Kiinanpojatkaan ei tee niitä halvemmalla koska kiinan tavarassa on hylkyä 20%, mutta Varkauden tehtaan tuotteessa hylkyä on vain 1.5%.
Kiinan poika tunkee tavaransa markkinoille hylkyjen kanssa, eli antaa asiakkaan itsensä reklamoida eli lopputarkastaa ostoksensa, eikä tämmöinen systeemi toimi luotettavilla markkinoilla.
Varkauden tehtaalla tuotantosykli on 5 viikkoa josta tuotantoon menee 1 viikko ja 4 viikkoa menee ns. tavaran "vetäytymiseen" - aika kuluu niiden varastossa makuuttamiseen ja sen jälkeen ennen asiakkaalle toimittamista ne lopputarkastetaan, tämä tehdään juuri siksi että lopputuote on juuri sitä mitä ollaan myymässäkin.
Kiinan pojat ei välitä jos maailmalle lähtee myös paskaa.
Varkauden akkutehtaan suurin möhläys oli se että heillä tuotteen markkinointi lähti liikkeelle vasta sitten kun tuote oli valmis, kun olisi pitänyt alkaa markkinoida tuotetta jo silloin kun ensimmäinen toimiva prototyyppi oli valmis.
akkutehdas on nyt valmis, kuitenkaan kukaan ei osta pelkästään kennoja, vaan asiakkaat pääsääntöisesti haluavat ostaa akkupaketteja jotka sisältävät lataus ja säätöelektroniikan.
Suurimpia menekin vaikeuksia aiheuttaa nyt tämä Eurooppalainen laskukausi ja sen lisäksi verotuspoliittiset ratkaisut koko euroopan alueella, Markkinoilta puuttuu luottamus, joten kaikki vaan odottaa mihin tämä maailman talous oikein on menossa, eikä kukaan halua nyt investoida esimerkiksi ajoneuvotekniikkaan, täyssähkö ooppelikin maksaa peräti neljäkertaa niinpaljon kuin vastaava bensaversio.
Sitten vielä, jos jotkut autotehtaat ottaisivatkin nää litikennot käyttöön, niin ennenkuin se auto on asiakkaalla, on sitä eurolakien mukaan CE-hyväksyntöjen saamiseksi testattava ensin 4 vuotta, tämä aika on odottavalle pitkä, eikä tätäkään oltu osattu ennakoida Varkauden akkutehtaan perustamisvaiheessa, siis Konsultit tekivät työnsä hutiloiden kun mainostivat mahtavaa tulevaisuutta Litiumakkutehtaalle, mutta jättivät kertomatta että myynti alkaa varsinaisesti vasta neljän vuoden kuluttua, kun siihen saakka akkuja pitää testata erikseen ja yhdessä niissä moottoriajoneuvoissa joita aiotaan alkaa myymään.
Mot ohjelmassa taannoin annettiin väärää tietoa siinä että väitettiin akkutehtaan saaneen yhteiskunnan rahaa ensin ja sitten vasta yksityistä sijoituspääomaa, kun totuus oli aivan toisinpäin.
Firma oli olemassa jo vuonna 2003 jolloin ensimmäiset pelkästään yksityiset sijoittajat lähtivät mukaan, tuolloin yrityksen nimi oli FEVT (FinnishEnergyVechileTecnology), myöhemmin sulautettiin tähän European Batteries firmaan.
Ensimmäisen kerran yhteiskunnan rahaa tuli mukaan vasta Varkauden akkutehtaan rakentamisen yhteydessä.
Yksityiset rahoittajat olivat jo uskoneet asiaan yli 40 miljoonan euron edestä, ilman että se oli tuottanut vielä mitään.
Tuote on täysin kunnossa eikä siitä puutu enää mitään, markkinat ei vaan yksinkertaisesti VEDÄ!