Hyötysuhde 230%

Valvoja: Yllapito

Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja Vipunen » 16.03.2012 15:18

Viikko pari takaperin oli juttu Tekniikka & Talouslehdessä MIT:ssä tehdystä led-lamppu kokeesta , jossa sen sähkötehoa laskettiin. Jännitettä alentamalla saatiin aikaan se, että ledin hyötysuhde parani laskennallisesti 230 prosenttiin.

Lainaus: "MIT:n tutkijat ovat nyt osoittaneet, että jos mennään tarpeeksi alhaiselle tehotasolle, ledi voi tuottaa enemmän valotehoa kuin mitä se kuluttaa sähkötehoa.

Temppu tehdään alentamalla ledille syötetty jännite hyvin alas. Kun jännite puolitetaan, sisään menevä teho pienenee neljäsosaan. Ulos tuleva valo on kuitenkin lineaariseesti riippuvainen jännitteestä, joten valon määrä vain puolittuu.

Toisin sanoen valotehon pienetessä ledin hyötysuhde paranee.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että kun sisään tuleva sähköteho kasvaa, ledin hyötysuhde pienenee."

Edelleen: "Tampereen teknillisen yliopiston Optoelektroniikan tutkimuskeskuksen professori Markus Pessa ällistelee tulosta, mutta toteaa sen voivan olla mahdollinen. Tutkijat ovat toisinaan havainneet yhden elektronin voivan virittää kaksi fotonia.
– Käytännön merkitystä tällä ilmiöllä tuskin on."

Kysytäänpä nyt toisinpäin, mitä käytännön hyötyä ja merkitystä mielestänne tällä ilmiöllä voisi olla?
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja penttinen » 16.03.2012 16:55

Noi wattimäärät oli aika pieniä, eli käytännön sovellusta on ehket vaikea löytää. Kiinostas, että mikä oli jännite, ja minkälaisia ledejä oli käytetty?
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja mikar » 16.03.2012 17:15

itse törmänny käytännössä monesti hyötysuhteisiin, ja ennen luulin niitä jotenkin absoluuttisiksi, monesti mainitaan on tehty tietyn EN-standardin mukaan, mutta kun olen lukenut standardin, niin siinä otetaan vain kantaa millä keinoin mitataan,

siis voisi kuvitella että auton kulutus (nykyisin rehellisempää) olisi ajamista moottoritiellä, ja 70 km/h. Sitten laitteen manuaalisessa pienellä fontilla lukee, että miten tulokset on saatu. Ja toisaalla manuaalisissa/mainoksessa isolla arvot kokeen tulokset. Tai jos autossa olisi sellainen ehto, joka pienellä mainittu, saa ajaa vuorokaudessa 100 km tai tai muuten takuu raukeaa.
mikar
 
Viestit: 563
Liittynyt: 17.09.2009 17:56

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja penttinen » 27.03.2012 21:57

niin. hyötysuhde on todellakin juuri noin. hyötysuhdetta määritettäessä pitäis aina esittää reaktiot ja mitä muita muutoksia systeemissä tapahtuu.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 26.04.2012 19:35

Mitenkähän tämän hyötysuhteen kanssa olikaan?

http://www.youtube.com/watch?v=Hy88V4CW ... ure=relmfu

katso tarkemmin videon kohdassa 0:57 eteenpäin


aloin valmisteleen Meetinki ohjelmanumeroo, menipä jonku aikaa että löysin sopivan hammasratasparin yhen suhe kahteen, nyt vaan sorvailen tään hall- anturi avusteisen syttyhetken säätäjän, tähän isompaan rattaaseen.

Mun testi agrekaatti motti on kuitenkin 6.5 Hpn joten mitenkähän HHO:t riittää mun kehittimessä.

kokonaistestivideo:

http://www.youtube.com/watch?v=FaiyjV8O ... =endscreen
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 06.05.2012 03:14

Huomasin että joku on patentoinu mun varhaisen ideani vuodelta 1996:

http://www.google.com/patents/US2009021 ... ir&f=false

tää ryhmä on patentoinu sen vuonna 2009.

tuossa keksinnössä varmaan se vetykin vois puikkelehtia johonkin talteen otettavaksi ja mahdollisesti sitä olisi ensisijasemmin käytettävissä auton moottorissa tehojen parantamiseen.

siis ovat patentoineet keinon hyödyntää pakokaasujen lämpöä, höyryelektrolyysiin, no täähän olis makeaa bensansäästö tarkoituksiin.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja Vipunen » 06.05.2012 11:26

Sama asia on ollut joskus mielessä ja jotain tälläistä Tauno Nurmikin 1960 luvulla rakenteli. Huonona puolena on nykykärryissä katalysaattori, jos vesihöyrystimen laittaa ennen sitä, katalysaattori ei toimi ja jos laittaa sen jälkeen, höyrystin ei välttämättä toimi. Joten koko hörskän tulisi olla katalysaattorin kanssa yhdessä...
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 06.05.2012 15:19

Pitää ajaa niin vanhalla kärryllä että siitä puuttuu nää nykyajan turhakkeet, kuten katalysaattori ja lambda sekä tietokoneohjattu sytytys ja seossäätö.

Kakkoskoppa wv golffi oli hyvä, harmi vaan että se meni rikki, ja piti ostaa skooda, jonka konepellin alle ei enää mun osaamiset just riitä.

Mutta mikäpä estäis asentamasta skoodaan imusarjaan tavan kaasarin, ja ajelis silleen aina muina päivinä kuin just katsastuspäivänä.

Paljonkohan hyötysuhde paranis, jokohan 230%.

Mites Tom Oglen systeemillä, jossa pensa höyrystettiin ennen imusarjaa (olisko vähän niinkuin GEET), voisko bensaa recoverata silleen että siitä syntys autossa juuri sillähetkellä kun sitä tarvitaan, butaanin ja propaanin sukulais hiilivetyvä, ajatellaas että auto kulkiskin nestekaasulla ja nestekaasu vaan muodostettas bensasta sitämukaa kuin sitä tarvitaan, energianlähteenä toimis pakosarjan hukkalämpö?

Se olis niinkuin pitkäketjuisempien hiilivetyjen pilkkomista, sitä vois tehä vaikka lämmityspolttoöljystä, halvinta 0.92 senttiä/litra. (Tai vaikka jäteöljystä, sitähän saa ilmatteeks).
Jos siihen tarvii kaasutukseen vetyä, niin sitähän saa joko tuolla mainitulla patentilla tai HHO systeemillä, mikähän olis sopivin katalyytti tähän tarkotukseen, mitäs ne käytti katalyyttinä Fisher-Tropshissa?

Nikkeliä vaiko rautaa katalyytiksi?
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja Vipunen » 07.05.2012 03:54

Oli tänään juttua tuosta http://fi.wikipedia.org/wiki/E85_%28polttoaine%29 viinapolttoaineesta, koorassahan on volsun mylly ja ainakin siihen voisi hyvinkin mennä halvimmillaan satasen ja kalleimmillaan nelisensataa maksava lisälaite. Laite asennetaan siten, että ruiskusuuttimiin menevät piuhat kytketään poksiin ja poksin piuhat suuttimiin. Loota haistelee millä polttoaineella ajetaan ja lisää max. 30 prosenttia kulutusta. E85 maksaa alle euron joten kotiapäinkin jää vielä melkoisesti hippulaa. Palaan astialle kun tiedän siitä lisää, saksanmaalta laite on kuitenkin tilattava.

Asennus ja kuva: http://www.flexfuel-company.fi/index.php

Kokemuksia vanhemmilla kärryillä ym. asiaan liittyvää: http://re85-muunnos.wikidot.com/

Vetymuunnossarja, hinta on kyllä melkoinen. Löytyiskö Kiinasta? http://www.flexfuel-company.fi/Vety-muutossarjat.php
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyötysuhde 230%

ViestiKirjoittaja Vipunen » 07.05.2012 13:46

Etanizer.com myy muunnossarjaa hintaan 110 euroa + 10 postikulut: http://www.e85kits.com/index.php
Sama Suomeksi

Lisäksi on huomioitava mikä liitintyyppi moottorissa on, esim vm. 2000 Opel Zafirassa se on EV6: http://www.e85kits.com/index.php
Sama Suomeksi

Asennusohjeet: http://www.e85kits.com/ethanol_kit_installation.php
Sama [urlhttp://translate.google.com/translate?langpair=auto|fi&u=http%3A%2F%2Fwww.e85kits.com%2Fethanol_kit_installation.php]Suomeksi[/url]

Kuva



Toinen paikka joka myy muunnossarjaa hintaan 85 euroa + 10 euroa johtimet sekä ilmainen rahti on Bioadabter.com: http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45
Sama Suomeksi.

Kuva

Maksu Bioadapteriin tapahtuu PauPal-tililtä: https://www.paypal.com/fi/cgi-bin/websc ... eral&nav=0

Muunnossarjat sopii viinan lisäksi kaasun käyttöön, tosin se vaatii vielä omat vermeet, kaasusäiliön ja kaasun jakelulaitteet moottoriin.
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Seuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa