Akut

Valvoja: Yllapito

Re: Akut

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 17.10.2017 14:47

Edelliseen vastaukseeni jatkoa, löysin erään väitöskirjan aiheesta jossa tämä:

3.3 Virtausakut
Virtausakut, kuten sinkkihalogeeniakut (sinkkikloori- (ZnCl₂) ja sinkkibromi-akku
(ZnBr₂)) ja REDOX-akut ovat lähtöaineiden edullisuuden takia olleet myös kehittelyn
kohteena sähköajoneuvojen akuiksi. Ne eivät kuitenkaan ole uusi keksintö, sillä jo
1884–85 Charles Renard käytti ensimmäisenä ZnCl₂-akkuja ilmalaivassaan La France.
Virtausakulla tarkoitetaan akkua, jossa reagoivat aineet kierrätetään kennoston läpi
vasta tarvittaessa. Samalla se sallii akun aktiivisen materiaalin säilömisen akun
ulkopuolelle, mikä tekee virtausakuista erikoisia. Kaikkea akun aktiivista materiaalia ei
12
kuitenkaan säilötä virtaavassa elektrolyytissä, vaan ladattaessa muodostuva sinkki
säilötään kennon negatiiviselle elektrodille. Virtausakun periaate on viety vielä
sinkkihalogeeni-akkua
pidemmälle
REDOX-akuissa
työllistämällä
kaksi
liukoista
hapetusparia energian säilömiseksi. [8, s. 299 - 302.]
3.3.1 Sinkki-klooriakku (ZnCl₂)
Sinkki-halogeeniakuista tunnetuimpia ovat ZnCl₂-akku ja ZnBr₂-akku, joista seuraavassa
käsitellään esimerkkinä ZnCl₂-akku. Sinkki-halogeeniakuissa metallinen sinkki toimii
negatiivisena elektrodina ja positiivisena elektrodina on halogeeniliuos (kloori tai
bromi). Näistä kahdesta ZnCl₂-akku olisi huomattavasti korkeamman energiatiheytensä
takia edullisempi sähköajoneuvokäyttöön, mutta sen ongelmana on kaasumaisen
kloorin vapautuminen varausreaktiossa, minkä vuoksi järjestelmä vaatii kloorin
vesiliuoksen jäähdyttämisen.
ZnCl₂-akkuun ei juurikaan kiinnitetty huomiota ennen 1970-lukua, jolloin EDA (Energy
Development Associates) USA:ssa ja Furukawa Electric Company Japanissa kehittivät
siitä ladattavan version. Kiinnostus ZnCl₂-akkua kohtaan hiipui kuitenkin jo 1980-luvun
lopussa lähinnä akun monimutkaisen toiminnan takia. Toisena syynä oli kasvava
kiinnostus käyttää bromia positiivisena elektrodina kloorin sijasta, sillä bromi oli
helpompaa käsitellä eikä se vaadi kloorin tavoin jäähdytystä. Kuvassa 3 on esitetty
sinkki-halogeeniakun toiminta, joka samalla havainnollistaa kaikkien virtausakkujen
toiminnan periaatetta. [8, s. 302.]
13
Kuva 3. Sinkki-klooriakun toiminta akkua ladattaessa [8, s. 303]
Varatussa akussa negatiivisena elektrodina on hiilestä valmistetuille levyille syntynyt
sinkki ja positiiviselle elektrodille muodostunut kloorikaasu, jonka vedestä ja
sinkkikloridista muodostuva elektrolyytti kuljettaa pois. Akkua purettaessa pumpun
kierrättämä elektrolyytti kuljettaa kloorin positiiviselle elektrodille, jossa kloori reagoi
muodostaen kloridi-ioneja. Samalla sinkki reagoi negatiivisella elektrodilla luovuttaen
elektroneja ja muodostaen positiivisia sinkki-ioneja. Nämä sinkistä vapautuvat
elektronit saavat aikaan sähkövirran. Kun akkua ladataan, pumppu kierrättää vedestä
ja sinkkikloridista muodostuvaa elektrolyyttiä akun läpi ja reaktiot voivat tapahtua
toisinpäin. Elektrolyytin positiiviset sinkki-ionit muuttuvat negatiivisella elektrodilla
jälleen sinkiksi ja negatiiviset kloridi-ionit muuntuvat positiivisella elektrodilla uudelleen
kloorikaasuksi. Peruskennoreaktiot on esitetty yhtälössä 4. [8, s. 303.]
(4)

lähde:

http://slideflix.net/doc/3099290/s%C3%A ... lia-amma...
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Akut

ViestiKirjoittaja erkos » 11.06.2018 17:08

Tämä lienee oikea aihepiiri juuri teille 'akkuasiantuntijoille'.

'Dyykkasin talomme 'ns. ota tai vie roskikseen' hyllyltä Bosch akkuporakoneen/vääntimen GSR 12-2. Latureineen ja kaksine akkuineen (12 V 1,5 Ah). Pora/väännin toimii täysin ok, esim. ulkoisella tanakalla virtalähteellä).

Nyt asiaan. Yritin ladata molempia akkuja mukana tulleella powerilla. Toisella akulla 'pyörii pitkän latauksen jälkeen hitaanlaisesti' ei vääntöä. Toinen ei inahdakaan pitkästä latausyrityksestä huolimatta.
(Itselläni on myös vastaava Bosch GSR 18-2 tuote. (Sen akut, niitä kun säännöllisesti lataan - toimivat 'kuin Tikka'!).

? Voiko näitä, ilmeisesti jo pitemmän ajan ilman kunnon latausta olevia 'porakone/väännin' akkuja 'herätellä henkiin, 'shokkikäsittelyllä' tms.?
Toki niitäkin voisi 'kenties kennottaa uudelleen, maksaako vaivan?', ostaa 'varaosa akkupakit (hinta sellainen, että 'joistain supertarjouksista saa melkein akkujen hinnalla, uuden koko koneen akkuineen!!!???)

Terkkuja

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Akut

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 11.06.2018 22:57

Toi GSR12-2

Näkyy olevan satasen kone uutena.

Aikoinaan tilasin aikamonta uutta akkua Ebaystä kiinasta, paljon lupasivat mutta paskaa sain.

Vanhoja akkuja et henkiin saa, mutta voit varmaan avata akkupakettisi ja katsoa mitkä akut on kunnossa, itse sain aikoinaan SER purkaamolta kassakoneitten vara-akustoja joissa oli samankokoiset kennot kuin näissä akkuporakoneissa, niistä olen keränny hyviä kennoja.

Kun noissa kassakoneissa ne akut on aina täydessä latingissa eikä niitä käytetä muulloin kun sähkökatkon aikaan, niin ne kennot on käytännössä uuden veroisia.

Niitä vaan pitää saada alle vuoden kuluessa puretuista kassakoneista.

Minäkin sain niitä paketteja ainakin 140 kpl joissa jokaisessa oli 13 akkukennoa.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Akut

ViestiKirjoittaja jussik5 » 13.06.2018 19:43

Itse olen saanut aikamonta DeWaltin akkua (NiCd) takaisin henkiin antamalla
niille shokkikäsittelyn.
Toimii vain akuissa joissa ei ole omaa suojapiiriä, esim. Makitan akut saa heittää roskiin.
Itsellä on tuollainen säädettävä suojaerotusmuuntajalla varustettu tasavirtalähde, olen
antanut sillä noin 120 Voltin räpsyt napoihin muutaman kerran.
Suurin osa noista DeWaltin akuista on elpynyt.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

!? Tässäkin taas jokin mättää ja pahasti.

ViestiKirjoittaja erkos » 14.06.2018 02:13

Kiitos Ystävät vastauksista ja vinkeistä!
Toki olen itsekin menneisyydessä tykittänyt kuolleita akkuja 'jonkinlaiseen henkeen' isoilla ladatuilla konkilla, 'tosi tanakoilla poweripulsseilla jne.'
Ovat nuo lopputulokset vaan usein olleet 'heikonlaisia' = siis kyllä se jännite elpyy, mutta ruutia ei enää löydy. Suomessakin on useitakin ns. 'kennottaja firmoja', myyden sekä kennotuspalvelua, että uusia akkuja omiin toimiin (ja taas vertailuna löytyy- kannattaako kennottaa kun Saksasta ja Kiinasta saa valmiita akkuja 'puoleen hintaan'!

Kuten mainitsitte: tuntuu käsittämättömältä, että alle 2 akun kennotuksen/uuden akun hinnalla saan (Esim. BaUHAUSIN/IHK/muidenkin tarjouksissa): 2 akkua ja uuden porakoneen salkkuineen! Kyllä jossain mättää?!

(Vertailun vuoksi. Jo edesmennyt super muusikkoystäväni musiikkineuvos Erkki Ertama, hiiltyi aikanaan samantapaiseen ongelmaan tulostimien kanssa. Hän tulosti paljon musiikkiaan mustesuihkutulostimella - muste loppui - meni Virroilla paikalliseen ATK-liikkeeseen kysymään värikasetteja - kauppias: älä osta kasetteja - tässä sinulle kokonaan uusi tulostin puoleen hintaan kasetteihin verrattuna! (Toki nuo ensiasennetut kasetit olivat kapasiteetiltaan 'pieniä', mutta koko asian ydim pistää toki ajattelemaan, eikös?

Minulla ei nyt ole suinkaan aikaa 'leikkiä' pitenpään tämän 'porakoneen akku asian kanssa' - minulla on toinen hyvinkin toimiva, tämä' uusi ilmainen tulokas' nukkukoon rauhassa akkuineen tähän hätään - ratkaisuna käytän kenties 'langallista tehokasta poweria' jos tämän porakoneen/vääntimen palveluksia tarvitsen.

Löysin myös esim. ebay'n Saksan sivustoilta Bosch porakoneden akkujen tarjouksia, hinnat kuljetuksineen noin puolet (jopa alle!) Suomen hinnoista? Mikä se tässäkin siis mättää????

Eki
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Edellinen

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron