Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 10.01.2019 10:22

Tässäpä erkosille ja muillekkin kiinnostuneille Prosessorilehden Tesla mittarin rakennusohjeet


Kuva

# Siis kaikki jotka on sähköallergikkoja, tarvii ehtottomasti tämmöisen mittarin.



Kuva

#Kaikilla kun ei ole tuota Erkosin mahdollisuutta tilata omaa ebayn kautta, niin aina voi rakentaa itse tai rakennuttaa jollain ossaavalla.




Kuva

#



Kuva
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 24.01.2019 20:15

Kiitos tiedoista, perehdyn asiaan.

Eki

p.s. Kiitos Siviili hienosta palvelusta.

Tässä asiassa on pakko kertoa:
* Ehdin jo tilata ja sainkin kaupallisen tuotteen, mitä se sitten onkaan suorituskyvyltään?
* Ymmärsin ekan vinkkisi väärin! Minulla on vakitilaajana kaikki po. lehden numerot. ymmärsi väärin, että puhuit Elektor lehdestä!
(Myös Elektorista (siis myös Electorista), on minulla kaikki vuosikerrat tallessa).
*
* Kiitos vaivan-näöstäsi, mutta juuri nyt ei minulla ole aikaa 'rapata kokoon', po. mittaria, kun valmiskin kaupallinen versio on jo kotona.

Eki
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 29.01.2019 06:05, muokattu yhteensä 1 kerran
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 24.01.2019 20:16

Vapaaenergialle 'erkos powerista' 24.01.2019

Olen parikin kertaa jo kommentoinut intensiivisesti rakentamaani 'erkos Universal virtalähdettä'.

Siis minulla on 'ainakin 30 Poweria!' - mutta aina kun jotain kokeilen on 'etsittävä haluttu', tehtävä langoituksia jne....
Halusin 'Universal Powerin' eli sellaisen virtalähteen, josta löytyy 'kaikki tarvitsemani' yhdestä 'laatikosta'!

Sen rakentelu on jo hyvin pitkällä ja (jos kiinnostaa) saatte aivan pian sekä teknisiä tietoja kuin myös kuvamateriaalia ja mittaustietoa.

Sain tänään taas muutaman asiaan liittyvän lisäkomponentin ja niistä pari mainintaa (jos en taas kerran tuhlaa foorumin arvokasta levytilaa? Turhanpäiväisillä höpöttelyillä?)

(Kun näistä 'Idän Ihmeistä' parikin kertaa juttelin = 'miten ihmeessä saa 'sitä sun tätä' parilla eurolla kotiinkannettuna, sain palautetta ' Ei ne Kiinan Pojan tuotteet aina ole laatutavaraa jne.'.

Nyt noin 60! laite/komponenttitilauksen jälkeen on Minun puolestani todettava:

* lähes kaikki, noin 50+ saamaani tuotetta ovat hinta/laatu suhteeltaan 100% toimivia!

* En minä ainakaan valita jos (kotiinkannettuna!):

- saan 2 eurolla 360 zenerdiodia/600 1% vastusta/300 5% konkkaa/100 monivärilediä/säädettävän AC/DC 2,4-24 VDC/2.5 A säätimen diginäytöllä/8000 W (?)
DC 12 V/AC 240 invertterin näytöllä/ 'super yleismittarin DC/AC/VIRTA/TAAJUUS/testeri ym. 4 numeron näytöillä/taajuusgeniksen näytöllä, 3 aalto-
muotoa/FET- ajurin 100V/15A/DC-moottorin vaihteistoineen säädöillä ja näytöllä/ Skoopin/ jne.......... tätä voisin jatkaa n. 50 tuotteen verran!!!

* Palataanpa muutamaan tämän päivän saapuneisiin tuotteisiin (tänään tuli 11).

- Erkos powerissa on jo monta aikaisemmin kertomaani 'yksikköä' , mutta tänään tuli lisävarusteita siihen lisättäväksi.

- Bruce ainakin mainitsee käyttävänsä kokeissaan 'pariakin erilaista 'akkuratkaisua':

- perinteiset lyijy- tms. akut (itselläni siis nyt käytössä 2 x Motonet akku 12V9Ah/230hr BAT-LEAD-10)

- suosittelee? Ultrakonkkapaketteja?! Tänään sain siis 2 kpl 16,20 V /20F konkkapaketteja latauspiireineen

- Tänään sain myös 20 kpl DT 18650 LitiumIon akkuja 8800 mAh/3,7 V. (Näistä kommentti. Minulla on yli kymmenen 18650 akkuja esim. 'suurteho
(8000 lumenin) taskulampuissani' ym. Näiden akkujeni kapasiteetti on (kuten yleensä!) luokkaa 4000/4200 mAh. Eli nyt saamieni akkujen kapasiteetti ollee
ainakin kaksinkertainen!!!!! (ja hintaan 1 €/kpl! Kotiin tuotuna!).
Vielä saapumatta on po. Akkujen lataustelineet. Lataus-/regupiirit olen jo saanut.
(Akut ovat nyt 'peruslatauksessa' 'erillisinä!' Suosittelevat, että ennen kuin akkuja kytketään latauspiireihin sarjoina, niin niiden tulisi olla 'samantasoiseksi
perus-ladattuja'! Eli latauspiiri-kompleksi 'häiriintyy jos yksittäiset akut ovat peruslataukseltaan eritasoisia'.

- Lisäksi tuli 2 kpl virta/jännite/kulutusmittaria (a hinta 3-4 euroa postikuluineen) - (Molemmissa siis 'suuri virtamittauskela'/iso shuntti mukana!)
- AC 0-500V /100A
- DC 0-100V /50A

Palaan pian

Eki

(p.s. En voi olla taas kerran mainitsematta jo monestikin kommentoimaani asiaa:
LED lamppujen kestoikä!

Meillä on 'lähes kaikki kodin lamput vaihdettu ledeihin' (n. 48 KPL!!!)! Todellakin tyhmä päätös näin jälkikäteen! Lukuisat ovat simahtaneet todella lyhyillä käyttötunneilla ja mainittakoon, että kyseessä on usean valmistajan ja hyvinkin erilaiset Led-lamput, maissilamput, kohdelamput, kruunulamput, lampettilamput erilaisine kantoineen...

Alle vuosi sitten ostin Biltemasta 4 kpl 'lampettilamppua' Art. 46-262 7W 2700K 230V-50HZ. Ne ovat olleet todella vähäisellä käytöllä, lähinnä 'koristevaloina'.
Tänään sammui siis KOLMAS!!!
Eihän 'ikuisten lamppujen ostoissa kuitteja tarvitse säilyttää', ei tietenkään! Mutta nyt aion mennä huomenna Biltemaan 'keskustelemaan asiasta'!!! Perkele - sanon 'ikuisille Ledeille'!)

Kuva

(En mitään muuttanut, mutta 'kun noista kielioppivirheistäkin moititaan, niin paikkasin muutaman).
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 26.01.2019 00:46

Ainut paikka Foorumillamme , jossa saa huutaa ja manata lienee 'erkosin oma leikkikehä'!

Olen 'yli 70 vuotta juottanut ja kolvannut' Todella riittävästi', eli slogani 'paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni' - siis 'tinurin muistosanat' eivät kyllä päde kohdallani, mutta saman suuntaisesta kerron.

* Minulle on aikojen kuluessa toki kertynyt komponenttien jne. lisäksi esim. juotosvälineitä, jotka ovat aivan takuulla 'perusharrastelijan' eräitä päätyökaluja.

* Nyt sitten sattui, että 'ennen ehtymätön' juotostina varastoni hupeni ja vaati täydennystä.

* Selvä, eikun 'tinakauppaan' ja tilaamaan uutta juotostinaa. Sain siis muutaman rullan 'uusien lakipykälien mukaista 'turvallista ja ympäristöystävällistä juotostinaa uusilla seos-suhteilla jne.

* MITÄ HELVETTIÄ! 40 W WELLERI EI ENÄÄ EDES SULATA 'NYKYTINAA', JUOKSUTE EI TOIMI, LIITOKSET OVAT HARMAATA HOHKAISTA PINNOILTAAN, ENTISTEN 'KIILTÄVIEN KAUNIIDEN' JUOTOSTEN SIJAAN!?

* Seuraavaksi, lisää watteja kuumennukseen. Paskat - tulos edelleen 'hohkainen liitos'!!!

* Onko foorumillamme yhtään/ketään 'kolvaajaa'!? Siis yhtään henkilöä, joka nykyaikana on esim. kasannut jotain rakennus-sarjoja' tms. 'ns. 'uutta ja turvallista/ympäristöystävällistä' juotostinaa käyttäen,?!!!

* Mulla melkein repes pelihousut! tässä asiassa! KAIVOIN ESIIN AINAKIN 10 V VANHOISTA 'PROJEKTIJÄTTEISTÄ' NOIN PUOLIRULLAA VANHAA JUOTOSTINAA, JA 'ELÄMÄ JATKUU AINAKIN NYT
hetken ajaksi!

* En ole vielä ehtinyt selata netistä asiaa, mutta ?:
- onko nyt tarve siirtyä? Tehokkaimpiin kolveihin, mitä komponentit tykkäävät, jos on tarpeen
lykätä liitoksiin lämpöä 'tuhottomasti enemmän jne.

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 28.01.2019 23:05

Näköjään minulle 'pakkomielle' höpistä näillä 'melkein omilla sivuillani' turhankin usein!

Tulipas taasen sekä perjantaina, että tänään 'napakka sarja postipaketteja' kaukoidän suunnalta!

Oli uusi näyttö Pi 3+ prosessoripaketilleni, samoin 30! lisämodulin lähetys 'samalle mikroprossulle, 10 'special IC-piiriä', muutama 'kirurgin veitsi!, muutama mittari, 'pari erikoisvimpainta', 7 muutakin 'rompetta', mutta ne, josta nyt mainitsen tarkemmin olivat 'muutama pötkö' magneetteja! Niitähän minulla on jo 'liioittelematta satoja'!.
Se mikä näissä juuri saapuneissa muutamissa kymmenissä 'sai ihmettelyä aikaan', oli se, että vaikka ovat kooltaan 'vain n. 18 x 3 mm, niin niitä ei saa pelkällä käsivoimalla suoraan irti toisistaan!!!
Toki on varmaan 'hienoa' käyttää tehokkaita magneetteja 'kaikissa leikeissään', mutta näin 'pieniä ja vahvoja' ei minulla ole aikaisemmin ollut!

Se siitä, mihin lie niitä sovellan (kun sekä Parr-/että Alexey projekteissa on jo perus magneetit paikallaan', mutta jatkoprojekteihin ovat varmaan supervahvuutensa vuoksi omiaan'....

Terveisin

Eki

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 29.01.2019 05:47, muokattu yhteensä 1 kerran
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 29.01.2019 05:27

Ei ku harrastukset jatkuu!
Kun sain jo edellä mainitsemaani 'ultracapacitor' 'akkupakettia' (siis 2 kpl 6 konkan, latauspiireillä varustettua - 16,20 V / 20 F), niin murjaisin ne Tokmannilta löytämääni (0,90€) pakasteboksiin! Molemmat akkupaketit mahtuivat sopivasti, lisäsin naparuuvit (käyttöön/lataukseen), volttimittarin (vaihtokytkimellä akku A / akku B) sekä latauksen, että 'sisällön' tarkkailuun.

Tuli yllättävän 'tiivis ja napakka' 'ultra-akku- paketti kertaa 2', vaikkapa Bruce henkisiin kokeiluihin!

Kokonaiskustannukset jäivät 'noin 16 euroon' (siis 2 ultrapakkia yhteensä).

Näin sitä koko ajan tehdään 'ainakin osakomponentteja' toivottavasti ja kenties 'järkeviinkin kokeiluihin'!

Eki

Kuva

(Kuvassa siis 2 x mainitsemani superkonkkapaketti upotettuna mittareineen 'Arctic pakasterasiaan, 0,99€)

p.s. Heitänpä vielä 'muillekin aktiivisille? vinkin , jos haluatte koteloida 'jotain! noin vain enemmin miettimättä'!

Kyllähän laitekoteloita on saatavilla 'kaikkiin tarkoituksiin', mutta huomasin, että esim. 'Arctic pakasterasiat' on tehty muovista, jolla on pari 'etua'! Siis varmaan kestävät nimensä mukaisesti pakkasta, ja varmaan myös lämpöä? mutta omat havaintoni ovat:
* muovi on helposti työstettävää
* se ei murru/lohkea käsittelyssä
* hinnat 'nolla-euron tasolla, melkein'
* useita kokoja saatavilla

jne...
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 30.01.2019 21:46

lyijy on korvattu nykytinoissa Antimonilla, on kovempaa kuin lyijy, en sitten tiedä onko juotostinasi Tinaruton saastuttamaa ja kun puhutaan oikein todella laadukkaasta juotostinasta, niin siinä on mukana 10% hopeaa.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 30.01.2019 23:57

Kiitos ! Arctic-pakasterasiat saivat uuden elämän!

Kuulostaa just hyvältä materiaalilta moneen käyttöön.

Kiitos tosiaan vinkistä!!!
tesla
 
Viestit: 649
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 05.02.2019 01:06

Ekin horinoita tässä taasen eli pari sanaa vielä noista juotos- ja/tina-asioista, jos sopii?

Eiväthän ne varmaan kiinnosta, kenties lainkaan, valtaosaa foorumilaisistamme (tuskin suurella osalla edes on juotoskolvia?), mutta itse kun olen 'koko ikäni' ollut oman toimen ohella myös 'tinuri ja kolvaaja', niin muutama kommenttini suotaneen vaikka vain iltalukemiseksi.

*********

Oma kolvaamiseni alkoi jo 'tosi nuorena' = siis nyt melkein 80 V rappaaja, aloitti silloin kun 'esim. ensimmäiset varsinaiset IC-piirit tulivat markkinoille'! Jo ennen sitä aikakautta olin rapannut kokoon esim. 'transistoripohjaisia soittimia'! Eräät kosketinsoitin prototyyppini hyväksyi esim. Heurekan Erkki Kureniemi kokoelmiinsa.
Ystäväni Björn Juslenin kanssa rakensimme 'ensimmäiset muutaman bitin prosessorit Texasin piireillä itse syövytetyille koelevyille. Tuli ns. 'Sinclair aika', eli 'vallankumouksen alkua henkilökohtaisissa tietokoneissa'! Toki peruspakkaukset hankittiin, yritettiin ainakin kasata lukuisia lisämoduleja jne. Eli myös 'kolvaaminen oli todella aktiivista'!

Itse kun olen koko ikäni ollut 'tavallaan ammattilainen' tuossa ATK/IT maailmassa, niin se johti elektroniikkapuolella mm. 'äänimainontalaitteen kehittelyyn marketeille, myöhemmin sama asia toteutettuna videoiden kanssa' jne.
'Eräänä toteutuksena oli tekemäni 'pieni keksintö' = videomainosjärjestelmä keskusliikkeille, jossa voidaan 'esiohjelmoida halutut tuotemainokset esitettäväksi myymälöissä ja marketeissa, 'halutut mainokset haluttuun aikaan päivästä'! (Ja 'maksumiehinä tietysti (tavarantoimittajat'!)).

Tästä ideastani ja 'juottamistani' prototyypeistä Lohja OY/Finlux innostuivat = 'dollarit silmissään ja näkyvillä tuhansien Finlux monitorien myyntiä ' kaupan keskusjärjestöille niin Suomessa, Skandinaviassa kuin 'kenties jopa koko Euroopassa'!

Tekemieni 'juotosten ja protojen' ansiosta perustettiin Lohja Oy toimesta ('ihan itse Ehrnroothin siunauksella!) kaksikin eri yritystä:
Innomedia Oy ja Lohja Communications Oy, joiden kehitysjohtajaksi minut kutsuttiin ja nimettiin . Kehitettiin oma Lohja Media prosessoriohjattu media-boxi, toimi hienosti jne
.
(Ideani ja sen toteutuksen ansiosta esim: Kaukomarkkinat myi jopa? tuhansia Panasonic'ammatti VHS-nauhureita', Finlux myi tuhansia monitoreita kauppakeskusten mainoskäyttöön (kokeita myös esim. ruotsalaisen ICA'n kanssa). Maikkari käytti 'suurta kapasiteettiaan' monistaessaan viikottain järjestelmäni mukaan koodattuja VHS-nauhoja sekä K-ryhmän että S-ryhmän käyttöön. Nämä järjestelmäni olivat syntysanat nykyisille markettien mainosjärjestelmille! (Vitsinä tai ei, kun Kesko halusi nimetä oman meidän järjestelmänsä, niin valisivat nimen K-Media tietysti. Ja heti se tietysti muuttui nimeksi 'Komedia'.

No kävipäs 5-6 hienon vuoden jälkeen tavanomaisesti.
* Markkinointiyhtiö Innomedia Oy, 'lähti rehentelemään Euroopan markkinoille', mutta esim.
Finlux tuotantokapasiteetti ei riittänytkään hetkellisesti kysyntään! Katastrofitilanne myyjälle!!!!

********* Edellinen oli lyhyesti 'ammattikolvauksistani', palataan tähän päivään.

Palataan siis 'päivän juotostina' asiaani!

Olen siis noiden 'lähes 80 v ajan' käyttänyt 'elektroniikkahommissa' ns, lyijytinaa, joka nyt on asetettu virallisesti pannaan! Monet keskustelupalstat (joita eilen kahlasin) kertovat käyttäjien kokemuksista: 'ei toimi kuten entinen, hankkikaa jostain lyijyllistä, sitä on vielä mailmalla saatavilla, uusi tina 'ei toimi, vaatii lämpöä enemmän kuin kolvini antaa ', jne..,.
Oma 'perinteinen' (ja melkoinenkin) tinavarastoni siis myös hupeni, ja eikun uutta hankkimaan.

Tilasin 'pari rullaa Kiinan pojilta'. Tulivat nopeasti, mutta 'juotosjälki on töhnää', eli huonon juoksutuksen, ja kenties tarvittavan suuremman lämmö ansiosta lopputulos on 'hohkaista', eikä lainkaan aikaisempien, ainakin tiiveiltä näyttävien juotosten kaltaisia?! Lämpöä tarvitsee huomattavasti enemmän, eli esim. 'perus 40 W Welleri' ei oikein toimi entiseen tapaan.

Näiden uusien saamieni tinarullien koosteissa on eroja.

Kun uusien projektieni (esim. uudet Blueberry Pi 3+ ) protoprinttini eivät näyttäneet mielestäni juottamisen jälkeen mielestäni täysin kelvokkailta, niin tilasin 'viime yönä Claus Ohlsonin 'supertarjous' juotostinaa – 30%), maksoin sen Klarnalla, ja noudin sen 'hopeaakin sisältävän', mutta lyijyttömän! tinarullan tänään.
Tuotetietojen mukaan tässä juotostinassa on myös 3% hopeaa jonka kehuvat parantavan myös sähkönjohtokykyä. Tässä asiassa on pakko antaa kommentti!

************

'Kymmenien vuosien myyntimiehenä ammattimaisten, niin ääni- kuin videolaitteidenkin myyjänä esim. Ylelle, oli 'oppi-isäni juotosasioissa' Ylen huoltopäällikkö Risto A. Syrjä. Todella jämäkkä, usein hiljaisen arvokas ja vähäsanainen, joka sai 'puolet maamme ammattielektroniikan myyjistä päämiehineen kokemaan 'painajaisia' Ylen hankintojen yhteydessä! Risto nimittäin tarkasti 'jokaikisen Ylen hankkiman ammattilaitteen perusteelliseti Juotos-Juotokselta!' aina mukanaan hyvin suurentava luuppi. Totta eikä tarua/huhupuheita!

Hänen perus-sääntönsä 'juotokselle oli - tina ei ole mikään johde, se vain sitoo aina tarvittavan mekaanisen liitoksen! Ja tämän hänen perus-sääntönsä tulivat kaikki Ylen laitetoimittajat todella tietämään ja kokemaan, sananmukaisesti.
Jostain syystä Risto hyväksyi minut henkilökohtaiseksi 'hyväksikin kaverikseen'! Joka oli todellakin poikkeuksellista. (Edustin ja myin Ylelle todella vuosikymmenien aikana lukuisia tuoteperheitä, Ampex, Studer, Nakamichi, Revox, EMT, Harrison, Nagra, Fast jne. eli 'laitteistoa melkoisesti! Ylen mittarina oli pääsääntöisesti: kaikkien laitteiden on kestettävä' (huollettuna toki) yli 10 vuotta 24/7 käyttöä ja joka ikiselle 'arvokkaalle tuotteelle' tehtiin perusteellinen hyväksymismittaus, yleensä jo valmistajan tehtailla. Niinpä minullekin kertyi Riston kanssa 'lukemattomia' vastaanottotarkastuksia eri puolilla maailmaa. Tässä eräs esimerkki.

Yle osti pari suurta Harrison äänipöytää USA'sta. Niinpäs sitten tehtiin Riston kanssa pari käyntiä Kaliforniassa Harrison tehtailla vastaanottomittauksissa. Esim. Studerin miksereitä olin myynyt Ylelle 'pilvin pimein' 'äänituotantoon'.

Kun tuli kyse 'musiikkituotannosta' oli tuotetarve aivan toinen kuin 'saksalaisten/sveitsiläisten' vehkeet! Yle valitsi toimittajakseen amerikkalaisen, kuuluisan Harrison tehtaan tuotteet, joilla oli melkoinen valta-asema koko maailman musiikkituotannossa. Kaikki speksit jne. ok, mutta sitten 'noutamaan itse tuotteita'!
Voitte hyvin kuvitella, että jos ja kun kyseessä on musiikkituotantomikseri, monine kymmenine kanavineen, satoine säätimineen ja liitäntöineen, niin 'tarkastettavaa oli riittävästi'. Musiikkistudioiden maailmassa 'ei kaikesta olla niin kovinkaan tarkkoja! Jos yhdessä kanavassa on ongelmia, varalla on monta monta korvaavaa. Tällainen ei tietenkään ollut edes ajateltavissa YLE'n tapauksessa. Niinpä 'asuimme pari kertaa muutaman viikon Chicagossa' mittaamassa Harrisonin suuria äänipöytiä. Risto tarkasti 'super suurennuslasillaan' joka ikisen juotoksen!!! Siis kymmeniä tuhansia!
Seuraus:
* Hän pakotti tehtaan tarkistamaan ja korjausjuottamaan arviolta 20.000 juotospistettä! Siis tehtaan
5 tuotantolinjaa kävi läpi 'viikon odottaessamme' äänipöytien joka ikisen juotoksen!!!!! Risto löysi 'lukemattomia kylmäjuotoksia, liitoksia, joissa 'vain tina' teki kontaktin ilman mekaanista liitosta jne. Ja sellainenhan ei tietekään tullut kyseeseen!
* 'Sen verran tehdas oppi ensimmäisestä käynnistämme, että kun menimme noutamaa seuraavaa äänipöytää, niin modulit oli tuplatarkistettu/juotettu jo tehtaan puolesta!

'Risto A. Syrjän slogan, jota hän aina käytti kun katsoi jonkin laitteen sisuksiin:
* 'Onpas tämäkin todella musikaalinen instrumentti: on Immentanssia. Kapasijatsin tahdissa ja
Soittajillakin on öljysukat jalassa!

*********** Palataan tina-asiaani

? tietysti on kyseenalaista ovatko 'uudet tinasäänökset' siis 'hyviä' ja tarpeen, sillä monet netin verkkosivut kommentoivat ja manaavat uusia tinoja - käytä perinteistä¨'lyijyllistä' jos sitä löydät?

* Foorumimme eräs todellinen Gurumme, Siviili, kommentoi 'juotosasiaani' mainitsemalla, että 'uudet tinat sisältävät/jos kunnollisia ovat myös hopeaa hyvään sähkönjohtavuuteen.

Valitsin tämän eilisen Claus Olsson tinahankinnan nimen omaan ajatellen = sisältää myös hopeaa, sillä hopeaa ei ole mainittu esim, K-Raudan, Verkkokaupan, ITK, Bilteman, Hong Kong valikoimissa.

Terveisin Eki

p.s. Anteeksi taas kerran, että 'pienestä tinarullasta' väänsin näin pitkän paskatarinan.



Kuva

p.s.2 Minulla on aavistus, että kun edellä mainitsin 'juotosten tärkeydestä' esim. YLEn maailmassa, niin skarppaan hieman tarkemmin, millaisista 'vehkeistä' kerroin edellä. Siihen aikaan äänilaitteet olivat pääosin vielä analogisia (toki IC-piirejäkin, mutta mahdottamasti diskreettikomponentteja tarkkoine juotostarpeineen! Kuvassa yksi 'tyypillinen mittaamamme analogimikseri'.
Vuosia jälkeenpäin tuli toki digitaalinen äänen käsittely kaikkialle, ja kuvassa 2 tyypillinen esimerkki 'melko suuresta digiäänipöydästä'.

Näillä kuvilla varmistan vain, ettei kenellekään jäänyt epäselväksi 'erkosin' höpinät 'melko monista juotospisteistä'!

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 06.02.2019 23:58, muokattu yhteensä 2 kertaa
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 05.02.2019 11:13

Kuinkahan sitä lyijyllistä juotostinaa valmistetaan, vois sitä omaan käyttöön tehdäkkin, suurin ongelma lienee, kuinka saan sen Fluxin sinne juotostinan sisään?

löytysköhän how to make videoo yuutuubista?

edit:

Onhan näitä, mutta missäs se fluxi pannaan sisään?

https://www.youtube.com/results?search_ ... ng+machine
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron