Meikäläisellä nämä innovaatiot ovat pakon sanelemia, ei mitään suurta ja edistyksellistä, mutta ehkä tämä tähänkin ketjuun sopii – jos ei muuten, niin jonkinlaisena jäniskevennyksenä.
Pikkuautossani ei ollut tunkkia, mutta onneksi nurkista löytyi vanha jonkun ”halpahallin” ”hallitunkki”. Sellainen pieni ”kahden tonnin” nostolaite, joka jossain vaiheessa taisi nousta Tukesin kieltolistallekin. No kun auton kokonaispaino on hiukan ronski puolet luvatusta, niin ehkä turvakerrointa jää, kun kulma kerrallaan hoidetaan? En toki kehota ketään riskivärkkiä käyttämään.
Vaikeuskerrointa nosti se, että renkaanvaihdot eivät hoidu siististi hallin sileällä lattialla, vaan enemmän tai vähemmän pehmeällä ja muhkuraisella pihalla. Tuollainen tunkki ei nosta nätisti paikaltaan, vaan sen on noston muka liikuttava auton alle. Tuo ei pihalla onnistunut, mikä aiheutti erilaista vääntöä ja peltivaurion vaaraa. Sitten vielä sekin, että helman maavara on niin pieni, että jo tunkin alle saaminen tuotti tuskaa.
Onneksi on aikaa puuhastella. Ensitöikseni rakensin 3mm teräsprofiilista 60cm pitkän ja 25cm leveän kiskon tai rallin. Maavaraongelma hoitui satulan madaltamisella, mikä saattoi jopa hivenen tukevoittaa rakennetta. Tunkin lonksupyöristä - jotka isompia tunkkeja asetellessa saattavat olla hyväkin apu - ei ollut kuin haittaa, joten tein niistä kiinteästi vain pituussuuntaan rullaavat.
Alla kuvat, että muutkin pääsevät kauhistelemaan, mitä kaikkea joutilaisuus saa aikaan.