Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 15.03.2018 23:15

Ne kovon levyt on sisältä DURALUMIINIA, mutta pinnassa on ohut kerros samaa rautaa kuin magnetofoonin nauhassa.

Magneettien välissä pyöriessään syntyy samanlaisia pyörrevirtoja kuin esimerkiksi vanhan ajan mekaanisissa kilowatti tuntimittareissa, elikkä siis pyöriminen jarruuntuu.

Olis varmaan parempi olla testilevynä joku eristekiekko. (esim vanha CD-levy Olavi virtaa tai erkki junkkarista), keskireikää suurentaen vois käydä kovon mottiin kiinni, ulko kehän tasapainotus pyöriessä vaikka karkeaa viilaa vasten, ellei sitten poraa painavammalle puolen ylimääräisiä reikiä että levy tasapainottuu.
siviili2003

ViestiKirjoittaja erkos » 15.03.2018 23:27

Kiitos linkeistä siviili2003

Olivat minulle uusia kokeiluja. Talletin ne toki.

Oma kaino ehdotukseni koejärjestelyistä 1, perustui niin magneettien/muunkin romppeen osalta vain siihen, että näin voitaisiin saada kenties jopa yhteinen kokeilupohja useammankin kiinnostuneen kokeiluihin?!
Jos sitten on taasen tarve 'alkaa kaikki alusta' = tehdä erilaisia pohjaratkaisuja, magneetihankintoja ja viritelmiä ja kaikkea muutakin 'alusta ja rautalangasta alkaen', niin silloin on mielestäni huomattavasti vaikeampaa esim. aloittaa minkäänlaisia yhteisprojekteja kiinnostuneiden kesken! Mainitsinkin jo, että 'yksittäisiä kokeilijoita' on todella suuressa määrin omine viritelmineen! Kysymykseni kuuluukin pääasiassa: kuinka moni esim. tämän foorumin seuraaja ja osallistuja on Myös Todella Itse Rakentanut Yhtäkään netissä/you tubessa/ vastaavissa esiintynyttä laitetta/koejärjestelyä? Kuinka moni ja missä näen kaikkien noiden kokeilijoiden julkaisemaa kertomaa, mittaus-/testituloksineen, esim. Matlab'lla analysoituna, jne.... Missä niitä löytyy monien kokeilijoiden vertailukelpoisina kokeiluina, tilastoina, johtopäätöksin jne....

Netti on pullollaan kiintolevyjen /DVD soittimien jne. purkajien 'ihmeellisä viritelmiä'!? Minä en ainakaan ole löytänyt ainuttakaan niin mielekästä ja helposti kloonattavaa viritelmää, että sellaisen itsekin rakentaisin!

Jos foorumi ja te ystävät olette kovin pessimistisiä ehdottamiini alkeellisiin koejärjestelmiin, niin annetaan olla!
Toki raportoin kaikesta mitä toivottavasti löydän ja havaitsen, toki ainakin 'jonkinlaisin' mittaustuloksin, esim. skooppikäyrät, koeympäristön ilmastoarvot, magneettiset muutokset, mahdolliset säteilyarvot, jännite-, virta-, teho- ym mittauksin, mahdolliset valoilmiöt toki parilla kameralla koko ajan kuvaten, mahdolliset ääniilmiöt tallentaen, kirjevaa'an lukemat näyttäen, kaikkien mahdollisten 12 parametrin mittaustietoja antaen, mahdolliset resonanssit kuvaten ja dokumentoiden, jne... Eli lyhyesti. Pyrin toki antamaan kuvaa kaikesta, mitä kenties ja toivottavasti tapahtuukaan. Tällä foorumilla annan ainakin linkkejä sinne, missä noita tietoja julkaisen.

siviili2003

Annetaanko näiden Ekin projektiehdotusten jäädä myöhempään tällä' kertaa', ja kokeilen niitä 'jossain muualla'? No hard feelings kuitenkaan!

Eki
erkos

ViestiKirjoittaja erkos » 15.03.2018 23:46

Vielä Sinulle Ystävä siviili2003

Mainitsit vakio HD levyistä ja niiden materiaalista. Ensi kommenttini koski niitä ehdotuksena vain ja täsmälleen siksi, että olisi Jotain, mistä kenties aloittaa'! Jos kaikki foorumin kenties kiinnostuneet vastaavat kokeilijat ovat jo viettäneet lukemattomia kokeiluöitä, 'vakio HD levyjen kanssa', niin olen itse täysin jälkijunassa. Ilmeisesti niiden soveltuvuus/soveltamattomuus on jo täysin testattu 'jossain'?En kuitenkaan ole mistään löytänyt mainintaa, että metallilevy pyöriessään vinhasti magneettikentässä, antaisi muuta kuin mainitsemisási pyörrevirtoja kenties! . Mutta antaisivatko ne kenties jotain muutakin? Okei ensikokeiluihin kenties ok, pinta syövytettynä kenties jatkoon, mutta olen jo sorvannut samankokoisia kiekkoja niin 1/2 puolisesta pertinax painokytkentälevystä, samoin lasikuitupohjaisista, samoin eri paksuisista akryylilevyistä, kuparista, messingistä, alumiinista ja raudasta.

Näihin olen 'piirtämässä' erilaisia 'kartio/pyramidi' ym. kuvioita, esim. sähköä johtavalla maalilla (käytetään piirilevyjen korjauksiin'), hopea- ja kulta- maaleilla, kiinnittämällä (epoxi liimoilla) levyihin erilaisia, mitä moninaisempia viritelmiä! Kupari- /alumiini- /magnesium / rauta kartiokeloja, piezoelementtejä levyjen kehälle, erilaisia kelarakenteita, esim. koejärjestelyt, joissa olen sijoittanut kaksi samanlaista järjestelmää pyörimään vastakkaisiin suuntiin, 'tämä on mystinen asetelma, jonka tapaista kokeilin jo 'nuorena' = jos kaksi 'schauberg kiekkoa ' pyörii toisiaan vastaan HELP!
(Kerron myöhemmin, jos ketään kiinnostaakaan).

Jätetään tämä laimea projektiehdotukseni toistaiseksi! Eikös vaan. Jokainen halukas kokeilkoon omin ja parhaiten katsomisin keinoin... ja kaikille toki koko ajan ajan tasalla raportoiden?!
Eki
erkos

ViestiKirjoittaja erkos » 16.03.2018 00:58

Lyhyt kommentti Sinulle siviili20013

Jos ja kun edes puhun, 'jostain kelakartioista, piezoelementeistä tai mistään muusta, pyöriviin kiekkoihin kenties ripustettavista romppeista, niin toki ensimmäinen asia on kunnon kiinnitys = esim. kartiokelat olen valanut joko kuumaliimaan/epoxiin, sekä liikkumisen estämiseksi, että. 'jos jotain ilmenee', niin se ei ainakaan kokonaan riipu 'huonoista telineistä'!

'Nuorena poikana' = kenties 50 v sitten tein 'kokeita, rakentamalla Keely netistä ohjeiden mukaan 'melko työläästi ja aikaa sekä käämilankaa vievästi' 'munkkirenkaan = tuhottomasti käämejä munkkirenkaan ympärille, sisään karnaubavahaa, käämeihin tv-HV/HF oskillaattorista 'ihan tarpeeksi suurjännitettä', ja sitten! Kokeet poikki - perhe sairastui! (Eli voi näillä kaikilla tosi mielenkiintoisilla kokeillamme kenties olla myös 'jonkinlainen pimeä puoli'!

Eipäs nyt kuitenkaan liiotella. Oma tarkoitukseni on 'ihan mielenkiinnosta' tehdä joitain 'kovokokeita' pyörivillä elementeillä - olkoon sitten pyramideja/kartioita tai muita muotoja, mutta kun mahdollisista efekteistä niin paljon puhutaan/näytetään/kerrotaan - niin olis ihan mukavaa saada myös jotain omakohtaista tietoa, kun tota mittalaite/ym. rekvisiittaakin on riittävästi ainakin alkukokeiluihin.

Enpäs tiedä onko EVO tutkija Ken Shoulders tuttu? Siis tutkija, joka teki uraauurtavaa työtä pienten virtojen mutta suurten jännitteiden kanssa ja sai aikaan ilmiöitä, joita kutsui nimellä EVO ja ennakoi EVO'jen muuttavan esim. sotavarustelua radikaalisesti (katso myös Eugene Podkletnov ). Okei rakentelin muutaman EVO testipenkin jne. ja olin häneen muutaman kerran jopa henkilökohtaisessa s-postivaihdossa. Hän etsi kuumeisesti menetelmiä tuottaa 'todella mystisiä suurjännitekuviota'. Lähetin hänelle ehdotuksen käyttää esim. kopiokoneiden rumpujen antamaa staattista varausta, 'pistämällä kopiokoneen 'kopioimaan' loopissa jotain 'kopioitavalla sivulla olevaa kuviota'! Tästäkös 'tutkija innostui' ja lähetti minulle useammankin s-postin, vinkistä kiittäen....
(Voin lähettää kuvan toimivasta EVO testipenkistäni, jos jotain kiinnostaa?).

Sain Sinulta kullan arvoisia linkkejä vastaaviin kokeisiin. Kuitenkin arvostelen niitä useammastikin syystä:
* ne on tehty jonkun henklilön designaamalla kovolla, tarkat mitat tms. puuttuu esim. replikointiin
* mittaustulokset näkyvät 'ruudulla'/'mittareissa'/'puheissa', mutta missä on tilastointi muidenkin nähtäväksi ja käsiteltäväksi?
* Koelaitteiden tarkkaa mekaniikkaa ei ole näkyvillä, mittapiirroksista puhumattakaan!
* Kokeiden 'selitykset/kokeen kulku' ei ole ainakaan aina, mitenkään selvää seurattavaa! Missä on: Rakensin näin/mittasin näin/tässä tuloksia/tee sinäkin samanlainen!

Jos kerron maailmalle: Tässä Black Box Mark1 versioni - ajan 5 volttia sisään ja 'lamput ja ledit syttyy 'kuten näette' - ja gain on 140% ainakin!
Voihan helvetti! sanon. Siinäkö se ikiliikkuja' tai maailmaa mullistava teholähde on markkinoille myyntiinkin! Huh Huh!

Eki
erkos

ViestiKirjoittaja erkos » 16.03.2018 01:47

Tässä eki vielä moikka!

Enpäs oikein vielä tiedä, millä fooruminne sivuilla voin keskustella?

Latasin 'jollekin' sivustolle, jossa puhuttiin 'kirjallisuudesta/Magazineista' ja vastaavista. Itse olen 'Hamsteri' kaikkeen 'para-/pseudo- asiohin liittyen'. Tämä pätee myös esim. lehtiin ja kirjallisuuteen.
'En suinkaan uhonnut kun mainitsin, että halukkailla (jos sellaisia löytyy?) on pääsy kirjastooni (df/Epub/Doc jne.) joka sisältää 'melkoisesti asiaa'!

Jos kiinnostusta löytyy 'avaan kanavat' kirjallisuus arkistooni, vaatimaton toki (vain 82.000 teosta), mutta sisältänee monille kiinnostuneille 'kullan arvoistakin' lukemista pitkiin ja pimeisiin talvi-iltoihin!

Tässä hieman lisätietoa:

Kuva

Kuva

Kuva
erkos

ViestiKirjoittaja erkos » 16.03.2018 04:48

Tervehdys taasen!

Minulla kun on monenlaisiakin 'projekteja ja kokeiluja' menossa koko ajan, niin tässä eräästäajankohtaisista!
(Anteeksi, jos foorumi on väärä, mutta kerron kuitenkin!
Tervehdys, tässä Eki Koskimo.

Minulla on koko ajan menossa 'useampikin aktiivinen' kokeilu = jotka liittyvät tavalla/toisella 'para-/pseudo-asioihin'!
Näistä raportoin monellakin sivustolla, niistä myöhemmin.

* 60 ja 70 luvuilla olin osallisena ja seuraajana lukuisissa T. K. Laakson kasvi- ym. kokeissa. Monet testitulokset olivat täysin ällistyttäviä! (Dokumentteja löytyy esim.vanhoista Elonpyörä
lehdistä. (Näissä kokeissa yritettiin saada koeviljelmät 'kasvamaan paremmin ja tehokkaammin', antamalla niille esim. 'ajatusenergiaa'. 'laitteilla, valokuvien välityksellä, rukouksilla jne.

* Monien muiden 'kokeilujeni' ohella päätin uusia Laakson 'tapaisia' kasvikokeita nyt tänä keväänä. Kun nyt kevät ja kesäkin lähestyy!

Ok. Meillä on kaksi identtistä, lasitettua noin 6 m mittaista parveketta.
* Valmistelin kaksi 'parhaani mukaan samanlaista' pääsiäisruoho viljelmää samanlaisille kasvualustoille.
* Yhden kummallekin parvekkeelle, samoihin olosuhteisiin, samoin 'hoidoin', eli samoin säännöllisin kasteluin, kasvun parannusainelisäyksin jne.
* tietone rekisteröi molemmilta parvekkeilta lämmön ja kosteuden jatkuvasti.
* kokeilun tarkoitus on selvittää, voiko ihminen, hänen ajatuksensa, 'siunauksensa' tai vastaavat toimet vaikuttaa pääsiäsisruohojen kasvuun elvyttävästi, lisäkasvua kenties antaen jne. (Näin tapahtui T. K. Laakson kokeissa dramaattisin tuloksin!)

* Okei. Raportoin kuvin ja sanoin kokeiluni edistyessä myös tällä sivustolla jos sallitaan ja kenties kiinnostusta löytyy?! (Jos ei kiinnosta, niin annetaan olla!).

* Yritän 'stimuloida' kohdekasvustoa 4 eri tavalla:

- 'yrittäen antaa (perheenkin tuella!) 'kasva komeaksi tyyppisiä ajatuksia'.
- lähettäen 'stimuloivaa' sähköistä lähetettä tälle kasvustolle. (tarkemmin. Siis hiljaista ääntä parvekkeella oleviin kaiuttimiin, 'pehmeätä ja melodista musiikkia' esim. ym. katso videoni
https://youtu.be/5kkwv_DVLTs

- Langatonta EEG-päähinettä käyttäen ja ajatuksia keskittäen = yrittäen vaikuttaa kasvustoon 'mentaalisesti'. (Tästä on kokemustakin! Lähes uskomatonta! Siis 'vuorovaikutteista 'keskustelua' nuoren
omenapuun kanssa!!! (Älkää vielä lähettäkö minua 'hoitoon'! Asia on enemmän tosi kuin voitte edes uskoa! Tästä myöhemmin...).
- Käymällä puhumassa po. kasvustolle päivittäin 'jotain'!???

Katsotaan parin viikon päästä tuloksia yhdessä, jos kiinnostaa?

Palaillaan(ko)?

Eki Koskimo
erkos

ViestiKirjoittaja erkos » 16.03.2018 07:15

Ymmärsinkö oikein ystävä siviili2003 vastauksistasi, että annetaan näiden Ekin juttujen olla ja mennä ainakin tässä vaiheessa?

Enhän minä 'uutena tulokkaana' mitään esittele tai 'asioitanne' suinkaan ole tullut sotkemaan.
Sain melko negatiivisen kuvan suhtautumistasi sanomiini, eli 'pannannko koe- ym. jutut poikki' heti ja samantien muita jäseniä vaivaamatta?

Kyllähän se minulle toki sopii!

Kukaan muu ei toki ole ainakaan vielä kommentoinut asioitani, mutta kyllä yksikin pessimisti toki riittää, ainakin minun lannistamiseeni!
Hanskat tiskiin siis! Okei ja tuskin palataan näillä foorumeilla. Annan linkkejä muihin, missä 'riehun, mitä lie tehden, kokeillen, raportoiden, tietoa jakaen jne.....

Näin siis kävi jo 'kättelyssä' tällä foorumilla. Harmi, että edes esittäydyin!

Eki
erkos

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 16.03.2018 09:23

Erkos

Anteeksi hidasjärkisyyteni (ai mistäkö tiedän, no siitä kun kaikki ystäväni siitä minua alinomaa huomauttelevat), on ehtinyt tuota kalkkia kertyä aivoverisuonistoon tähän ikään mennessä.

lohdutukseksi: olen jo henkilökohtaisesti ehtinyt tällä foorumilla tottua siihen että "Puhun tyhjälle seinälle", sinulle Erkos ymmärrän sen olevan melko järkytys, ulospäin suuntautuneisuutesi huomioonottaen.

Muiden foorumin jäsenten anonyymiteeteistä enkä vaiteliaisuudesta voine olla vastuussa, koska ne eivät ole minun sivupersooniani, vaikkakin sellaista on jopa väitetty (siis ei tällä foorumilla ole kukaan väittänyt).

Sinulla on siis jonkinlainen alkuvisio että juuri Parr tyyppiset kokeilut vois tuottaa hyvinkin mielenkiintoisia tuloksia?

Hidasjärkinen kun olen niin tietysti yritän päästä kokeiluehdotuksessasi homman "kartalle", että minkälaisia ajankäyttö edellytyksiä tämän projektin eteenpäin viemiseen minun osaltani vaaditaan, mikäli siihen innostun mukaan lähtemään.

Samoin kiinnostaa tietää onko Erkos sinulla miten pitkälle jo homma ajatustasolla, no tuossa aiemmissa viesteissä jotain vaihtoehtoisia ehdotuksia esittelet, ja neuvoja kyselet, ja niihin parhaimpani mukaan (jälleen pahoittelut hidasjärkisyydestäni) vastailen, ettei sinun Erkos tarvitsisi puhua "tyhjälle seinälle", kuten allekirjoittaneena olen saanut kokea.

Sain tunnettuna yökyöpelinä viime yönä poikkeuksellisesti nukuttua, joten en ehtinyt mukaan sinun nopeatempoiseen keskustelunpoikaseen eilen 23.27, joten vastaan jotain nyt klo 8.00 aamulla ja kommentoin lisää kuvien kanssa hiukan myöhemmin päivällä.

En ole kuullut Toyotan Yakutsa keissistä ennen tätä mitään.

Nuo videolinkit jotka laitoin Niistä negatiivipulsseista, olivat lähinnä sivuhuomautuksen osassa, ja enemmänkin kuriositeettia siitä missä olen ollut mukana, palkattuna henkilönä 2 vuotta, TEKES maksoi palkastani 50%, Quantum electric yhtiö toisen puolen.

http://www.qe.fi/

Linkki kyseisen yrityksen kotisivuille, joista varmaan selviää missä hommissa sitä ollaan oltu, kestomagneeteilla kokeilu ei siis ole ollut pelkästään harrastusluonteista toimintaa, ja videolinkeissä esitelty tekniikka on asiallisesti kyllä DOKUMENTOITU, mutta en voi sitä täällä esitellä kun se on entisen työnantajani omaisuutta, Quantum Electric LTD kuitenkin antoi luvan esitellä julkisesti nuo merkilliset negatiivipulssit, siksi että jos ne herättäisivät alan suomalaisissakin tutkijoissa mielenkiintoa ja mahdollisesti samantapaisten ilmiöiden muissa yhteyksissä julkituloa, myönnettäköön ettei niin ole kuitenkaan tapahtunut, Minulla on kyllä kyseisten koejärjestelyiden toteutuksesta tarkat tiedot sillä istuin näiden videoiden tekohetkellä aivan tuossa KUVANRAJAUKSEN ulkopuolella, ja videon kuvaajakaan ei selostuksineen videoilla esiinny.

Koejärjestelyihin on tutustunut henkilökohtaisesti myös kaksi insinööriopiskelijaa ja kaksi tekniikan tohtoria Lappeenrannan LUT:sta joiden kanssa entinen Työnantajani QE teki tiivistä yhteistyötä TEKES projektissa ´Uudet Energia teknologiat´ .

Negatiivipulssi systeemiä on myös simuloitu virtuaalisesti LUTissa, (helevetin kallista muuten jos saan mainita), jotain samaa saavutettiin myös simuloimalla, muttei kuitenkaan, siis negatiivipulssit jäivät arvoitukseksi, korostan Eivät ole selitettävissä millään Back EMF ilmiöllä.
siviili2003

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 16.03.2018 10:58

Niitä luvattuja kuvia alla:

Kuva

¤

Kuva

¤

Kuva

¤

Kuva

Yllä olevat kuvat kiintolevyjen pyöritysmekanismeilla, alla olevat kuvat QE:n töissä tekemästäni ja teettämästäni osasuoritteesta (Criadix Oy), jossa suunnittelin erikoisen piirilevyn halkaisijaltaan 290 mm (29 senttinen), jossa pintaan kuvioitu molemminpuolin Tesla bifilaari käämitys, litteäkääminä, ja yhdessä kiekossa näitä 8 paria, kiekkoja teetettiin kaiken kaikkiaan 10 kappaletta, niihin kaikkiin pinnoitettiin Bariumtitanaatti kerros paksuudeltaan miljoonasosa metriä (nm) tai 1tuhannesosa mm( Picosun ltd) , korottamaalla näin dielektrisyys vakiota (vertaa Shaubergerin lentävä väkkärä joissa oli natrium metasilikaatti pinnoite niissä (pyykkilauta kiekoissa), shaubergerin lentolaite.

Sensaatiomaisia kuvia joita ei ole missään ennen julkaistu, onneksi olkoon koko maailman kiinalaiset SKUNKWORK lafkat, nyt saitte tuulta purjeisiinne!

Valtavasti on kävijöitä foorumillamme kun kokomaailman kielitaidottomat teollisuusvakoojat käy postauksiani lukemassa ja kuvat katsomassa, eilenkin joku tyyppi Singaporesta asti soitti ja koetti huonolla englannilla mulle jotain sopottaa, sanoin sille soittajalle että sitten kun olet opetellut suomea niin soita uudestaan, nakkasin luurin kiinni.

Kuva

¤

Kuva
¤

Kuva
siviili2003

ViestiKirjoittaja erkos » 16.03.2018 15:52

Tervehdys taasen Ystävä siviili2003

Kyllä nostan hattua tekemillesi asioille!!!

Aivan upeeta ammattimaista tutkimustyötä.
Olet jo suorittanut 'noita 'Ekin ehdotuksia aivan toisella tasolla ja tuloksin joihin 'tällaiset leikkiharrastajat' tuskin ikinä pääsevät lähellekään.
(Kyllähän miltä alalta tahansa riittää takuulla tutkittavaa ja kokeiltavaa myös harrastusmielessä, eikä sen aina tarvitse olla 'liian vakavasti otettavaa).

Kun tekemisistäsi ja tutkimuksistasi luin, olen Todella ihmeissäni, kun mainitsit 'saan usein puhua tyhjille seinille'!
Minä ainakin olen tasan 100% varma, että tekemäsi työn Täytyy saada jatkuvaa sekä suurta mielenkiintoa, paljon keskustelua
kiinnostusta, kommentointia jos missään, niin ainakin juuri näillä sivustoilla!
Mikä tämän sivuston tutkijoita sitten pääasiassa kiinnostaa, ei ole minulle (uutena jäsenenä) vielä ajanpuutteen vuoksi selvinnyt!

Mutta jo ensi näkemältä ja kuulemalta - työskentelysi ja tekemisesi ovat ainutlaatuista 'oikeaa tutkimustyötä' joka ansaitsee kaiken huomion!

Palataan pian asioihin (moniinkin) kunhan ja jos moni muukin viitsisi esim. kertoa omista 'fyysisesti (tai ajatuksellisista toki myös) tekemistään asioista, ideoista
nimenomaan vapaaenergian metsästyksestään samoin menetelmin kuin Sinä olet jo erittäin ansiokkaasti tehnyt. Kuten jo juttelusssa aikaisemmin ilmeni, ei Joe Parr
ole ainut varteenotettava tutkija, ja sain teiltä jo niin hienoja linkkejä, että kunhan ne luen, katson ja sulattelen, niin skarppaan noita omia höpinöitänikin.

Tähän hätään Teitä ammattitason tutkijoita tuntuu olevan 'vain noin te 4 Gurua'. Alan nyt vasta lukemaan ja seuraamaan foorumin osioita, ennen kuin otan kantaa
'kaikkeen mukavaan ja kiinnostavaan', mitä tältä areenalta löydän. Foorumilla on montakin 'alajaostoa joista en vielä tiedä mitään.

p.s. Siitä mainitsemastani 'Toyota kestomagneettimoottorista oli aikanaan melkoisestikin juttuja. Kuten moneen muuhunkin vastaavaan täytyy toki soveltaa myös
kriittistä suntautumista. Asiasta oli jopa melkoisesti kuvamateriaaliakin.... Mainitsin tulostaneeni '10.000 sivua 'alan juttuja, voin hieman selata 10 täyttä
mapillistani, jos sattuisin löytämään lisätietoa Sinullekin.

Parhain terveisin

Eki
erkos

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu