Kirjoittaja penttinen » 30.09.2013 23:59
Sit kun näihin magneettihommiin mennään, niin oikeastaan minulle ei ole vieläkään täysin selvää, miksi vuon toisaalle ohjaaminen ei onnistuisi. Jos ajatellaan magneetti (1), vaikkapa s-napa. sitten on käämin rautasydän (A) siinä magneetin edessä. Välissä on pieni ilmaväli, johon mahtuu rautalevy (R). Rautalevy R on nivelöity niin, että sen voi työntää magneetin ja käämin ilmaväliin. Kun levy työnnetään ilmaväliin, niin käämin rautasydämen vuo pienenee oleellisesti, koska rautalevy johtaa vuon toisaalle. (mitattu on)
Magneetti vetää rautalevyä puoleensa voimakkaasti. Tarvitaan siis työtä kumoamaan magneetin veto, kun rautalevy halutaan ottaa välistä pois. Mutta mitä jos magneetin rautalevyyn kodistuva veto kumotaan esim. jousilla? Rakennettaisi tarkasti magneetin vetoa vastaava vastavoima, jolloin vuota ohjaava rautalevy pääsisi liikkumaan hyvin kevyesti ilmaväliin tai pois ilmavälistä. ??
Tällöin hyvin pienellä energialla näin teoreettisesti voisi kelan sydämen vuota vaihdella, jolloin kelaan indusoituisi vaihtojännite.
Käykö tässä kuitenkin niin, että käämin vastasähkömotorinen voima tuottaa ongelman, vaiko liikkuvan metallilevyn liike itse vuohon nähden, tuleeko siis metallilevystä sähkömagneettinen pyörrevirtajarru, eli homma hyytyykin tähän. Siis mitä suuremmalla nopeudella levyä liikuttaa kentässä, sitä suuremmin levyyn syntyvät pyörrevirrat tuottaa vastamagneettisuutta, joka vastustaa metallilevyn liikettä, eli energiaa kuluu taas vuon suunnan muuttamiseen. ??
Tää muuten vois olla tuolla magn.moottorit osiossa..