Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

Valvoja: Yllapito

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 13.11.2018 01:42

Tuohon edelliseen sanomaani viitaten, manitsen pari otsikooni 'yleiskäyttöinen smirgeli 'lähes nollahintaan' liittyen:

* Minulla on käytössäni ja harrastuksiani toteuttaen todella melkoinen määrä, 'ns. hiomakoneita, sahoja, leikkureita, poria ,aarporia, jne... mukaan lukien esim. 'markkinajohtajan Deuzer' pienoispora monine lisukkeineen
ja niin edelleen.
* Jos palaamme esim. 'vain ns. harrastelioiden mahdollisiin 'tarpeisiin, niin tämä Hong Kongin nyt tarjoama laite on Todella Ainutlaatuinen Helmi!

* ns. smirgeli on aivan eri asia kuin 'monet muut 'hiomalaitteet', lähdetään vaikkapa esim. nauhahiontakoneista ja vastaavista.
* Nopeudeltaan säädeyttävä, jopa 0-9999 rpm smirgeli on aivan toisen luokan supertyökalu moniin tarpeisiin, siis myös harrastelijoille. Jos 'jotain mekaanista kokeilet/harrastat = Tämä On Sinulle! 'Pakko Ostaa työkalu!

Siis suosittelen Juuri Nyt! Osta! parempaa tarjousta et lähiaikoina takuulla löydä IKINÄ!

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 14.11.2018 02:04

Hieman päivän kolvauksista.

Tuossa Alexey'n häkkyrässä ollee jonkinlainen ultraäänilähde kompleksin yläosassa.
Minulla kun on tosin ultraääni pesuri, niin se ollee turhan 'raskas näihin kokeiluihin'!

Löysin netistä mielestäni mukavan geniksen skeman ja 'menihän siinä noin 5 tuntia' (piti toki hieman hahmotella ruutupaperille, kerätä komponentit jne.). Mutta kun alkuillasta aloitin, niin 'nyt potkii' sen verran, että ainakaan
kotimme kissaveljekset eivät 'enää pidä minua parhaimpana kaverinaan'! (Noita piezo elementtejä (noin 10 kHz-50 kHz) on mulla kymmenen, jos yksi ei riitä, niin eiku lisää kehiin!

(P.S. Printillä on ulosotto taajuuden mittaukseen)

Tänään tuli tilaamani 5 W '0' -hintainen stereovahvistinmoduli SIIS 3 EUROA KOTIIN KANNETTUNA!
Eihän nuo ns. audiovahvistimien taajuuden yläpää yllä *Alexeyn hyrrän kenties vaatimiin 10kHz-50 kHz taajuusalueille, mutta niiden lupaamat taajuuskäyrät ulottuvat lupaukset ainakin!) jonnekin noin 30 kHz saakka, eli nyt on minulla mahdollisuus ajaa 'ultraääntäkin monella teholla.
Perusgenis puskee 'jotain' sen verran, että se riittää kotieläinten hätyyttelyyn ainakin!), siihen perään tuo juuri saamani 5 W moduli, jos ei riitä perään Marshall vahvistimeni 80 W, tai PA-vahvistimeni 600 W! Joko kaiuttimet savuaa tai Alexey-hyrrä lentää 'pelkällä ultraäänellä! Tweeter kaiuttimia on minulla montakin aivan ammattilaitteita JBL esim., useitakin ja noita varsinaisia piezo-kaiuttimia ainakin kymmenkunta. Luulisi niistä lähtevän 'ainakin jotain Alexewy hyrrän herättämiseen?

Outoa muuten, taas kerran, noilta antamiltani linkkisivuilta Alexeyn tuotteita koskien, on POISTETTU KAIKKI PARI PÄIVÄÄ VANHAT VIDEOT JA DOKUMENTIT UUSIMMISTA YKSITYISKOHDISTA!!!???


Terveisin

Eki






Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 16.11.2018 22:51, muokattu yhteensä 2 kertaa
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 16.11.2018 22:35

Kunhan tässä taasen 'jotain päivän asioita jaarittelen'.

Tuli 'pieni pulma, niin Alexey kuin myös Parr-pyörittimiin liittyen. Ihan pieni yksityiskohta, jota en aikaisemmin ajatellut edes 'vakavasti otettavaksi'.
Asia:
* porasin pyöriviin kiekkoihini magneettien ruuvikiinnitystä varten 4,5 mm ruuvinreiiät. 4 mm pulteille. Kaikki hienosti siihen saakka, kunnes kiihdytin pyörintänopeuden yli 2000 r/min.,
Nyt alkoi melkoinen vapina ja väpätys! Syy siihen selvisi jo 'silmämääräisesti tarkkaan katsoen. Tuo puolen millin heitto pulttien kiinnitysreijissä aiheutti epätasapainon, joka ilmeni vasta
hieman suuremmilla nopeuksilla. Ei tähän ongelmaan mitään 'autonrenkaiden tasapainoitusta tarvita = ei ku uudet tarkat reijät aikaisempien viereen. Ja hommat jatkuuu..........

eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 22.11.2018 19:33

Olen nyt hyväksyttynä 'uutena/vanhana jäsenenä sivustolla http://www.mazeto.net sivustolla, jolta tuntuu löytyvän todella hienoja asioita moniinkin 'pitkien talvi-iltojen lukemisiini'.
Käykääpä sivustolla http://www.mazeto.net , rekisteröikää itsenne, ja tiedätte 'kenties paljonkin enemmän'!

Eki

(p.s. Olin rekisteröitynyt po. domainiin jo aikaisemminkin. mutta sisäänmeno ei toiminut?! Nyt uuden 'tarkennuksen' myötä linkkini sivustoon toimivat).
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 06.12.2018 17:56

Tulppajuttua vapaaenergialle.

Moikka ja 'kun erkosin on aivan 'pakko pulista jotain' vähän väliä (anteeksi, että tällä ns. 'omalla sivustollaan'!), niin tässä taas pieni yksityiskohta 'pävän kolvauksistani'.

* Monet muutkin kokeilijat ja keksijät kenties', mutta itse ainakin käytän, monissa suurjännite-leikeissäni auton sytytystulppia kipinöinnin
testaukseen, 'toimiiko HV lähteeni jne.

* Auton sytytystulppien käyttö on toki selvää ja mielekästä, mutta niiden käytössä on lievä ongelma = maadoituskaapelin liittäminen'!

* Tulpathan ovat 'patarautaa', eli kunnon maadoituspuolen liitäntä voinee aiheuttaa 'jos ei varsinaisia ongelmia', niin kuitenkin kysymyksen, 'miten
liitän kaapelini tulpan runkoon'?

* Mietin 'jonkinlaista pistehitsausta tulpan kierreosaan, mutteriliitäntääkin, mutta siinäpä se ns. ongelmani! Tulpan kierteet ovat toki 18 millisiä,
mutta mistä löytää sopivat mutterit!? Rautakauppiailta ei ratkaisua löydy . Prikat voi toki porata sopiviksi, mutta se ei auta!.

* 'Olin keksiväni ainakin' ratkaisun! Jos auton kannesta on esim. tulppakierre viottunut, niin se tulpanreikä porataan hieman suuremmaksi ja uusi
tulppa asennetaan kuparisen sovituskappaleen avulla!

* Niinpä sain idean käyttää tuollaista juotoskelpoista kuparista sovituspalaa tarkoituksiini.

* Ei ku pari sopivaa kaapelikorvaa ja asia hoidossa=kunnon maadoituspuolen sähköinen liitäntä tulpan runkoelektrodiin! ja homma pelaa!

Kuvissa olevaa 'rappausjälkeä' ei sovi arvostella! Juotokset tehty perus 40 W Vellerillä Mainittakoon 'juttupuolella toki', että minulla on koko joukko myös tehojuottimia!

Taustatietona. Toimin aikanaan monia vuosia Insto Inton Audio- videoosastojen päällikkönä. Ammattimaisten video- ja äänilaitteiden jne. joukossa oli myyntivastuullani ja tuotevalikoimassani myös nimekkäät Engel pikajuottimet.( Ja niitä on minulla tietysti koko tuotevalikoimansa!)

Tämän 'sivulauseeni' kerron vain siksi, että 'Engelin pikajuottimiin' liittyy pari yksityiskohtaa!
Engel on nykyään aivan suuri kansainvälinen yhtiö monella alueella, mutta oli 'minun aikanani' tunnettu nimenomaan ns. Pikajuotin tuotteistaan', joille löytyi moniakin sovelluksia 'juottamisen lisäksi'!

* Miksi siis Engelin 'jotain pikajuottimia' myytiin jopa tuhansia vuodessa??

* Minäpä kerron ketkä niitä oikein sitten ostivat!

- maamme pakkausteollisuus?!!!!! Mitä hemmettiä? Mitä ihmettä on 'maamme pakkausteollisuudella ja yrityksillä jotain tekemistä 'Engelin
pikajuottimien kanssa'?
- niitä käytettiin erikoisterien kanssa pääasiassa styrox-tuotteiden pakkausten muotoiluun!

No älkää arvostelko kuvieni 'juotosten kauneutta'! Nehän ovat 'lähinnä rappauksia', mutta Liitännät toimii eikä tarkoitukseni ollut suinkaan tehdä 'kaunista katseltavaa', vaan esimerkin ratkaisustani. Kuvassa siis kaksikin 'tulppasovitinta', lyhyille ja pitkille tulpille. Omat samppelini sain, kun osasin kysyä autoni huoltajalta asiaa!

Terveisin

Eki

p.s. Hups! pari kuvaani eivät näy - korjaan asian!
Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 19.12.2018 23:25

Johtuuko kenties Joulun ajan lähestymisestä se, että foorumimme on kovinkin hiljainen ja monilla on kenties tarve kehittää 'joulupukille Vapaaenergia rekeä tms'?

Uskallan tässä kertoa foorumille (kovinkin hiljaista kun tuntuu olevan?) aivan 'suupaltti Erkin' päivän rakenteluista'. Hyppää yli, ei ole tarvetta lukea! Ei takuulla!

Minä kun 'kolvaan yöt ja päivät' jotain aikaan saadakseni kenties, niin tässä väliaikatietoa eräästä osaprojektistani, joka liittyy olennaisena lähes kaikkiin 'leikkeihin ja kokeiluihini'! Siis esim. Parr, Alexey, Bruce jne. Kyse on siis lyhyesti sellaisesta virtalähteestä, jolla saan kokeiluni eteenpäin, ilman 'tähän saakka lähes uskomattoman sekavia virtalaite-asioita, powereiden säätöjä' ja virityksiä'.

Saatte kohta yksityiskohtaisia kuvia käyttööni rakentamastani 'Universal virtalähteestä'.

'Jos ukolla on kehujensa mukaan kymmeniäkin erilaisia virtalähteitä', niin miksi siis uhraamaan aikaa 'uuteen poweriin'?

********************
Hyvä kysymys toki, mutta vastaukseni on:

* Jos teet pienimuotoisiakin kokeiluja, niin se kä'yttämäsi virtalähde on useimmiten:
- ei sovellu tähän projektiin juuri nyt
- joudun tekemään 'kaikenmaailman langoituksia ja viritelmiä'
- tarvitsen useita jännitteitä
- haluan säädettävät DC jännitteet, kohtuullisen suurillekin virroille
- haluan säädettävän verkkovirran (maasta erotettuna)
- haluan olla verkkoeroteltu
- pikkupowereista ei virta kenties riitä
- minulla on moniakin erillisiä laitteita kokeisiin kytkettyinä
- haluan myös suurjännitteitä
- jne. jne.........

Niinpä päädyin (monien keskeneräisten projektieni ohella väsäämään tuhdin yleispowerin kokeiluihini.

- Pohjana vankka muovikotelo, jopa 'kantokahvoineen'! Tesla kyseli jokin aika sitten. ¨mitä helkkarin 'kantokahvoja tarvitaan'!? Teslan kysymys oli aiheellinen ja ok,
mutta eipäs kenties ottanut huomioon esim. seuraavia asioita:
* tuhti verkkoerotusmuuntaja painaa 'kiloja'!
* muutama akkukin tuo lisäpainoa (vaikka eivät täyspainoisia autonakkuja olekaan).
* 'säätöelektroniikka 'ei paina mitään', mutta 'keskiraskaan virtalähteen paino nousee helposti lukemiin, että järkevän kokoinen kotelokin tarvitsee 'kahvat'!
* 'Rajuja testilaitteita halutaan usein myös 'testata/kokeilla' kotiympäristön ulkopuolella, 'monistakin syistä'! En esim. voi millään testata '50 cm Teslakelani
kipinöintiä, perheeni katsellessa samaan aikaan TV-lähetyksiä, lähinaapureista puhumattakaan! Eli on mentävä 'kentälle, minimissään betoniseen autohalliin'!

Painoa kertyi yllättävästi! Ja ulkopuolelle jäi vielä 'melko suuritehoiset verkkoliitännän, oman powerini ulkopuoliset erotusmuuntajat ja Variakki!
¨
Tässä pari faktaa 'Eko Universal Poweristani 2018'.

1. Verkkosyöttö/pääkytkin ajastimella (jos vaikka 'nukahdan kokeiden aikanan, niin virta katkeaa!)
2. Lähdössä kulutusmittari (AC verkkolaitteille) (lisäfinessi, tarve ?).
3. ATX poweri omalla verkkokytkimellä, keinokuormalla ja parilla ledillä
* ulostulot: +/- 5 VDC - +/- 12 VDC - +3.3 VDC – sekä 'taulukon mukaan
saatavilla myös: -3.3VDC - + 1.7 VDC - -8.3 VDC - + 8.3v VDC -
-15.3v VDC - - 1.7 VDC – 10 VDC - + 7 VDC - 17 VDC - 8.3 VDC -
+17 VDC - 7 VDC – 8.7 VDC - -17 VDC - -24 VDC - +15.3 VDC -
+ 7 VDC - + 24 VDC
4. AC/DC virtalähde, säätöalue '0-30 VDC/10 A'
5. 2 kpl 12V9Ah/20hr akut BAT-LEAD-10 (Motonet)
* molemmille akuille jännitenäytöt, sisään/ulos liitännät
* kytkimillä valittavissa akut rinnan/sarjassa
* lataus erillisin liitännöin (akuissa toki sulakkeet)
* akuille kytkimet Invertterin sisään menoon (yksin tai rinnan)
6. Invertteriltä lähdöt
* suora 240 VAC
* säädettävä '0-240 VAC lähtöliitäntä

Siis tällaisella powerilla aion jatkaa 'kaikenmoisia' kokeilujani ja pääsen eroon 'monista irtopowereista', joita minulla on ainakin yli 30 kymmentä!

HV asioihin on minulla aivan erillinen 'testipenkki' - poweriyksikön ulkopuolella.

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

ViestiKirjoittaja erkos » 01.01.2019 22:21

Tuli muutamakin kysymys tuosta 'Alexyen' hyrrästä, kun veijari jätti koko ylemmän pyörivän levyn pois? sitä ne siellä tukisivuillaan pohtivat!
Ja juuri kun oma 'Alexey' viritelmäni odottaa 'kokeiluja', siis esim. herkälle vaa'lle asetettuna - 'tapahtuuko jotain nostetta tms.' - niin samalla tulee sanoma: 'unohda koko ylempi pyörivä levy'! Voihan helkkari näiden replikointiyritysten kanssa!
Rakennelmani kokeilut jatkuvat, mutta menevät tietysti 'uuteen mietintämyssyyn'....

Uutta Vuotta teille sekä Foorumi, että te muutamat aktiiviset, jotka viitsitte ja jaksatte jakaa tietoa meille 'harrastelijoille'!

Joulun aikoihin ilmeni muutama henk.kohtainen ongelmakin: * kaapeli-TV tallennin otti loparit' * varanauhurin kauko-ohjain ei toimi ym. pientä röpösteltävää tiedossa 'pitkiksi talvi-illoiksi'... Ja mikä pahnta: perheen naiset 'ovat koko ajan hätistrelemässä:
- korjaa kuvanauhuri, teen jotain, emme tule toimeen ilman sitä jne.... Teen tietysti parhaani, mutta kun nuo 'korjaushommat ovat aina kovinkin kinkkisiä, aina erilaisia ja jo 'vikoihin' perehtyminenkin vie aikansa, nii ei ole 'vapaa-ajan ongelmia'!
Palaillaan pian, kolvini käy kuitenkin kuumana monenkin asian tiimoilla, eli jotain konkreettista ollee tulossa lähiaikoina.

Eki

P.s. Tämä korjaukseni ei onnistunut! Yleensä siis kodin TV-/kuvanauhuri/lukemattomissa vastaavissa laitevika on 'kuivuneet/oikosulussa/räjähtäneet elektrolyytti kondensaattorit, siis jopa 90% laitevioista = virtalähde vikoja.
Omassa Finsat tapauksessa vaihdoin 'kysymättä' kaikki 6 lyyttiä. Eipäsm auttanut! Laite boottaa, antaa perusilmoitukset ja sitten sähkön syöttö niin kiintolevylle kuin laitteelle hiipuu ja sammuu.

Ei tämä ole mitään 'henkselien paukuttelua', mutta olen korjannut kymmeniä ystävien/perheen laitteita vain virtayksikön korjaamalla. Nyt meni 'persielleen', uusi kuvatallennin tuli tänään!
Viimeksi muokannut erkos päivämäärä 03.01.2019 19:44, muokattu yhteensä 1 kerran
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 03.01.2019 19:36

Hyvää Uutta ja menestyksellistä toimintaa Foorumille!

Tuolla 'lukemattomilla' maailman vapaaenergia sivustoilla 'manataan jatkuvasti' - teillä 'kokeilijat jan keksijät' on oltava käytössänne magneettikentän mittari, jotta etenette kokeissanne!

No minäpä sellaisen tilasin ja se saapui tänään = mittari seuraavin speksein:

Product Name : Electromagnetic radiation tester
Model : GM3120
Functional and technical parameters
Unit: field : V / m, the magnetic field μT
Accuracy : electric: 1V / m, magnetic 0.01μT
Range : electric: 1-1999V / m, magnetic 0.01-19.99μT
Alarm Threshold : electric: 40V / m, magnetic 0.4μT
Test Bandwidth : 3-1 / 2 LCD display
Sampling time : 5Hz-3500MHz
Test mode : approx. 0.4 seconds
Overload Tip : measured with dual-mode
Data lock : LCD displays "1"
Low Light Display : √
Automatic shutdown : √
Average and peak : √
Low power tips: √
Operating Temperature : 0oC-50oC
Operating Humidity: 80%
Operating voltage : 9V
Dimensions : 63.6 * 31 * 125.8mm
Weight : 146g
Power: 6F229V battery


Kuva

Voin siis ainakin verrata/'mitata' satoja magneettejani, lajitella niitä, 'tarkastella' kenties myös Parr ja Alexey hyrrien toimintaa, vertailla keloja, muuntajia, toroideja jne...

Terveisin

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 04.01.2019 22:44

Jos olisit halunnut rakentaa itse sellaisen mikroTesla mittarin, niin rakennusohjeet löytyvät piirikaavioineen Prosessori lehdestä 3/97, mittausalue 100nT - 2,3 uT, taajuusalue 40Hz - 10 kHz.

9 voltin paristo virtalähteenä.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Parr tyyppisiä kokeiluja kiintolevyjen mekanismeilla

ViestiKirjoittaja erkos » 08.01.2019 17:50

Kiitos hienosta linkistä taas kerran 'Superystäväni' Siviili.

Olin aikanaan toki Prosessori-lehden vakiotilaaja, mutta ei niitä tietenkään ole enää käsillä! Kun enemmän kuin mielelläni 'näprään ja rappaan' kaikenlaista, niin kysynpäs löytyiskö Sinulta tuota skemaa rakennettavaksi, ihan vaikka mielenkiinnosta? Jos ohje löytyy, 'läjään samanlaisen myös omaan käyttöösi'.

Kaupallisten mittareiden hinta on laskenut melko huokeiksi, eli 'perusleikkeihin kelvokkaan' saa halvimmillaan noin 10 eurolla kotiin kannettuna! Se, että onko se siis millään lailla kalibroitu, kelvokas 'mihinkään varsinaisiin' mittauksiin jne.' koealueen muutoksiin ym.'! jää kysymykseksi, mutta kyllä niilläkin varmaan saa sekä suuntaa antavia mittaustuloksia ja mikä tärkeintä ja oleellista = 'tapahtuuko mittauksissasi 'muutoksia/yhtään mitään poikkeuksellista'.

Olen melko varma, että 'komponenttivarastostani' löytyy 'parin tee itse mittarin' kasaamiseen tarvittavat kelasydämet/langat Hall-anturit jne., eli tietysti olen kiinnostunut 'näpräämään' kasaan lähes minkälaisen tahansa kenties tarpeellisen mittavälineen mittaväline arsenaaliini, jossa on jo yli 30 + mittalaitetta. Kaikki todella tarpeellisia tai ei, on aivan eri kysymys.

Uuden Vuoden terveisin teille kaikille lukijoille

Eki

(p.s. sain juuri lisäromppeita 'Ekon Universal Poweriini'. Tarkoittaen esim. paria kulutusmittaria niin tasa-/vaihtovirtamittauksiin, lisää HV-konkkia jne.... ). Näitä mainittuja 'magneetti- ja energiakenttä'mittareita ja ilmaisimia' on pilvin pimein myynnissä myös otsikolla 'kummitus- ja haamuilmaisemina'! Vaikka paratieteet toki ovat minua aina kiinnostaneet' (katso esim. erkkikoskim2.wixsite.com Parafinn ) en ole vielä itse lähtenyt mihinkään 'kummitusjahteihin'! Rakentamani (ja jo aikaisemmin dokumentoimani ns. 'tuonpuoleisen kuuntelulaite' on ainoa, jolla olen 'vastaavaa' kokeillut ja täytyy todeta, jo lyhyiden 'kokeilujen ja leikkien jälkeen' - 'on 'sieltä jostain jotain mystistä ja kummallista kuunneltavissa'!!!! Tähän aiheeseen palaan (jos joitain foorumilla edes kiinnostaa?), julkaisemalla koko joukon tallenteita.

Kun 'noita magneettikenttäasioita mietiskelin hieman tarkemmin, löysin ikivanhoista muistiinpanoista taulukon, josta ilmenee, että 'omat pienet magneettihommien mittaukset ovat todella 'lällärikamaa' avaruuden ja maailmankaikkeuden magneettikenttiin
suuruuksiin verrattuna!

Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron