entäs jos pyörivänä johdepintana toimiikin Teslan litteäkäämi?
siis asennamme pyöritysakselille litteäkäämin siten että käämin alku pää keskellä on kytketty akseliin ja käämin loppupää on kytketty hiiliharjan ulkokehään, jolloin sähkövirta joutuisi kulkemaan akselin keskeltä - ulkokehälle sen litteäkäämin johdinta pitkin.
Näissä N-machinessa ja unipolaareissa on just se vika että niiden jännite on jotain millivoltteja, mutta virta taas on satoja tai jopa tuhansia ampeereita.
Nyt jos Teslan litteäkela, (joka on kuin karkkikaupassa myytävä lakukieppi) asetetaan magneetin kanssa face to face, ja sille paketille annetaan kierroksia, niin eikö jännite nouse?
koska virta johtimessa joutuu kulkemaan pidemmän matkan, päästäkseen ulkokehälle?
Teslan unipolaari generaattorissa on optio että sillä voi tehdä myös vaihtosähköä, siten että kytkee magnetointikäämin vaihtojännitelähteesen, tästä seurauksena on että tuo unipolaarigeneraattorin tuottama teho on Muuntajan avulla muutettavissa hyödyllisemmälle jännitealueelle, muuntaja ensiö voisi olla vaikka 2-3 kierrosta 1000 ampeerin kestävää kuparijohdinta ja muuntajan toisiossa olisi 2000 kierrosta, 1 ampeeria kestävää kuparijohdinta, jolloin oletettu 75 millivoltin jännite ja 1000 ampeerin virta (muuntajan kierrosmäärien suhteessa) muuntuisi 150 voltiksi, 0.5 ampeeria, eli 75 wattia.
tietenkin tästä voisi tehdä vielä yhden muunnoksen, eli asentaa suuren generaattorin kenttä eli staattorikäämin sisään tämmöisen unipolaarigeneraattorin jossa käytetään tätä vaihtuvasuuntaista magnetointia, ja tällöin generaattori toimisi muuntajana.
Unipolaari roottorina joka pumppaa -magnetointi päälle - magnetointi pois päältä (tai niin että magnetointi suuntaan N ja magnetointi suuntaan P - välillä)
sähkögeneraattorin pyörijä vaan täytyisi muotoilla uudestaan ja asentaa takaisin genun sisään, sitten vaan akselista pyörittämään ja magneettikenttää katkomaan....
Olisko ajatuksessa ideaa?