Moottorimies Mansesta

Valvoja: Yllapito

Moottorimies Mansesta

ViestiKirjoittaja Vipunen » 02.03.2012 15:30

Kuva
Moottorimies Mansesta Tauno Nurmi ja ”Nurton” 350 cm3 V8

Muistan kun yhtenä sunnuntaina 1980, Pertti Visavalta ja ”Alavuden legenda ja Euroopan omistaja” Kari ”Leksa” Levola ajelivat kotitalolleni ja halusivat katsella omistamaani Dunstal Norton 650 SS moottoripyörää. Leksa kysyi, saako hän koe-ajaa sillä? Hieman empien annoin luvan kokeilla ja niin kumpikin kävi kääntymässä muutaman kilometrin päässä pyörälläni. Leksa suorastaan ylisti Nortoniani ja kehui sen moottoria ja ajo-ominaisuuksia.

Hetken kuluttua Leksa kertoi, että hän tietää Tampereella tosi kovan moottoripyörän ja sen moottorin rakentajan. Hän menee piakkoin katsomaan sitä. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun sain kuulla Tauno Nurmesta ja hänen rakentamastaan V8 moottorista, joka oli asennettu Norton Manxin runkoon. Muistaisin että Leksa olisi kovasti halunnut ostaa se, ainakin hänen puheesta päättelin että hän antoi ymmärtää niin. Myöhemmin tapasin Leksan ja Pertin Britti-rallissa ja kysyin heiltä, kävivätkö he katsomassa. Olivat olleet katsomassa mutta...

Olin Veteraanimoottoripyöräklupin jäsenenä ja minulle tuli kerhon julkaisema Huimapyörä-lehti. Kerran lehden kannessa oli kuva Tauno Nurmen rakentamasta V8-moottorista joka oli asennettu Nortonin runkoon. Lehdessä ei ollut harmittavasti tarinaa pyörästä, mainittiin kyllä että se olisi tulossa. Seuraavan kerran Tauno Nurmen moottori palasi mieleeni, kun sattumoisin etsin internetistä tietoa Arron Rogerin kesällä 2008 lopputyönään suunnittelemasta Norton M28 moottoripyörästä. Siinä oli samoja ajatuksia ja elementtejä, mitä itse olin piirtänyt 1988 Vincentin Gidraulig etupäähän liittyen. Sattumalta eksyin VMPK:n keskustelupalstalle, jossa aiheena oli ”Suomessa rakennetut moottoripyörän moottorit”. Hoksasin keskustelun Tauno Nurmen rakentamasta moottorista ja linkin sivulle, jossa oli kuvia ”Nurtonista” sekä sen V8 moottorista. Harmitelin että osa tekstistä jäi piiloon ja itse kuvat olivat hieman epäselviä. Koska ammatikseni piirrän ja muokkaan kuvia, sain ajatuksen kuvaentisöidä yhden kuvista. Kuva kiinnosti maailmalla ja siitä otettiin yhteyttä. Haluttiin tietoa Tauno Nurmesta ja hänen rakentamastaan moottorista enemmän sekä pyydettiin kirjoittamaan juttu hänestä.

Mietin tuota, keneltä kysyisin ensin koska en ollut enää yli kymmeneen vuoteen ollut yhteydessä kavereihini, joita tuli tavattua kokoontumisajoissa ja moottoripyörällä liikuttaessa. Leksan olin tavannut pari vuotta takaperin jouluna ja tuolloin hän vielä ehdotti, mitähän jos me ajettaisiin vielä viimeisen kerran moottoripyörillä Isle of Manin kisoja katsomaan. Leksalle viimeinen reissu jäi tekemättä, hänen nukuttuaan parin kuukauden kuluttua pois.

Mieleeni tuli että Visavallan Pertti Alavudelta, hän varmasti muistaa jotain ja näin oli. Sain Pertiltä arvokasta tietoa josta lähteä liikkeelle. Kavereita jotka oli tekemisissä ja kilpailleet Tauno Nurmen kanssa. Löysin myös netistä Tauno Nurmesta lisää kuvia, Suomen urheilumuseon järjestämästä Eläintarhanajojen-näyttelystä Jocke Ryhäsen kuvaamana. Jocke Ryhänen oli Suomen nopeimpia kilpa-ajajia ja hyvin arvostettu ajaja myös kansainvälisillä radoilla. Hänen uransa katkesi Tampereen Pyynikillä 1970 tapahtuneeseen vakavaan ulosajoon. Tavoitin puhelimella Jocke Ryhänen Iisalmelta järven jäältä jääratakisan jälkeen. Hän on yhtenä puuhamiehenä järjestämässä talvisin jäärata-ajoja pitkän tauon jälkeen ja kesäisin TT- ajoja Iisalmessa. Kertoi että Mika Kallio perheineen istui lumipenkalla, kun veli kiersi rataa.

Puhelintiedustelusta sain kahden Tauno Nurmen puhelinumerot Tampereelta. Jännittyneenä soitin ensin saamaani lankanumeroon, odottelin hetken mutta kukaan ei vastannut. Soitin matkapuhelimeen ja hetken odotettuani siihen vastattiin. Esiteltyäni itseni, kysyin että onko ”langan päässä” sama Tauno Nurmi, joka rakensi V8 moottorin Nortonin runkoon 1960-luvulla ja ajoi sillä kilpaa.

”Sama mies”, puhelimeen vastasi hyvin virkeä ja terävä ääninen, kuukauden kuluttua 87 vuotta täyttävä Tauno Nurmi. Hän kertoi olevansa Tammelassa ja juuri tulleensa kuntosalista, saunoi siellä ja kävi uimassa. Vanhana kilpaurheilijana, hän käy hoitamassa kuntoaan kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. Koti hänellä on verstas, jossa on koneita ja laitteita, joilla hän tekee ja ideoi vieläkin päivittäin. Talvisin hän miettii ja suunnittelee. Keväällä kun aurinko alkaa lämmittämään, hän menee isoisältä perittyyn ja hirrestä rakentamaan verstaaseen. Talvisin siellä on kylmä koska hän ei enää lämmitä sitä, mutta kevätauringon paistaessa paikat lämpenee mukavasti ja siellä on hauska tehdä ja toteuttaa talvella luotuja ajatuksia. Kaikki hänen työstökoneet ja sorvi on verstaalla. Mieli on virkeä ja hän tekee asiat omassa tahdissa. Heti aamulla sängystä ylös noustessa, päivä lähtee parhaiten käyntiin kun on suunnitelmat mitä aikoo tehdä ja miten toteuttaa erilaisia ajatuksia, joita hän pyrkii korkeasta iästään huolimatta tekemään. Hän on miettinyt ja kehittänyt erään laitteen ja kevään aikana hän rakentaa sen. Nurmi painotti hyvin voimakkaasti, - ja siitä tulette varmasti vielä kesään mennessä kuulemaan.

Tauno Nurmi asuu Tampereella, Suomen ”Manchesterissa” eli Mansessa ja on ikänsä kasvanut sen konepajateollisuuden ytimessä. Lähellä virtaa vesi Tammerkoskeen, jonka äärelle 1820 Skotlantilainen James Finlayson perusti Suomen ensimmäisen tekstiilitehtaan. Vastarannalle 1844 perustettiin Tampereen masuuni, jossa jalostettiin rautamalmia. 1856 ruukinpatruuna Gustaf A.Wasastjerna osti Tampereen masuunin ja muutti sen konepajaksi. Suomen ensimmäiset höyryllä toimivat sisävesilaivat rakennettiin siellä 1857-1858 ja höyrykoneet niihin suunnitteli Englantilainen insinööri Dillworth. Laivat rakensi Pohjalainen mestari Dilh, joka ei kielivaikeuksien vuoksi tullut toimeen Dillworthin kanssa. Mutta se on oma tarinansa se. Tammerkoski valjastettiin tuottamaan sähköä ja sen partaalle kasvoi merkittävä valimo ja konepajateollisuus. Valmet, Tampella ja Lokomo valmisti mm. vetureita ja mootoreita. Lisäksi Lokomo valmisti moottorien valuaihiota ja kuuluisat, Neuvostoliiton tilaamat Mir 1 ja Mir 2 syvänmeren sukellusveneet. Kumpikin näistä pääsee yli 6000 metrin syvyyteen ja James Cameron kuvasi Mirin avustuksella Titanicin ja Bismarkin hylyt. Tauno Nurmen ympäristö on ollut hänelle pienestä pitäen hyvin virikkeellinen ja moottorien suunnittelu ja rakennustaito kehittyi luonnostaan konepaja teollisuuden keskellä.

Tauno Nurmi kertoi olevansa sotaveteraani ja nuorena haavoittuneensa rintamalla. Sodan jälkeen hän ajoi moottoripyörillä kilpaa mm. 1950-luvulla Velocetilla . Nurmi osti Nortonin ja alotti oman moottorin rakentamisen siihen 1960-luvulla. Hän suunnitteli moottorin ja teetti osia koneistamolla ja sorvaamoissa, joita Tampereella oli useita. Osan osista hän osti, rakentamiseen hän käytti Honda C110 (50cc) OHV osia mm, sylinterin kannet ja männät sekä kaasuttimia. Muut osat hän teki tai teetti, kuten kampiaksila ja nokka-aksila sekä moottorin lohkot. Kolmikymppisenä valmistaminen oli vaikeaa, koska moni osa piti teettää ja hänellä itsellä ei ollut sorvia ja työvälineitä. Vasta nelikymppisenä valmistaminen olisi ollut helppoa, silloin hän oli hankinut kaikki koneistamiseen tarvittavat laitteet. - Kyllä häntä hirvitti silloin, kun sorvauslaskuja alkoi tipahtaa postilaatikkoon ja osia piti teettää. Rahaa paloi ja työn teettäminen oli kallista.

”Nurton” 350 V8 valmistui ja Tauno Nurmi koeajoi ja testasi sekä sääti moottoria hietaradalla, Suomessa asfalttiratoja siihen aikaan ei ollut. Pöly vain nousi ja kura lensi kun urut antoi soida. - Kun hän ajoi kilpaa, ne eivät olleet mitään maakuntasarjan kilpailuja. Hän ajoi maailmanmestari tasolla kuten Suomessa Artukaisissa, Imatralla ja kiertäen Euroopan kilparatoja mm. Jugoslavia, Brno Tsekkoslovakia ym. Silloin se oli vielä nelitahti moottorien aikaa ja kovin monta ”vajaa tahtista” moottoripyörää ei ollut. Hän ei osaa ja uskalla sanoa, paljonko moottorissa oli voimaa, koska siihen aikaan mitään jarrupenkkejä ei ollut. Eikä hän liioin osaa sanoa, mikä oli huippunopeus. Mutta kun ”baana” oli auki ja suora edessä, kaasu auki ja urku tahtia soittaen hän ajoi mennen tullen muiden edelle. Mutta koskaan hän ei tahtonut päästä perille asti, kun voiman ulostulo petti. Nortonin tekniikka ei yksinkertaisesti kestänyt moottorista tulevaa voimaa ja hän kehitti siihen uuden. Tauno Nurmi kertoi, että hän ei julkaissut eikä tarjonnut sitä kenellekkään ja tiettävästi samanlaista ei ole vieläkään rakennettu.

Kun kaksitahtiset tulivat, ne kulki kovaa ja hän sitten rakensi uuden moottorin. Tauno Nurmi osti kaksi Suzukin 250 cm moottoria ja liitti ne yhteen siten, että kampiaksilat olivat erillään. Nelisylinterinen moottori asennettiin Nortonin Featherbed runkoon. Suzukin voiman ulostulo ei ollut vaikea, mutta sekään ei kestänyt ja jostain syystä se lyödä lukkoon ja hän kaatui pahasti. Kaatumisen seurauksena, Tauno Nurmi oli kuukauden tajuttomana sairaalassa. Toipumisaikana Ante Koivuniemi korjasi moottorin ja hän liitti kampiaksilat yhteen. Nyt paikat kesti mutta se ei kiertänyt ja kulkenut enää. Erilliskampiaksila oli moninverroin tehokkaampi ja pyörä kulki, nyt siitä loppui jostain syystä puhti. Jocke Ryhänen kertoi, että silloin kun hän nuorena tuli Ruotsista ja alkoi ajamaan suomalaisella lisenssillä, Nurmi oli jo veteraani ja hän taasen uusi. Kun hän meni menojaan, Nurmi tuli kaukana takana. Ulkomailla he kiersivät paljolti eri ratoja ja eri sarjoissa. Brno kilparadalla Tsekkoslovakkiassa Tauno Nurmi kaatui pahasti ja hänet lennätettiin Suomeen hoidettavaksi 1964. Sairaalassa Nurmi vietti pitkän ajan ja kun Jocke palasi Euroopasta Suomeen, hän sai silloin vasta kuulla tapahtuneesta. Sairaala aikana Nurmi oli pahoittanut mielensä, koska hänestä tuntui että toiset oli unohtaneet hänet kolarin jälkeen. Tämän seuraksena hän uskoutui vain hyvin harvoille kavereilleen.

Tauno Nurmi kertoi että V8 moottori oli purettu ja hän ”meni tekemään syntiä” ja jota nyt on myöhemmin katunut. Hän oli expertti alallaan ja opetti Tampereen teknillisessä korkeakoulussa. Siellä hän antoi V8- moottorista osia Remmi-tiimille, kuten mäntiä, venttiileitä ym. Remmi-tiimi käytti osia pienessä 4-T moottorissa, jolla osallistuivat ”pisaralla pisimmälle” kilpailuihin hyvällä menestyksellä Suomessa ja Euroopassa. Tarkoitus oli tietenkin hyvä, mutta näin jälkeenpäin ajatellen suomalaisen moottorirakentamisen ja sen historian kannalta, jopa maailman laajuisesti hyvin ainutlaatuisen moottorin tuhoutuminen säästöliekki touhussa on harmittavaa. Toisaalta aivan kaikki ei ole menetettyä, Tauno Nurmi kertoi että hänen poikansa on luvannut jonain päivänä entisöidä moottori. Jocke Ryhänen kertoi että hän ja Olavi Lehtinen kävivät Tauno Nurmen luona noin viisi vuotta sitten. V-8 moottori on purettu, mutta kaikki osat löytyy runkoa, etupäätä ja pyöriä myöden. He tarjoutuivat antamaan kunnostusapua Suomen Veteraanimoottoripyöräklubin VMPK:n toimesta, mutta ainakin silloin tarjous jäi toteutumatta. Jocke kertoi, että moottoria ei aivan kuka tahansa pysty korjaamaan, sen heikoin lenkki on edelleen voimansiirto. Rakenteeltaan V8-moottori on DOHC eli kaksi nokka-akselia sijaitsee kannessa ja kampiakselin keskeltä tulee niille käyttövoima ketjulla. V8-moottorin kuutiotilavuus oli 37 mm per sylinteri. Koulussa hän myös kehitti erikoisen vesiruiskutuksen moottoriin ja silloin kun se kunnolla toimi, pyörä kulki kuin raketti. Jocke Ryhänen nauraen kertoi, että moottori kiersi jopa Japanilaisen Hondan moottoreita nopeammin ja tuskinpa Japanilainen insinööri tiesi, että koneen sisällä on muutama mopo-Hondan mäntä.

******

Mieleeni tuli, että olisi aika esim. Tampereen Teknillisen korkeakoulun ”Remmi-tiimin”, vastavuoroisesti auttaa mestaria ja näyttää kykynsä korjata sekä entistää pala Suomalaista moottorihistoriaa sille kuuluvaan arvoonsa...

Vipunen

Lähdeaineisto ja henkilöt:

Tauno Nurmi, Tampere
Edesmennyt Kari ”Leksa” Levola, Alavus - Taustatieto
Pertti Visavalta, Alavus – Taustatietoa, henkilötietoa
Jocke Ryhänen, Iisalmi – Kuvat Tauno Nurmesta ja Eläintarhan ajot näyttely
Vipunen – Kuvaentisöinti Nurton 350 V8 Helmikuu 2009

Linkit:
http://picasaweb.google.com/pesosteemu/ ... 6141131666
http://www.classicraceiisalmi.fi/
http://picasaweb.google.com/jockeryhanen
http://www.svkmk.com/tapahtumat-2009.htm
http://www.kakeh.com/vainola/images/8_69.JPG
http://www.kakeh.com/vainola/vaino69.htm
http://riutaclassic.suntuubi.com/?cat=27
http://www.formula2.net/F370_E58.htm
http://www.suomenyritykset.fi/TOIJALAN% ... Y/7801391/
http://picasaweb.google.com/jockeryhane ... 1805058594
http://picasaweb.google.com/jockeryhane ... 5178332418
http://remmi-team.com/content/history/
http://www.cmsnl.com/classic-honda-gall ... php?id=473
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron