Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 06.02.2019 00:03

Terveiset Siviili ja samantapaista ihmettelyä on minullakin ollut jo kauan....

Siis monet 'tinaspeksit' kertovat sisältävänsä (esim. vaikka 0.8 mm) jopa 6-10 juoksutekanavaa???
Miten ihmeessä ne valmistetaan - on minullekin suuri ?

(Ei kai me itse aleta 'uudenvuodentinasta sähkötinaa' tekemään kuitenkaan!)

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 06.02.2019 01:14

Uudenvuoden "tinakin" on tosiasiassa antimonia nykyisin, mutta vanhat juotteet vois kierrättää näin:


https://www.youtube.com/watch?v=GodqVeUIgvw

käypi aika kätevästi, (ei saa nauraa).
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 09.02.2019 06:12

Pakkohan tänne ,'omille sivuilleen' on jotain toitotella'!
Tässä siis 'elektronisen musiikiin harrastuksestani 'muutama juttu'.
*****
Ekin musiikkielektroniikasta muutama sana, kun esim. 'minulle rakkaalla Vapaaenergia foorumellakin' löytyi facebookin kautta kysely' ekin noista 'äänilaite'-asioista' ja jos 'muka lähes omilla sivuillaan saanen riehua, niin tässä hieman tarinaa....

Jo 'aivan nuorena' juottelin kokoon monenkinlaisia soitinviritelmiä. Pari kosketinsoitin tekelettäni kelpuutti Heurekan Erkki Kureniemi kokoelmiinsa.
Rakensin kaksi Theremin soitinta. Olivat 'tavallaan pettymyksiä'! Siis olivat niin 'ailahtelevia, ettei niillä voinut soittaa mitään kunnolla, vaan pelkästäänn vingutella 'avaruusmusiikkia'.
Kaikulaitteita rakensin moniakin:
* jousikaikuja useitakin (eivät olleet mieleeni lainkaan)
* sen sijaan nauhakaiut olivat mieleeni! Leo Lindblomin bändillämme oli Binsonin 'kiekkokaiku'! (Siinä siis kiertävä nauha oli korvattu pyörivällä levykiekolla).
Tuohon aikaan kunnollinen kaikulaite oli 'must' kaikille suosituille orkestereille!'Vaatimatonkin laulusolisti' lauloi kuin 'Caruso'! Ihan oikeesti! Niin suuri oli kunnon kaikulaitteen mahti.

* Näissä kaikulaiteasioissa olin niin aktiivinen, että tilasin Italiasta Meazzi firman nauhamekanismin ja siihen sitten itse ymppäämään äänipuolen elektroniikkaa.(Rahani eivät riittäneet valmiin laitteen ostamiseen). Kaiut ovat aina olleet 'lempikamaani'!Ja nykyinen TC Helicon äänenmuokkauslaitteeni on aivan upea 'laulukone' !

Flanger
Sattui kerran, varmaan 40 v sitten, että olin 'elektroniikka-asioiden myyntimatkalla Suomessa ja yövyin Mikkelin kuuluisassa hotellissa '? oliko se jo silloin Vaakuna?). Tietysti kutsuin paikallisen yhteistyökauppiaan ja jälleenmyyjäni 'Jukka Vahvaniskan'', kuten tapana oli, mukaan illalliselle.
Syötyämme siirryimme 'tietysti' yökerhon puolelle, jossa musisoi ja tanssitti Italialainen Trio orkesteri. Heti kun soittonsa aloittivat 'sain pahan sätkyn'! Triolla oli takanaan noin metrin korkuinen räkki täynnä sähköisiä vahvistimia ja vempaimia!

Ja kun 'soittonsa aloittivat 'olin täysin myyty! Siis mikä helkkarin soundi on tämä, myllersi päässäni! Mitä lie 'soittivat' tai muka lauloivat, niin siitä viis, mutta taustalla solui ja vyöryi uskomattoman upealta kuulostava 'soluva sointumatto'!
En osaa oikein paremmin kuvata tuota 'flager tehostetta' parhaimmillaan toteutettuna! Ja tanssiva yleisö tietysti myös nautti 'konemusiikista?) aivan täysillä.

Kun sitten palataan nykypäivään näissä musiikillisissa asioissa, niin kerronpa heti aluksi:
* että täysin kahjo olen musiikkilaitteiden parissa niin ennen kuin nykyään!!!
* on minulla edelleen kolme 'ammattipasuunaa', kolme '16/24 kanavan mikseriä = 3 PA-järjestelmää, 10 mikkitelinettä, 18 mikrofonia, 3 kaikulaitetta, 3 syntikkämodulia (JVC-1010 ym.), 2 kpl Solton X-1 urkua, kolme midi koskettimistoa, lukuisia tehostelaitteita, esim. TC-Helicon, Behringer Bass Exploser, kolme 'Kannettavaa 'pikku vahvistinta, 2 Marshallia, ja ION, langattomia mikkejä useita jne..
* Täytynee mainita, että tällaiselle 'pitkän ajan harrastelijalle on' todella kertynyt myös melkoinenkin määrä ¨laitteistoihin aina tarvittavia 'välikaapeleita' = arviolta 400 m++!

(Ota yhteys erkki.koskimo@gmail.com jos olet kiinnostunut hankkimaan orkesterillesi KUNNON PA-kamat 'todella hienoon sopu hintaan').

Tullaanpas sitten tekemiini eri orkestereiden video-ja ääni-/ kuvatallenteisiin, joita olen myös sekä itse ottanut, editoinut ja tekstittänyt esim. You Tubeen ja privaattisivustoille. Näitä ollee noin 300! ' (repikää siitä te muut 'ns. orkesterienne julkaisijat').
Eri orkesterien kuvamateriaalia löytyy minulta omakohtaisesti arviolta lähes 1000!
Joukossa on todella monia sellaisia tallenteita (jotka jo kauan sitten poistin kaikista jakeluistani, esim. BJB) kun en saanut heiltä julkaisulupaa. BJB ja Erja eivät aivan ilmeisesti halua, että heistä jää yhtään mitään tekemisistään/toiminnastaan jälkipolville?
Harmi sanon, kun itsekin soitin BJB'ssä peräti 13 vuotta, ja eivät noista 13 menestykkeestä keikkavuosista halua ainuttakaan tallennetta maamme musiikin historiaan, niin 'jossain kenties mättää'. Onko se sitten Erkki Hurri tai Erja Uitto, jotka haluavat hävittää Kaiken Menneisyytensä maamme musiikin historiassa. On minulle arvoitus?

NYT kun minulla on montakin tietokonetta, kännykkää ja tablettia käytössäni, on tilanne myös 'musiikin' sektorilla tietysti nykyaikaistunut!

Tietysti pyrin olemaan 'ajan hermolla ja kehityksessä' mukana koko ajan, ja niinpäs laitevalikoimastani löytyy 'kaikki saatavilla olevat vimpaimet'.
No, mitäs toi uudet vimpaimet sitten tarkoittaa? Kysyy moni!
Tässä pari kokeiluprojektiani esimerkkinä':

* tietokone lukee laulun tekstejä, sinä mutiset 'jotain', taustaa hoitaa midi-bändi ja ulos tulee äänelläsi – melkoisen kelvokasta laulua'!
* kädessäsi on 'mystinen soitin' (vaikkapa Yamahan uusin innovaatio 'laulava tikku')
- valitset haluamasi kappaleen ruudulle,puhalluksesi muuttaa vain lähinnä dynamiikkaa,itse musiikki tulee musiikillisesti täysin puhtaana 'haluamallasi instrumentilla/jopa kokonaisen orkesterin sektioineen tuottamana!

* 'kova juttu' on kun pistät päähäsi ns. 'aivosignaalien lukulaitteen'! (Minulla on kaksikin erilaista). Voit nyt 'rajallisesti' ohjata ajattelemalla musiikin tuotantoa/kulkua!

Tässä siis hieman vain pintaraapaisua 'ekin musiikki elektroniikasta'.
Käytännössä menen jo niin 'kovaa', että siitä pian 'muutama You Tube videoesityskin tulossa. (Jos ne ketään sitten kiinnostaakaan on eri juttu).

Palaillaan
Eki koskimo

p.s. Tälle sektorille kuuluvaksi voisin vielä mainita, että olen suomentanut kuuluisaan Musicreader Android nuottiohjelmaan sekä ohjelmiston että sen käyttöohjeet.
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 13.02.2019 16:01

Ei kuitenkaan vielä ole sitä soluja tervehdyttävää taajuutta 432 Hz käytetty vaan Deep Staten 440Hz... Tuota mukavaa
joka pistää ajan kanssa ihmisen pois elektro-skalaarisesta diurnaalirytmistä.

Vaikea selittää mitä väärälle taajuudelle säädetty musiikki tekee mutta hallaa kuitenkin. Pyrin löytämään
tähän keho-interaktioon oikeat sanat. Se vie vielä aikaa. Pitänee luntata hieman Villen keräämästä
sanavarastosta eri ilmiöille.
tesla
 
Viestit: 648
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 21.02.2019 14:12

Musiikin viritysasiasta

Elävässä musiikkimaailmassa jossa toimin koko ajan ainakin viikottain, on 'sana oikea viritys' nykyään lähes mullin mallin.

440 Hz ei ole lähimainkaan vakiokäytössä. Jostain kumman syystä viritystä hilataan koko ajan ylöspäin! 442 on paljon käytetty, jotkut haluavat 444 ja tästä seuraa,että puhallinsoittimet ovat virityksensä ylärajoilla rakenteellisesti ja orkesterin soiton kokonaispuhtaus kärsii. Sähköisille soittimille ei asialla ole merkitystä kun 'nappulasta säätövaraa riittää! Se milloin alkaa viulunkielet paukkua on toinen asia. (Esim. vaikkapa Yamahan Genos kosketinsoittimen viritysalue on luokkaa 440.0 hz --- 0.2 Hz askelin x 50 eli aina 450 Hz saakka!!!!). Viritysjärjestelmiä on useita.... (Luin jostain, että 'periaatteessa samankaltainen 'musiikkikäsitys' on ollut jo ihmiskunnan alkuajoilta ja varmaankin sai alkunsa luonnoläheisyydestä!). Joissain orkestereissa on viritysasiaa myös yksinkertaistettu. Jos soittaja tulee keikalle kotoaan hän aloittaa virittämällä. Jos hän tulee kapakan kautta hän on jo vireessä.

Eki

p.s. Eräs asia on yleistynyt aivan hurmosmaisesti = viritysmittarit! Ennen riitti muusikon korva, nyt tuijotetaan silmäkovana diginäyttöä! On minullakin pari kpl!
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 23.02.2019 20:14

Yritin saada 'asiaani' esille 'Teslamme leikkikehässä', mutta antamani linkki oli poistettu (tavan mukaan).

Tässä kuitenkin ladattavaksenne aivan takuulla mielenkiintoista luettavaa, toivon!
https://etheric.com/wp-content/uploads/ ... nology.pdf

(Ei kun lataa, tulosta, lue rauhassa ja mieti!)

eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 28.02.2019 11:14

Kiitos kuitenkin kun yritit Ystävä Erkos! Laittaa jakoon leikkikehässäni! (=

Tuosta vinkistäsi soitantaan... Hyvä tietää jos joskus siis tulen teidän mukana vakuutusyhtiön keikalle kantaen tyhjää soitinsalkkua
en sitten teidän kanssa takahuoneeseen tms. minne lienee menettekin ala virittämään olematonta soitintani vaan teen oman itseisviritykseni
kapakan kautta ! -Samalla sointuu juttukin paremmin ;! ;)

Oli kyll'ä naurussa pitelemistä tuon "soittaja on jo vireessä"-kanssa ;))
Olipa huikeeta luettavaa!!!
tesla
 
Viestit: 648
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 01.03.2019 22:49

Teslalle!

Tuo 'hymyleväsi' viritysasia ei ole suinkaan 'legendaa' - vaan 'käytäntöä monilla sektoreilla maamme musiikkielämässä'!
Maassamme on arviolta noin 57000 'ns. orkesteria! Oma arvioni 'noihin kevytvirittäjiin' on '30.000'! Et sillai ammattimusiikinkin parissa lienee siellä täällä!
Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

!?=

ViestiKirjoittaja erkos » 01.03.2019 23:43

Siviilille, joka 'paljonkin tietää ja neuvoa osaa' kysymys?

'Juttelimme jokin aika sitten noista juotostinoista ja niiden speksien muutoksista, jonka perusteella esim. tilasin ja sain Olssonilta kelan 'hopeaa sisältävää' juotosmateriaalia kookkaan kelan verran.

Olen esim. saksalaisen Elektor (ja myös USA version Elector) lehden tilaaja ja kumppani. Lehdessä on laajemminkin käsitelty tuota juotosasiaa. Nyt tuli sitten 'tarjous: 'et enää pärjää vanhalla Wellerillisäsi sillä uudet tuulet puhaltavat kaikissa juotoshommissa! Minulla kun on 2 kpl moitteetta toimivaa (40W ?) Welleriä', useitakin juotospäitä, 6 kpl erilaisia Engel pikajuottimia (kerroin jo aiemmin, että olin niiden myyntiedustaja Insto Intossa), eli minulla on myös 'pikajuottimia useampaan teholuokkaan (n. 1000 W) saakka, lisäksi 3 kpl 'ns. perusjuottimia' ja jopa kaasuliekkikuumennettava juotospää (en ole käyttänyt, mutta lienee tarkoitettu 'peltikattojen tinaukseen'!

Sitten asiaan:
* Ei minulla ole ikinä aiemmin ollut ongelmaa 'juottaa esim.kaksi kaapelia toisiinsa'! Voihan sadoissa juotoksissa ilmetä kylmäjuotoksia jne. mutta 'niin kolvi kuin tinakin ovat aina toimineet'.

* Sain nyt tilaamani uuden Raspberry PI 3+ modulin ja siihen kamerayksikön, ok.
* Viritelmäni vaati myös 'pienen protoprintin' tekemisen ja sitten 'asia ilmeni'. Tuo vuosikymmeniä toiminut 40 W!? kolvini, ei enää purrut uusiin printteihin!

* Sitten sanoma Elektror lehdeltä mainoksineen! Haluatko juottaa edelleen nykymaailmassa = Osta uusi Weller juotosasemá, joka yltää aina 340 astetta celsius saakka!
Elektorin uusin numero kehottaa kaikkia harrastelijoita siirtymään käyttämään uuden sukupolven juottimia (Wellerin mainos toki').

Oma käytäntöni harrasteluissani ei ole ikinä törmännyt minkäänlaisiin 'juotos-asioihin tai ongelmiin'!
Ei minulla ole koskaan ennen ollut tarvetta edes seurata 'juotosten' vaatimaa 'lämpömaailmaa tms.'

Nyt se ponnahti esiin 'vaatimuksena', jotta edes jatkoharrastukset voivat jatkua!

Onko juotostinan speksit todellakin muuttuneet niin radikaalisesti, että kolvitkin tulee vaihtaa uusiin? Tämähän koskee koko elektroniikan harrastelijamaailmaa!

eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 11.03.2019 23:45

Kai tässä näpertelyistään kertoa saa ja voi jotain mainita?

Menossa ja juuri valmistumassa.....

Erkos suurjännite-/ suurtaajuus koepenkki MARK 2

Yleiskuvausta tekeleestäni MARK 2 (oikeesti varmaan 'mark x'¨, sillä vastaavia olen nakerrellut aikojen kuluessa 'jopa kymmenittäin'). Nimesin tämän kokeiluversioni Mark 2 siitä syystä, että aikaisempi, mielestäni 'palvellut' oli versio, jota käytin noihin jo kertomiinikiin Ken Shoulders tyyppisiin alkeellisiin Evo-kokeiluihini, eikä tuloksitta!.

***. Rakensin jo aikaisemminkin mainitsemani 'erkos Universal virtalähteen' ja kuten silloin kerroin syystä/aiheesta – vaikka sinulla on ainakin 30 eri virtalähdettä, niin kun jotain kokeilet, niin sen oikean löytymiseen ja käyttöön menee aina täysin turhaa aikaa ja vaivaa!

Nyt on kokeilujen powerihommat hanskassa, siinä mielessä, että nyt löytyy tarvittavaa poweria' yhdestä ja samasta 'myllystä'. (Ei se ihan näin helppoa ole, sillä toki kokeiluista riippuen tarvitaan variaatioita!
**********
Nyt sitten HV-/HF yksikköni kuvaukseen, jos se ketään foorumillamme sitten sen kummemmin kiinnostaakaan?

*****

Tavoite.

Monien tekemieni virtalähteiden jatkoksi on aikomus tehdä 'väliyksikkö = HF/HV kokeisiin soveltuva moduli, josta sitten toivon mukaan riittää sähköä/perusjännitteitä moniinkin alexey, parr, bruse jne. kokeiluihini.

1. Yksikössä on tulo 3 eri virtalähteelle.

* Säädettävä verkkovirtalähde – ulos 3-19v tasasähköä – 4.7 A (jännitenäytöllä)

* Säädettävä akkulähde 12 v akun tyypin mukaisesti

* 2 x 16.2 V/500 F superkonkkapakki

2. Yksikössä on kolme modulia hoitamaan taajuutta, sigaalimuotoa ja tasoa.
Säädettävä signaaliyksikkö sisältää geniksen, taajuusnäytön ja skooppikuvan.

3. Suurjännitekeloja on kaksi, joita voidaan ajaa erikseen tai yhdessä. Molemmille on oma
erillinen Fet-ohjain.(molemmille myös omat 'kipinätesterit'.)

4. Monet modulien liitännät on tehty banaaniliittimin, tämä mahdollistaa joustavat liitännät tarpeen mukaan ilman kytkinviidakkoa!

Kohta kuvaa ja sanaa, jos kiinnostaa.

eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa