Sivu 1/2

Akut

ViestiLähetetty: 16.11.2015 02:27
Kirjoittaja make
Akkuja aina tarvitaan ,on miljoona eri mielä akuista ja malleja on paljon.
Vapaaseen enerkiaan haluaisin hieman kertoa akuista omalta kohdaltani , on hyviä ja huonoja akkuja .
Hyvät akut ovat korkillisia ja akku nesteen voi vaihtaa ,mutta huonot akut ovat, niin sanottuja nyky ajan suljettuja akkuja.
Suljetut kestävät nykyään 1-3vuotta ,korkilliset 3-10vuotta , nyt puhuttiin lyijyakuista .
Muista akuista ei kokemuksia !

Re: Akut

ViestiLähetetty: 17.11.2015 19:00
Kirjoittaja siviili2003
Anterro Rantasen akut oli kuulemma jostain Laivasta, jossa ne oli jonain Hätäpoistumistie valaisinjärjestelmän akustona, ja ne oli Nikkeli-Cadmium tyyppiä (Ni-Cd), harvemmin joka ukon eteen sattuu tilaisuutta ostaa sellaista akustoa, koska ei täällä Suomessa laivoja pureta, mutta jossain tuolla Intian Alanyassa vois olla halapoja käytettyjä akustoja kaupan, kun siellä purkaat niitä laivoija aivan solkenaan.

Oliskohan saatavilla käytettyjä sähkötrukkien akustoja, niissä vois olla varauskapasiteettia näihin tuulivoimala juttuihin, nehän ei usein ole Lyijyakustoja vaan jotain Nikkeli-Rauta akkuja, siis Alkaalisia akkuja jotka kestää paljo enemmän varaus/purkauskertoja kuin Lyijyhappo akut.
Ne vaan vaatii että ne on asennettu lämpimään tilaan, ja niiden tilavuus /kwh on suurempi, mutta mitäs siitä, kyllähän niitä nyt sopii asetella moneen kerrokseen sopivaan varastotilaan, eikä muuten tuota mitääs haisevia kaasuja.

Ootkos Make kokeillu koskaan seuraavaa reseptiä; ota lyijyakku, vaikkapa kovin heikentynyt, lataa akku täyteen, kaada akustosta rikkihapot ulos, kaada sisään tislattua vettä, huuhtele akku sillä, kaada pois ja sen jälkeen tee viemärinavausrakeella (tukos tuomas) 10% liuos lipeävettä, kaada se liuos akkuun, annat akun puhkua ja puhista aikansa, ja sitten mittaat akusta napajännitteet.
-Huomaat että akun plussanapa onkin nyt miinusnapa ja miinusnapa on muuttunut plussanavaksi ja huomaat että akkuhan on täydessä vedossa, muistat aina vastedes latailla akun väärinpäin, maailmalla kokeilijat on tehneet erinomaisia starttiakkuja silleen.

Re: Akut

ViestiLähetetty: 17.11.2015 19:43
Kirjoittaja Kriitikko
Akkuteknologia on sen verran laaja-alainen käsite, että sen läpikäymiseen saisimme menemää useita iltoja. Linkissä on asiat kerrottu aika hyvin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

Akkujen käyttäminen energian varastoimiseen on erittäin kallista ja takaisinmaksuaika on käytännössä ääretön, jos kustannuksia tarkastelee normaalissa verkkosähköyhteydessä.
Varavoima-akkuja uusitaan lakisääteisissä järjestelmissä laskennallisen käyttötuntien tultua täyteen, joten jos osuu sopivaan paikkaan oikeaan aikaan, niin voi saada ehtoopuolella olevat akut uloskantohintaan.

Märkänä päiväunena voi kuolata oikeaa akkua Rolls 12CS11PS, 503 Ah 12V/ Hinta: 1650,00€ kotimaisessa kaupassa. Ulkomailta rahdaten enlannista £687.88 + rahti.

Re: Akut

ViestiLähetetty: 17.11.2015 21:07
Kirjoittaja make
siviili2003 kirjoitti:Anterro Rantasen akut oli kuulemma jostain Laivasta, jossa ne oli jonain Hätäpoistumistie valaisinjärjestelmän akustona, ja ne oli Nikkeli-Cadmium tyyppiä (Ni-Cd), harvemmin joka ukon eteen sattuu tilaisuutta ostaa sellaista akustoa, koska ei täällä Suomessa laivoja pureta, mutta jossain tuolla Intian Alanyassa vois olla halapoja käytettyjä akustoja kaupan, kun siellä purkaat niitä laivoija aivan solkenaan.

Oliskohan saatavilla käytettyjä sähkötrukkien akustoja, niissä vois olla varauskapasiteettia näihin tuulivoimala juttuihin, nehän ei usein ole Lyijyakustoja vaan jotain Nikkeli-Rauta akkuja, siis Alkaalisia akkuja jotka kestää paljo enemmän varaus/purkauskertoja kuin Lyijyhappo akut.
Ne vaan vaatii että ne on asennettu lämpimään tilaan, ja niiden tilavuus /kwh on suurempi, mutta mitäs siitä, kyllähän niitä nyt sopii asetella moneen kerrokseen sopivaan varastotilaan, eikä muuten tuota mitääs haisevia kaasuja.

Ootkos Make kokeillu koskaan seuraavaa reseptiä; ota lyijyakku, vaikkapa kovin heikentynyt, lataa akku täyteen, kaada akustosta rikkihapot ulos, kaada sisään tislattua vettä, huuhtele akku sillä, kaada pois ja sen jälkeen tee viemärinavausrakeella (tukos tuomas) 10% liuos lipeävettä, kaada se liuos akkuun, annat akun puhkua ja puhista aikansa, ja sitten mittaat akusta napajännitteet.
-Huomaat että akun plussanapa onkin nyt miinusnapa ja miinusnapa on muuttunut plussanavaksi ja huomaat että akkuhan on täydessä vedossa, muistat aina vastedes latailla akun väärinpäin, maailmalla kokeilijat on tehneet erinomaisia starttiakkuja silleen.


ÖÖ olen kuullut että, nesteen vaihtamisella ja sakkojen poistamisella saa kestämään pitempään !

Re: Akut

ViestiLähetetty: 11.12.2015 15:12
Kirjoittaja Sundancekid
Tossa kesällä oli hiukka hakusassa sopivaa akkua sähkökäyttöselle perämoottorille joka tuli hankittua, tuli semmonen mieleen että jos tilais noita pikkuakkuja ebaystä http://www.ebay.com/itm/24x-AA-3000mAh- ... xyUrZSotAZ , laittas niitä sarjaan sen 10 zipaletta että sais sen 12v ulos? ja sitten niitä "akkukennoja" rinnakkain muutamat nii pääsis hyviin amppeerituntilukemiin suht halvalla? mut kestäsköhän semmonen viritys sähköperämoottorin käytössä (varmaan tuo max virta minkä se ne antaa ulos tulee vastaan ilman jonkinlaisia konkkahärdellejä?). Ei oo hirveesti tullunna mietittyä taas näitä elektroniikka hommia sen jälkeen kun opiskelut alotin. :D

Re: Akut

ViestiLähetetty: 11.12.2015 20:27
Kirjoittaja siviili2003
Mulle kävi aika kökköisesti kun muutama vuosi sitten tilasin 30kpl NiMh akkukennoja ebaysta kiinan poijiilta, kolmella eri tilauskerralla eri toimittajilta, pitää vaan todeta että paskan myivät.

Ei ollu kennojen varauskapasiteetit sitä mitä luvattiin ja eikä jotkut kennot kestäny montaakaan latauskertaa, kennot oli luultavasti peräisin jostain sekunda romukasasta, ulospäin olivat kyllä uudenveroisia.

Bebekin kama on sitä samaa sekundaa, Bebekin omistaja myönsi keräävänsä myytävänsä kiinan romuloista sekundaa aina kun on saatavilla, ja onhan sitä, kuuluu hänen mukaansa riittävän harrastelijoille se laatu, ja jos on valittamista niin hän kyllä takaa että takuuseen saa tulla hakemaan uuden samanlaisen :lol:
Myyntikatetta jää ihan mukavasti.

Re: Akut

ViestiLähetetty: 12.12.2015 21:46
Kirjoittaja make

Re: Akut

ViestiLähetetty: 30.12.2015 01:38
Kirjoittaja make
Halvinman agm akun löysin puuilosta !
Puuilo n250e 220a/100h kuoret samat ja kenties sisältökin mitä motonetin agm 350e

http://www.puuilo.fi/AKKU-AGM-220-Ah-518x276x242mm

Re: Akut

ViestiLähetetty: 01.09.2017 09:05
Kirjoittaja tesla
Parhaat kylmää kestävät akut on merkkiä Tadiran. Israelilaisia. KEstää jopa -40C kun normilitiumi hytyy jo nollassa aika onnettomaksi saati sitten pikkupakkasella...
Tadiran tekee ainakin litiiumakkuja sotilaskäyttöön. Joku armeijan kaveri mulle asiasta kertoikin aikoinaan.

Re: Akut

ViestiLähetetty: 17.10.2017 08:55
Kirjoittaja siviili2003
Käykääs katsoon tämä video youtuben omalla alustalla, ja lukekaa runsas kommenttiosio myös
Aurinko ja tuulienergian varastointiin semmoinen akku ettei paremmasta väliä (litiumakustoa), siis virtausakusto joka täysin suljettu, eikä ikipäivinä tarvi lisätä mitään, purkaus/varaus sykliä yli 2500 kertaa testattu,
tavallisesta sinkki-kloori paristosta kehitetty lähes ikuinen akku:

https://www.youtube.com/watch?v=Cp25EqyKlww

Tämmöisen pystyis melkein väsäämään ihan itte, sitten sitä vois latailla aina vaikka Bedinin akkulaturillakin vielä