Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

ERKOS tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 05.08.2018 11:47

Katsotaas saadaanko muokattua otsikkoa

Jos saatais muutettua otsikkoa niin että se henkilöityy Erkosin harrastuksiin

Minua kyllä kiinnostaa kiintolevyjen magneeteilla toteutettu kummituspuhelin ja tulokset siitä.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja tesla » 06.08.2018 00:08

Kun nyt kerran asun Helsingissä pitänee varmaankin hieroa parempaa tuttavuutta kuten olen jo aikaisemmin sanonut.


Joo ei kannattane jättää lörpöttelemättä - meitä kiinnostaa kovasti kaikki tuo ihmeellinen mitä puuhaat!

Kummituspuhelin... Siinäpäs mielenkiintoinen projekti!
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 06.08.2018 00:54

Mukavaa nähdä, että projektini kiinnostavat!

Parr-projekti etenee koko ajan. Se 'laajeni 'lattiapinnaltaan huomattavasti ja 'ulkoisissa rakennelmissa suunnittelua ja rakentelua kyllä riittää.

Otin 'tässä ohimennen väliin tuon TDC 'kummituspuhelinprojektin'. Kuten jo mainitsinkin, niin eka versio antoi 'kuulumisia torvien täydeltä', mutta niin meluisana, että metallikoppa on ehdottomasti tarpeen. Ja niinpä tein koko projektin uusiksi alusta alkaen, lisäsin 'uusia ominaisuuksia säätöineen jne.... (esim. lisävahvistin gain säätö 0-200, sis. paristo ja ulkopuolisen powerin käyttö,
äänisignaali ulos sekä BNC- että kuulokeliitännällä, BNC ulostulo bias-jännitteen seurantaan, audioliitin, johon voin liittää erilaisia 'antureita' magneettikenttään ym. muuta pientä...
TDC 2 printti on nyt valmis, vain kotelossa olevien mekaanisten komponenttien langoitus puuttuu. Sen jälkeen langoitusten tarkistus,. poweria kehiin ja savun hälvettyä korjaamaan....

Eki

Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 06.08.2018 18:29

Moikka ja anteeksi, että tunnen olevani vakiojäsenten ohella eräs harvoja, joka 'todella juttelee asioistamme'!

Eihän ne mun juttuni toki mielekkäitä ole, mutta 'lähes yleiseen hiljaisuuteen viitaten', 'touhuan ainakin omasta mielestäni melko aktiivisestikin foorumilla: omia 'koehommia kuvaten, linkkejä maailmalle jakaen jne... Se siitä.

Tässä siviilille eräs mainitsemani tämän vuoden huhtikuu 21 päivätty Brucen skema (selityksineen - 7 sivua), jolla Brucen mukaan 'lähes kuka vaan voi vakuuttautua ilmiön oikeudesta'. Tässä siis vain 1 säätökonkka.
(Sinulla varmaan on tuo 7 sivuinen po. asian dokumentti? Jollei, niin lataan kopion).

? Sinulle siviili'. Kun katsotaan muuntajaa Fe1, herää kysymyksiä:
* L1 on hänen suosittelemansa suurtaajuus/suurjännitelähde - 1kV-20kV / 20-50 kHz. Okei, mutta kaavion mukaan mainitussa muuntajassa on ensiö/toision suhde sellainen, että jos 'sisään lykätään 20 kV niin mitä ollee sitten toisiopuolella?
Eikös tuon C1 konkan jännitekestoisuuden tulisi olla 'satoja kvoltteja?' Samoin nuo diodit D1-D4.
(asiasta viidenteen, yritin tänään tilata nipun noita Brucen mainitsemia 'super-diodeja', eipäs onnistunut!
eBay/amazon/Banggood/Ali express ilmoittivat kaikki - sold out /ei enää saatavilla!).
* Toinen kysymys on laitteeen lähtöpuolelle: 'Siellä on ulosottopisteet 'High Freq. Load' - mitäs se tarkoittaakaan? Tekstissä mainitaan mm. 'esim. tavallinen hehkulamppu palaa superkirkkaasti (lämpenemättä jne..'!?
Minkäslainen 'voltage regulator' tarvitaan, jotta se saadaan kelvolliseksi 12 VDC jännitteeksi takaisin syöttämään virtalähdettä?
Olkoon sitten 'patterina' tavallinen akku, tai kuten Bruce nykyään suosittelee sarjaankytkettyjä 'super-/ultrakonkkia' (Nehän vaativat joka tapaksessa omat lataus-/suojapiirinsä, jotka usein toimitetaan 'akku-/konkkapakettien mukana'.



Tässä po. Bruce po. dokumentin osaluettelo.
Taas herää kysymyksiä?
* Nyt on konkkia, joita ei skemassa näy, on säätökonkkaa, moottorin starttikonkkaa jne...
* Ajattelin tilata muutaman noita Brucen mainitsemia diodeja. Lienevät kelvollisia monenmoisiin HV asioihin, nopeita, tehon- ja jännitteen kestoisia jne.. (Ne sulakkeet olen jo tilannut. Mikä lienee mielestäsi 'sopiva 'fyysinen koko' mahdolliseen PPV rakenteluun? 'Mikä amppeerikoko!?).
* Mitenkäs tuon mainitun virranrajoitusvastuksen tehonkestoisuus ym. ominaisuudet? Eikös siinäkin ole helposti 'vaarana jännitteiden läpilyönti, niin 'ettei 1 M vastusta edes 'näy' jos esim. lankavastus menee 'kipinäoikariin'?


Kuva

Bruce mainitsee tekstissään: 'laite on mahdollista tehdä hyvin pieneen ja kompaktiin tilaan! OK ehkä? Mutta eikös esim. 100+ kV 'riehuminen laitteen langoituksissa ja kompponenttien sijoittelussa aiheuta 'ongelmia taskukokoisen laitteen' suunnittelussa ja rakentelussa?!
Kuva

Minulla on useampikin ns. rakkikotelo 19". Kun aika sallii aion rakentaa samaan 'mööpeliin' kaikki 'Bruce tuotteen' tarvitsemat 'asiat' = Akku/vastaava virtalähde (superkonkat toki) - suurjännite-/taajuus genis (kopio Brucen 'suosittelemasta) - tilaa 'lähtöpuolelle (ei vielä aavistustakaan mitä tarvitaan?) - tilat 'parille TV-juovamuuntajalle - 'mukava alue rakentaa PPV ja suuret diodit omaan yksikköönsä' jne.
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 07.08.2018 16:26, muokattu yhteensä 4 kertaa
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 06.08.2018 22:33

Vastaan kysymyksiisi tuolla toisessa narussa johon tämä aihe kuuluu....
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 06.08.2018 23:06

Tässä erkos taas 'projekteineen'.

1. Tuo ns. 'kummitusjuttelu' projekti etenee vauhdilla, ok.
2. Eihän minulla ole tuon taivaallista tietoa Teidän muiden kokeiluistanne/KOKEMUKSISTANNE.<
3. Heitän nyt tässä vain pari, aivan käytännön kokeiluihin liittyvää pikkuasiaa.
4. TDC projektin ideahan on käyttää 'voimakasta HYLKIVÄÄ magneettikenttää', johon tilaan sijoitettu 'puolijohde tai vastaava'
muodostaa 'skalaarikuplan ansiosta' 'yhteyskanavan tuonpuoleiseen'!, ja tarvittavan laitteiston design oli 'saatu
tuonpuoleisilta tutkijoilta, halutessaan auttaa 'meitä yhteydenpitoon'! Ok. Kerroin jo, että ensimmäinen tekemäni 'risukasa'
TDC2 replica 'tavallaan toimi ylenpalttisestikin!', mukana oli vaan niin paljon 'häiriösignaaleja', että ainakin omasta
mielestäni metallikotelointi on ehdottomasti tarpeen.
5. Sähköinen puoli designattu, koottu ja on valmiina, mekaniikka ja kovolangoitus vaativat vielä 'hienosäätöä' jne.
6. Kommentoin tässä samalla kahta 'käytännön asiaa', joihin muutkin kokeilijat kenties ovat 'törmänneet?
* Otetaan esim. käyttämäni 'vahvat HD-magneetit'. Monet teistä ovat takuulla, todenneet, jos niiden kanssa kanssa 'leikitte,
että 'ne todella napsahtavat toisiinsa niin, että jopa mustelmia sormille.
* tässä kokeilussani on kuitenkin kyse 'magneettien välisestä työntövoimasta'.
* ettepä usko miten vaikeeta oli saada kaksi HD-magneettia hylkimään toisiaan parin millin raolla! Minulla meni siihen
todella jonkin aikaa', ennenkuin onnistuin! Asia on hallussa ja ok, mutta 'tuli siinä parikin sormimustelmaa hankittua!'.
siis 'osat 'lentelivät' jopa silmille, vääntyivät vääriin asentoihin, irtosivat tukilevyistään jne..............

7. Haluan raportoida ja kertoa tekemistäni toki valtaosin, ei niinkään vain kertomalla, vaan kuvilla, videoilla, testituloksilla
ym. asioitani kertoen (foorumin mahdollinen kiinnostus 'hommiini' on toki suuri ?).

8. Kuvien kanssa tuli minulle eilen 'ennalta arvaamattomia ongelmia'. Siis aivan simppeli asia, siirrä kuvia kännykästäsi
tietokoneelle, näinhän teen aina, koko ajan ja jatkuvasti!. Tällaiseen en ollut ennen näin vakavana suinkaan törmännyt.
* Yht'äkkiä PC't (useat!) eivät tunnista kännykkää/kameraa!?
* OK, haetaan ongelmaan ratkaisua, nro 1, vaihdetaan yhdyskaapelia (3 kertaa). Ei toimi, kaikki kaapelit ilmoittavat, lataus
ok, ei PC yhteyttä! Aloin jo hermostua! Kun sitten kuvien siirto ei edelleenkään onnistunut, niin netistä neuvoa
kyselemään. Ajurit ok, softat ok jne.. Nyt jo alkoi jo tosissaa 'minua 'gurua muka'? hermostuttamaan, missä mättää??????

9. Viimeisenä toiveena avasin 'iskemättömän USB-Samsung S4 'virallisen' USB-välikaapelin (joka ei ole ollut käytössä).
Kaikki toimii! Perkule sanon, siis kaikki 3 jatkuvassa käytössä olevaa USB-kaapelia lakkasivat toimimasta (siirtojen suhteen)
samanaikaisesti! Opetus - monenkin ongelman ratkaisu on useimmiten helpompi kuin uskotkaan!

10. Purin 'raivoissani nuo 3 'tiedonsiirtoon viallista/lataukseen ok' usb kaapelia. Kaikissa 'sama syy'! Käyttävät virransyöttöön
tukevampaa kaapelia (virransyötön takia) kuin datasiirtokaapeleihin! 'Säästösyistäkö? OK, jos 'joku valmistaa 10 miljoonaa
yhdyskaapelia, on kai se yksittäistenkin kaapeleleiden paksuuskin yksi varteen otettava säästökohde kenties, kun ja jos
tosimääristä puhutaan. Siis kaikissa kolmessa kaapelissa, 1 datakaapelisäie poikki liittimen juuressa.

Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 08.08.2018 21:51

'Menipäs taasen vartti hukkaan, kun tekemäni sanoma katosi 'esikatselussa' bittiavaruuteen /eetteriin'!
(Olipas omaa tyhmyyttäni tuo sanoman katoaminen kuvineen ja liitteineen! Asiaahan on jo aikaisemminkin puitu foorumilla (= tee siis oma tekstisi muualla valmiiksi ja siirrä se sitten foorumille! Näin neuvottiin, mutta enpäs sitä innoissani muistanut!)
Tästä lähtien lähetän vaikka 'raakileita', niitä sitten tarpeen tullen muokaten!
*****************
No tässä kuitenkin lyhennelmä.

Kävin hetki sitten kellarissamme, joka on, kuten huoneenikin täynnä erkos projekteja takuulla lattiasta kattoon'!

Mainitsin aikaisemmin, että tein n. 5-6 vuotta sitten ns. EVO kokeiluja, kun kiinnostuin Ken Shoulders'n asioista.
Niinpä suunnittelin ja väsäsin 'oman versioni' itse noita EVO hommia kokeillakseni.
Pystyin omilla 'leikkilaitteillani polttelemaan EVO-reikiä monenlaisiin kalvoihin, ja lisäkiinnostusta sain, kun olin henk.koht. kirjeenvaihdossa itse mestarin kanssa (tästä olen kertonut aikaisemmin, en siis toista).

Kuvassa 'EVO laitteistoni' poweri osa'. Itse EVO ympäristö oli erillisellä alustalla. Powerissa siis säädettävät taajuus- ja jännitesäädöt, pari tehofettiä jäähdytyksineen, Bilteman systytyspuola, alalaatikossa 2 kpl 12 V akkua jne.(kuvassa siellä on 'rojua!'). Ei tässä mitään kehumisia ole, kerron vaan, että olen aikaisemminkin tehnyt 'jotain vapaaenergiaan liittyvää.
Eki


Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 08.08.2018 22:30

Radioionic/Bruce keskustelut on tästä lähin (ainakin omalta osaltani) siirretty siviili2003 avaamaan uuteen osioon.
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

!

ViestiKirjoittaja erkos » 08.08.2018 23:21

Ystävät Hyvät tässä erkos taasen!

En tiedä, oletteko jo hermostuneet 'tällaiseen hemmoon', joka vastailee/kommentoi/kokeilee/selittelee 'kaikenlaista' ja
jostain syystä monellakin foorumin narulla!
Selitys, olen henkilö, jolla oman kokemukseni/tietämykseni mukaan on mahdollisuus ottaa kantaa/vastata moniinkin foorumin ajankohtaisiin (ja vanhempiinkin) asioihin! Onko siinä jotain väärää kenties kun foorumi on oman kokemukseni mukaan vasta siihen liittyneenä, ollut melkoisen vaisu jo useammankin vuoden aikana! Olen myös henkilö, jonka intresseissä on tehdä käytännön kokeita monella sektorilla, olkoot sitten 'turhanpäiväisiä/eivät johda mihinkään, mutta mielestäni: jos ei kukaan mitään tee, ei mitään uutta myöskään tapahdu!

Monet teistä pidätte minua kenties ¨'tavallaan hörhönä, joka jostain syystä sattui liittymään tähän foorumiin'?
Kenties näin ja toki jokainen päättäköön suhtaumisensa itse 'näihin erkos asioihin'.

Omasta mielestäni olen kuitenkin vain aivan tavallinen henkilö, jolla on todella rikas menneisyys niin musiikissa kuin myös esim. ammattimaisessa ATK/IT maailmassa, ammattielektroniikassa hyvin laajalla sektorilla, melkoisesti kokemusta myös esim. ns. 'paratieteistä uusimmat, esim. EEG tutkimukset mukaanlukien, 6 tietokonetta jokapäiväisessä 'hakkerikin' käytössä, 'suurin osa maailman ohjelmistoistakin tarpeen tullen ajettavissa, melkoinen 'käytännön kokemus, esim. 'rakennella jotain kiinnostavaa, jos kiinnostaa. elektroniikan puolella 'sopiva noin 20.000 komponentin varasto', tehdä 'jotain jos kiinnostaa, jne.

Nyt asiaan! Pidätte varmaan tällaista 'kaikkiin asioihin sotkeutuvaa/kaikkeen kommentoivaa /monestakin asiasta muka jotain tietävää henkilöä varmaankin - jonkinlaisena 'hörhönä'! Voihan asia olla niin, mutta olkoon nyt esim. 'pienenä näyttönä' vaikkapa asia: 'tarvitsen 1 nF konkan 'erkos projektiini'? Menenkö siis Yleiselektroniikkaan/Startec/SP-elektroniikan/ Elfan tai Bebecin lumoihin = tuskinpa minulla on tarvetta sellaiseen!

Tässä esimerkkinä kuva omasta 'pienestä ja vaatimattomasta 'konkkalaatikoistani 1/12!
2 muuta konkkalaatikkoa sisältävät lyytit/moottorikonkat/superkonkat/juuri tilaamani uudet ultrakonkat jne.
Puhun nyt siis aivan esimerkkinä vain kondensaattoreista.
Sama asia vastusten, ledien, muuntajien, induktanssien, releiden jne. taholla.
Otetaan seuraavaksi vaikka virtalähteet; noin 80 erilaista, kiinteää/säädettävää poweria, variacceja jne...
Otetaan puolijohteet:
- noin 7000 transistoria / 1800 IC-piiriä / noin 60 'monitoimi IC-piiriää'

Tämä juttu vain siksi, että 'hörhönä toki minua pidätte', mutta näyttäkää siis minullekin oma esim. 'vain osa kondensaattorivalikoimastanne' ihan vaan esimerkkinä, että puhumme samoista asioista ja samalla tasolla!

Tässä siis kuva erkos 'pienkondensaattorit' 1/12-osa valikoimasta. 12 laatikoissa on satojatuhansia konkkia kussakin!

En siis puhu mielestäni PASKAA missään tarinoissani! Jos epäilet - kerro ja vastaan!

eki

p.s. Puhuin kondensaattoreistani! En toki maininnut 'säätökonkkia/trimmereitä' - niiden valikoimani on vaatimattomat noin 300! (Vahinko vain, että ovat pienjännitesietoisia, eivätkä siis sovi esim. 'juuri nyt kiinnostaviin Bruce kokeiluihin'!

Kyllä minä tältä foorumilta juttuineni toki katoan alle aikayksikön (nanonopeudella), jos 'täysin hörhönä' pidätte!


Kuva
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 11.11.2018 03:38, muokattu yhteensä 3 kertaa
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

!Q

ViestiKirjoittaja erkos » 09.08.2018 03:24

? Olen todella tavallaan haavi auki!

'Ketä helkkarissa hatuttaa niin paljon,. että hetki sen jälkeen kun kerroin muutaman sanan 'konkkavarastostani' - niin 'tuli s-postiini herja 'mitä vi***ua' sä äijä siellä oikein selittelet! HUH HUH! Onpas ankeeta sanon!
************
No jos joitain 'konkka asiat raivostuttaa', niin pannaan sitten hieman paremmaksi, jos tätä linjaa tarvitaan, ennen kuin katoan!
********

Olen toki kokeillut rakentaa myös esim. Henderson generaattoria, rakennusohjeetkin tilaten ja saaden.
Tilasin ja sain 12 kpl 1000 mF/220 VAC konkkia, joista 6 meni rakenteluun ja toiset kuusi tässä kuvassa.
'Raivostuttaako tämäkin kuva 'jotain foorumin vierailijaa aina henkilökohtaisuuksiinkin saakka?
******
KYSYN TODELLA vakavasti! Onko tämänkaltainen 'raportointi omista asioista'ni jota teen' niin kiellettyä foorumilla, että se aikaansaa vierailijoita 'raivon valtaan ja 'hattuilemaan jopa henkilökohtaisin s-postiviestein'!?
Jos olen millään tavalla laittomilla asioilla tällä' foorumilla, niin toki poistun välittömästi jos alatte vi**uilemaan' jopa henkilökohtaisesti!


Kuva

Puolet erkosin 'henderson projektin konkista'



Kuva
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 09.08.2018 03:28, muokattu yhteensä 1 kerran
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron