Litiumparistot on ikuisia!

Valvoja: Yllapito

Litiumparistot on ikuisia!

ViestiKirjoittaja tesla » 09.01.2016 05:18

Laturit lataa Li-Po - patterit aina liian täyteen. Joka toinen patteri kestää max 4.0v ja toiset jopa 4.4 hetkellisesti, on niitäkin jotka kestää vain 3.9v. Pehmeimmätkin laturit lataa 4.2 volttiin mikä on useimmille tuhoisaa, saati sitten nämä loistavat kännykkälaturit, jotka vetää 5.5 volttiin jopa. Saadaan myyntiä aikaiseksi kun asiakkaiden akut hajoaa käsiin.
Itse Litiumakkujen kehittäjä siinä 20-osaisessa englannikielisessä lehtisarjassa (oisko ollut Infinite Energy tms?) minkä uppasin tänne kertoo akkujensa olevan ikuisia. Noh, bisnes on bisnestä ja kukapa myyjä haluaisi myydä mitään mikä oikeasti kestää? Parempi antaa asiakkaille ylivolttaava laturi.

Kiitos vielä kerran Jussille kun sai niiden lehtien koon kutistettua, siitä on minulle koitunut paljon iloa!
tesla
 
Viestit: 648
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Litiumparistot on ikuisia!

ViestiKirjoittaja make » 09.01.2016 16:07

tesla kirjoitti:Laturit lataa Li-Po - patterit aina liian täyteen. Joka toinen patteri kestää max 4.0v ja toiset jopa 4.4 hetkellisesti, on niitäkin jotka kestää vain 3.9v. Pehmeimmätkin laturit lataa 4.2 volttiin mikä on useimmille tuhoisaa, saati sitten nämä loistavat kännykkälaturit, jotka vetää 5.5 volttiin jopa. Saadaan myyntiä aikaiseksi kun asiakkaiden akut hajoaa käsiin.
Itse Litiumakkujen kehittäjä siinä 20-osaisessa englannikielisessä lehtisarjassa (oisko ollut Infinite Energy tms?) minkä uppasin tänne kertoo akkujensa olevan ikuisia. Noh, bisnes on bisnestä ja kukapa myyjä haluaisi myydä mitään mikä oikeasti kestää? Parempi antaa asiakkaille ylivolttaava laturi.

Kiitos vielä kerran Jussille kun sai niiden lehtien koon kutistettua, siitä on minulle koitunut paljon iloa!


Mitkä Litiumparistot on ikuisia!
Tee Se Itse rakentelija
Kuva
make
 
Viestit: 71
Liittynyt: 05.11.2015 16:17

Re: Litiumparistot on ikuisia!

ViestiKirjoittaja jussik5 » 09.01.2016 22:12

Jos luet tarkemmin niin ongelmana eivät ole paristot/akut. ;)
Li-Po.t eivät vaan siedä äärimmäisyyksiä (jännite/lämpötilat)
Esimerkkinä vaikka akkuporakoneet, Makitan koneet toimivat pakkasellakin, DeWaltin eivät, mitä siitä voit päätellä.
Makitan laturit on viritetty huimalle ylijännitteelle, joten akkujen elinikä (Li-Po) tulee Makitalla olemaan tosi lyhyt, toisin kuten DeWaltilla.

Li-ioniakku ei siedä ylilatausta eikä varaustason liiallista purkamista, jonka vuoksi useimmissa akuissa on sisäänrakennettu akunhallintajärjestelmä. Järjestelmän tehtävänä on estää akkua ylilatautumasta tai alipurkautumasta katkaisemalla sähkösyöttö, mikäli se havaitsee ali- tai ylijännitteen, tai akun kuumentuessa huomattavasti esim. liian suuren purkuvirran takia.
Akku latautuu kahdessa osassa. 1. vakiovirralla, kunnes nimellisjännite on saavutettu. 2. vakiojännitteellä, jolla lataus suoritetaan, on oltava hyvin tarkasti se, mitä akkuteknologia edellyttää.

Ja Edittiä, tulipa mieleen hyvä esimerkki:
Kannettavien tietokoneiden akut.
Minkä merkin akkuja myydään eniten > Dell ja HP, nämä ovat miettineet tarkkaan kuluttajatason tietsikoiden elinkaaren.
Näissä merkeissä akut yleensä loppuvat takuuajan jälkeen, jos ne ovat ns. pöytäkäytössä, l laturin päässä suurimman osan ajasta.
Tämä kaikki olisi korjattu oikeanlaisilla latausjännitteillä.
Esimerkkinä oma 2006 hankittu Fujitsu, joka on oikeasti vain kannettavana ja ladataan vain silloin kuin tarvitsee.
Sen akkukapasiteetista on vieläkin jäljellä vähintään 75 %, kymmenen vuoden jälkeen.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43


Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron