Mikäs on kuvassa

Valvoja: Yllapito

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 09.10.2018 07:46

Nelikulma kirjoitti:Imeläkurjenherne.


Kuuluu HERNEKASVEIHIN

https://maa-tuskat.blogspot.com/2017/02 ... kasvi.html
Viimeksi muokannut siviili2003 päivämäärä 11.10.2018 22:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja erkos » 11.10.2018 03:42

Tässä erkos taas pohtii 'maailman menoa' ja esittää kuvan, joka ei suinkaan ole mikään arvoitus vaan tämän illan toteutus.

Olen useammankin kerran toitotellut, ja nimen omaan 'teille sivustomme harrastelijoille' (jos teitä Siviilin ja itseni lisäksi siis muita aktiivisia 'kolvaajia¨' onkaan? , että nykyään ovat nuo elektroniikan komponentit, laitteet, mittalaitteet jne. 'menneet hankintojen suhteen ja kannalta 'täysin mullin mallin', siis 'hinta ja laatukin huomioiden'.

Olen aivan viime päivinä tilannut monista lähteistä (banggood/wish/eBay/amazon) ainakin noin 40 tuotetta! Siis oikeesti!
Hamsteri kun toki olen, eli 'ostan vaikken välttämättä juuri nyt ehkä tarvitsekaan' - niin mainitsen kuitenkin erään 9 tuotteesta jotka saapuivat kotiin kannettuna Tänään.

Minulla on aivan takuulla pilvin pimein virtalähteitä'. Valehtelematta satoja esim. regulaattoreita komponentteina jne.

Kun nyt todella innostuneena teen 'kymmenkuntaa projektia, täysin erilaisia useimmat, niin niissä on aina yhteinen tekijä = ne tarvitsevat sähköä, muodossa jos toisessa. Hieno hommahan on jos käsillä on säädettävä virtalähde, eikös juu?

No, minullahan noita esim. regulaattoreita on jopa satoja! (oikeesti), niin niistäkö sitten jotain 'risukasaa' kasaamaan tarpeeseen?!

MUTTA MUTTA - Kiinan Poika tuo helpomman ratkaisun! Suosittu säädettävä regulaattoripiiri LM317 maksaa 'komponenttina
kalliimmasta päästä luokkaa 3 € + postitus. Siis pelkkä 3-jalkainen IC piiri.

Mutta - Kiinan Poika TARJOAA SEURAAVAA HINTAAN 6 € KOTIIN KANNETTUNA!
Kokonaisen koteloidun virtalähteen verkkomuuntajineen, digitaalisin näytöin ja lisäksi mukana taajuusgeneraattori!

Minäpä sellaisen 'ihan piruuttani' tilasin, se tuli 5 päivässä kotiin kannettuna. Kasaukseen meni toki pari tuntia, mutta sanomani on=
Mieti 2 x ennenkuin alat itse väsäämään kenties tarvitsemaasi elektroniikkaa kokeisiisi tms.
Yhden komponentin hinnalla voit saada viimeisen päälle olevan koko laitteen!

p.s. Minulla on jo toistakymmentä vastaavan tyyppistä 'kiinan halpa halpa' laitetta, geniksiä, mittareita, skooppeja, povereita , tesla keloja, plasma palloja jne.... Joita 'usein olen havitellut omistavani, rakentavani itse jne. MUTTA nyt olen ne useimmat saanut edellä kertomaani uskomattomin hinnoin omakseni, eikä edes mieleen tule enää lähteä noita itse rakentamaan, vaikka minulla itselläni on komponentteja vastaavien rakentamiseen jopa 'tuhansittain'!

Sanomani = jos elektroniikkaa harrastat - maailma on muuttunut radikaalisesti - saat laitteita ja komponentteja sellaisin hinnoin, että - voit lähteä suoraan kokeilemaan haluamasi asioita!

Eki

Kuvan laitekokonaisuuden hinta 6€ kotiin kannettuna!



Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja erkos » 11.10.2018 03:53

Tässä erkos taas pohtii 'maailman menoa' ja esittää kuvan, joka ei suinkaan ole mikään arvoitus vaan tämän illan toteutus.

Olen useammankin kerran toitotellut, ja nimen omaan 'teille sivustomme harrastelijoille' (jos teitä Siviilin ja itseni lisäksi siis muita aktiivisia 'kolvaajia¨' onkaan? , että nykyään ovat nuo elektroniikan komponentit, laitteet, mittalaitteet jne. 'menneet hankintojen suhteen ja kannalta 'täysin mullin mallin', siis 'hinta ja laatukin huomioiden'.

Olen aivan viime päivinä tilannut monista lähteistä (banggood/wish/eBay/amazon) ainakin noin 40 tuotetta! Siis oikeesti!
Hamsteri kun toki olen, eli 'ostan vaikken välttämättä juuri nyt ehkä tarvitsekaan' - niin mainitsen kuitenkin erään 9 tuotteesta jotka saapuivat kotiin kannettuna Tänään.

Minulla on aivan takuulla pilvin pimein virtalähteitä'. Valehtelematta satoja esim. regulaattoreita komponentteina jne.

Kun nyt todella innostuneena teen 'kymmenkuntaa projektia, täysin erilaisia useimmat, niin niissä on aina yhteinen tekijä = ne tarvitsevat sähköä, muodossa jos toisessa. Hieno hommahan on jos käsillä on säädettävä virtalähde, eikös juu?

No, minullahan noita esim. regulaattoreita on jopa satoja! (oikeesti), niin niistäkö sitten jotain 'risukasaa' kasaamaan tarpeeseen?!

MUTTA MUTTA - Kiinan Poika tuo helpomman ratkaisun! Suosittu säädettävä regulaattoripiiri LM317 maksaa 'komponenttina
kalliimmasta päästä luokkaa 3 € + postitus. Siis pelkkä 3-jalkainen IC piiri.

Mutta - Kiinan Poika TARJOAA SEURAAVAA HINTAAN 6 € KOTIIN KANNETTUNA!
Kokonaisen koteloidun virtalähteen verkkomuuntajineen, digitaalisin näytöin ja lisäksi mukana taajuusgeneraattori!

Minäpä sellaisen 'ihan piruuttani' tilasin, se tuli 5 päivässä kotiin kannettuna. Kasaukseen meni toki pari tuntia, mutta sanomani on=
Mieti 2 x ennenkuin alat itse väsäämään kenties tarvitsemaasi elektroniikkaa kokeisiisi tms.
Yhden komponentin hinnalla voit saada viimeisen päälle olevan koko laitteen!

p.s. Minulla on jo toistakymmentä vastaavan tyyppistä 'kiinan halpa halpa' laitetta, geniksiä, mittareita, skooppeja, povereita , tesla keloja, plasma palloja jne.... Joita 'usein olen havitellut omistavani, rakentavani itse jne. MUTTA nyt olen ne useimmat saanut edellä kertomaani uskomattomin hinnoin omakseni, eikä edes mieleen tule enää lähteä noita itse rakentamaan, vaikka minulla itselläni on komponentteja vastaavien rakentamiseen jopa 'tuhansittain'!

Sanomani = jos elektroniikkaa harrastat - maailma on muuttunut radikaalisesti - saat laitteita ja komponentteja sellaisin hinnoin, että - voit lähteä suoraan kokeilemaan haluamasi asioita!

Eki

Kuvan laitekokonaisuuden hinta 6€ kotiin kannettuna!



Kuva
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja tesla » 11.10.2018 21:08

Ekimään! Anna vähän speksiä kamu tuosta taajuutta muuttavasta! Jäbä löytää aina tommosta mielenkiintoista Kiinan pojilta...

Ps. Meidän pankin diilerikoulutuksessa kerrottiin Kiina on taloutensa kanssa ihan kusessa ja on lähes kaatumisen partaalla. Tämä siis
miten pankit asian tietävät tilastojen perusteella. Kiinan pk-yrittäjät sanovat "koskaan ei ole mennyt huonommin". Lienee kertoo
jo aika on vapaanenergia.com:in tietäjien siirtyä minun seurakseni AFRIKAN savanneille elefantin nahkarumpua päristämään koko vartalon voimilla
ja ulvomaan minkä suustaan päästelevät! Eki voi siellä pistää Big Bandilla koko vuorenrinteen kaihoomaan jättäen jopa paikalliset noidat kateellseksi.


Sinne se maailman talous nyt loppuviimeksi keskittyy ennen viimeistä rysäystä... ;)
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 12.10.2018 22:35

Nelikulma kirjoitti:Imeläkurjenherne.


Hernekasveihin kuuluu, mutta ei ole imeläkurjenherne, juuret maistuu imelälle.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja Nelikulma » 13.10.2018 23:12

Erkos: ” Sanomani = jos elektroniikkaa harrastat - maailma on muuttunut radikaalisesti - saat laitteita ja komponentteja sellaisin hinnoin, että - voit lähteä suoraan kokeilemaan haluamasi asioita!”

Pitää paikkansa. Oma laiskuuskin on niin lisääntynyt, että vaikka opampien ja muiden valmiiden mikropiirien ympärille saa muutamilla komponenteilla käyviä kytkentöjä, ei enää viitsi ruveta reikälevyjen kanssa hässäämään, saati hienompaa syövyttämään. Se on vain niin helppoa tökkiä komponentit valmiiseen levyyn, tinata kiinni – ja se on siinä.

Noihin Kaukoidän kauppoihin en ole tutustunut, ehkä täytyisi niitäkin testata.

(Hetki sitten oli juttua mm. sekalaisten tarvikelaturien sähköturvallisuudesta. Niitä diskataan tuon tuosta. Pahimmillaan kai ensiö- ja toisiokäämien välistä puuttuivat eristeet. Siinä kaksi käämilankojen lakkakerrosta vartioi käyttäjän turvallisuutta. Kestäähän se, jos säilyy kuivana ja ehjänä.)

Yhtenä nykyään jo hulluna projektina voisin mainita oman 70-luvun puolivälissä väsäämäni säädettävän tuplateholähteen. Se on täysin analoginen erilliskomponenteilla toteutettu hässäkkä, joka rakennusvaiheen aikana sai ominaisuuksia lisää niin, että lopulta olisi tarvinnut tehdä puolta isompi kotelo.

Kuva

Virtalähteet ovat täysin kelluvat ja erilliset, joten niitä voi käyttää erikseen, sarjassa ja keskeltä maadoitettuna plus/miinus virtalähteenä. (rinnankytkentä olisi saattanut tuottaa ongelmia.)

Kotelo 1,5mm alumiinia, leveys 19, korkeus 17, pituus 30 cm.

Sähköiset ominaisuudet x 2:
Jännite 0 – 25V
Virta max 2,5A
Virranrajoitus 0-2,5A. Rajoitin joko rajoittaa virran, tai nollaa jännitteen, jos arvo saavutetaan (kuin varoke)
Mittarit näyttävät valinnan mukaan joko poverinsa jännitteen (0-25V) tai virran (0-2,5A).

Raakajänniteet tuotetaan rengasmuuntajan kahdella toisiokäämillä. Lisäksi muuntajaan piti kieputella kaksi lisäkäämiä negatiivista säätöjännitettä varten (muuten ei olisi päässyt 0-volttiin).

Mittaritaulut, kuten etupaneelinkin, piirtelin 20x30cm valkoiselle paperille. Papereista kuvasin kinofilmille negatiivin, ja valotin suurennuskoneella jyrkälle paperille sopivaan kokoon skaalattuina. Jälki oli kuin tehtaasta, kun pienet virheet hävisivät kuvaa pienennettäessä.

Analoginen kytkentä kun oli, ylimääräinen jännite ja teho piti kärventää jykevään jäähdytinripaan pultatussa 2N3055:ssa. Tuossa alkoi mennä tila ahtaaksi. Tilannetta olisi voinut helpottaa, jos pienillä jännitteillä oli käyttänyt erillistä sarjavastusta, mutta kun sillekään ei ollut tilaa, eikä kotelossa vapaata pintaa vaihtokytkimelle. Käytännössä ongelmia ei ollut.

Etupaneelinkin ahtauden vuoksi jännitteensäätöpotikat olivat turhan heppoiset, niihin on vuosikymmenien saatossa tullut pientä rahinaa. Muuten suht koht ok vieläkin.

Ai niin, ketjun otsikko on Mikäs on kuvassa.

Nyt ei tarvitse arvailla, kun menin selittelylläni pilaamaan koko probleeman. :)
Nelikulma
 
Viestit: 113
Liittynyt: 19.11.2011 05:36

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja tesla » 18.10.2018 01:13

Hyvä silti vaikka menitkin jo paljastamaan mikäs on kuvassa mutta mutta... Teitkin sen itse! Jatka kirjoittamista!!!

Itse en osaa virtalähteitä vääntää. Mulla on peukalo väärällä puolella kämmentä -> teen diodin. Tuleekin transistori.
Joka ikunen kerta. Jos tekisin virtalähteen siitä tulisikin magneettilähde tai muuta hämärää.
tesla
 
Viestit: 645
Liittynyt: 05.11.2013 08:40

!

ViestiKirjoittaja erkos » 24.10.2018 18:32

Tervehdys Teille Aktiivisesti Edes Kommentoivat ja Osaa Ottavat Ystävät!

Tällä foorumilla on saatavilla todella 'kovaa tietoutta' monista, uskoakseni moniakin kiinnostavista asioista - siis Teorioista jne. Aivan hienoa ja ainutlaatuista tekstiä tulee Villeltä, Siviililtä ja parilta muultakin. (Itse, kun asun 7/24/365 netissä näitä asioitamme jatkuvasti peuhaten, niin vaikka sieltä kyllä takuulla tietoa löytyy asiaan kuin toiseenkin, mutta sellaisia 'kommenteja/raportointia' mitä olemme Guruiltamme saaneet, ei löytyne uskoakseni mistään muualta niin hyvin esitettyinä, linkkeineen ja perusteluina. (Ehkä tämä on yksi syy, että foorumillamme 'on melkoinen määrä lukijoita, jopa aikavälillä 00:00-06:00!)
****
(Tuohon edelliseen vielä sen verran. Minä kun olen yökyöpeli! (kenties olette huomanneetkin?) - niin tavallaan ihmettelen taas kerran sitä, että sivustollamme voi olla esim. klo 04:00 aikaan monia (jopa 10+ lukijoita?!)
Mitä ja keitä nuo sitten yöaikaan'? sivustoamme selailevat/tallentavat henkilöt sitten ovatkaan, mutta Kysymys? Eivät koskaan kommentoi, vastaa kysymyksiimme. Miten siis lienee foorumin käytäntö 'pekkäään ns.
kaiken fooruninn ytiedon imurointiin,l nvitrallises6i+

siispäs tuo aika liene 'ongelma' vaan tavallinen kiitos seuraajille , ok!
******r

Tämän sanomani varsinainen aihe on 'niin monta monta kertaa jo mainitsemani' jäsenten Oman Aktiivisuuden esittely, missä muodossa sitten tapahtuukaan!

Tässä teemassa Annan 100% tukeni joka ikiselle jäsenellemme, joka edes viitsii kertoa Omista Tekemisistään! Kyllähän netti kertoo laveasti 'kuka on kentis tehnyt mitä jossain maailman kolkassa', mutta jos ja kun joku foorumilainen tekee itse jotain ja viitsii meille siitä kertoa, niin Hän On Takuulla Tosi Ystävämme!

(Minä kun olen turhankin monisanainen ja jaaritteleva, niin mennään pääasiaani).

********
Olen melko laveasti toitotellut foorumilla omista, lähinnä elektroniikkaan liittyvistä komponenti- ja laitehankinnoista, niitä 'esim. tavallaan kehuen'.
*******
Olen 'koko elektroniikkapuolen ammattiurani ajan ollut, (siis 'vain' noin 60 vuotta!) myyntimiehenä mitä moninaisempien elektroniikan mittalaitteiden ja tuotteiden (jopa Todella eksoottisten = Aivoskannerit, Military tuotteet, huippu mittalaitteet, 'sadat tuhannet el.komponentit, ääni- ja video-studiokokonaisuudetkin), ja nyt sitten eläkeläisenä 'palaan repostelemaan samoistakin asioista harrastelijatasolla!. Aivan oikein!

Vertaan nyt siis noita 'menneiden vuosikymmenten' vaikkapa mittalaitteita, komponentteja jne. nykypäivän tarjontaan, niin kerronpa teille, että olen tilannut ja saanut kotiin kannettuna noin 50!!!! erilaista 'Kiinan tuotetta', joissa en ainussakaan ole havainnut mitään puutteita!

Tämähän asettaa 'aktiivisten kokeilijoiden ja keksijöiden' mahdollisuudet Aivan Uuteen Mittakaavaan'!

*********
En lähde tässä nyt syvempään, esim. mittalaite/genis/counter/poweri/HV-asiat/komponentit jne. erittelyyn, mutta jos esim,. 'hiljaiset jäsenemme' haluaisivat Itsekin kokeilla jotain foorumimme asioihin liittyvää, niin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tilaa romppeita ja komponentteja netistä - ja voit heti kokeilla kiinnostaviasi, todella monia asioita Itse ja Heti ja kenties meille muillekin jotain kertoen"

Tämä oli pääasiani tällä kertaa kunnianosoituksena Nelikulmalle, joka kertoi 'omista tekemisistään'! itse odotinkin juuri jotain tämän tapaista palautetta ja kerrontaa omista jäsenten tekemisistä! Itse olen 'kolvannut/rakentanut' aivan takuulla (jopa satoja) samankaltaisia projekteja 'pilvin pimein', eikä ne suinkaan monesti ole eden toimineet!. 'Eihän tämä' foorumimme ole mikään 'tiede' sellainen! Raportoimme, kerromme, uutuuksistakin, itse olen varmaan täysin väärällä 'foorumilla', jollei esim. 'Omat Kokeiluni' ole edes 'listalla'!

******
Tässä nyt muutama linkki, joiden tuotteilla voi kokeilla todella monimuotoisesti monia foorumimme teemoihin liittyviä asioita, Omin Voimin', jos kiinnostaa!

Wish.com
Banggood.com
eBay.com
alibaba.com
amazon.com

Terveisin ja kokeilemaan Oma-aloitteisesti ja meille muillekin kertomaan toivoen.

Eki

P.s. Tämä lienee taas kerran! Anteeksi pyydän. Todella väärä osio, ja taas kerran, edes kommentoida näitä erkos-asioita?
'Sanokaa erkos out ja vaikenen kaikista 'yleisistä' kommenteista tekemisistäni ja testeistäni aivan ja takuulla kaikkiin teemoihimme liittyen. (Omia kokeitaan saa jokainen varmaan tehdä, ehkä kukin toki omissa ympäröissään omaan tahtiinsa minkään estämättä). ja me kaikki avomielin otamme palautteenne vastaan tietysti.

Olen siis vain yksi, hienon ja maassamme ainutlaatuisen foorumin jäsen, eki koskimo, erkos, joka aivan ilmeisesti 'tavalla tai toisella, yrittää ja olla osallisena foorumimme asioissa myös käytännön kokeiden puolella kenties jopa jotain käytännössäkin joskus näyttäen.

Älkää toki 'arvostelko aktiisuuttaani mihinkään erikoiseen asiaan, henkilöön, teemaan jne. kohdistettuna.

(? Olen tämän saman asiani tietääkseni lähettänyt jo aikaismmin?! Nyt se 'jostain syystä pöllähti ruudulleni ja raakileena' - ' mitäs tälle sanomallesi tehdään?'

Ei toki muutako kuin jakoon, olkoon sitten vaikka versio x, jos sanoma on oikein.

p.s. 2 = 'Monessakin viestissäni on 'korjauksia' anteeksi niistä, sillä ne ovat 'vain 100% kieliopillisia korjauksia, vain ja ainoastaan siksi, että löysin sivustomme lukijoiden kommentivan esim, tyyliin; käyttäkää parempaa Suomen kieltä!

Oma kommenenttini tuohon mahdollisiin sanomien vaihtoomme olkoon:
'jps kirjoittenen ja vastaan jopa kymmeneen postiini päivittäin
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja erkos » 25.10.2018 22:05

Tuskastun todella jos esim. omien 'lukemattomien' sanomieni ja kommenttieni joukosta löytyy 'kirjoitusvirheitä, jotka siis muutamien kommentoiden mukaan 'pilaa sanoman' niin, että siitä pitää oikein erikseen raportoimalla huomauttaa!! Meni minulta, siis jopa päivittäin asiaa suoltavalta jäseneltä 'luu kurkkuun tavallaan'! Jos innostuneena 'raportoi, kertoo uutisista, omista kokeiluistaan ja hankinnoistaan, uusia uutis- ja nettilinkkejäkin koko ajan lataen, niin * USKOMATOTA SANON* - yksikin kirjoitusvirhe siis todellakin voi pilata koko sanomasi!? Johan on aikoihin eletty jos näin todella on!

Jatkossa julkaisen kaikki asiani esim. saksankielisenä, ruotsiksi, englanniksi ja korean kielellä, oikoluettuna ja 'repikää te arvostelijajäsenemme' sitten siitä', jos sanomiani edes luette ja vain arvostelette kielenkäyttöä ja sen virheitä!

Tällainen kommentointi aktiiviselle foorumilaiselle pistää todella 'herneen nenään'!

Sprechen Sie Deutch? Ska vi snacka på svenska, Do You like everything in english, How about Korean and China language!?

Valitkaa te valittajat aivan vapaasti kaikista jatkojuttujeni kielivalikoimasta. Toki Google kääntää ne Teille Moittijoille, ehkä se sopii sitten paremmin kuin 'suvaita paria vä'ärää ääkköstä kenties' aktiivisen foorumilaisen raportoinneissa ja viesteissä!
Ei minun sanomani/raportointini ole suinkaan lainkaan vapaa mahdollisista tahattomista kirjoitusvirhestä - ei toki, mutta kun jo sitten olen vauhdissa pukkaamassa seuraavaa sanomaani foorumille, niin 'perkule´' - jos minun on todella tarpeen tarkistaa jokaisen pilkun
paikka juttelussani, niin mielummin valitsen koko juttuni/sanomani totaalisen takaisinvedon. Sehän on niin helppoa!

= ÄLÄ JULKAISE!

Näinpäs toiminkin kaikessa jatkossa tällä foorumilla.
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Mikäs on kuvassa

ViestiKirjoittaja erkos » 26.10.2018 00:27

Minähän erkos nimeltääån hermoistuin todella 'foorumilaisten antamasta' palautteesta. 'SANOMASI SISÄLTÄÄ KIELIOPPIVIRHEITÄ'!

Näin varmaan on jos 'jäsen' päivittäinkin kertoo monista kuin myös muista itseään ainakin kiinnostavista 'päivän tapahtumista, kokeiluistaan, uusista asioista, uusista linkeistä kenties kiinnostaviin uutisiin ja tapahtumiin jne.

Riittääkö joku 'ääkkösvirhe' todellakin mitätöimään koko sanoman? Jos näin todella on, niin annetaan olla koko ns. vapaa keskustelu koko foorumilla! Helppoa kuin mikä, lopetetaan kaikki nää 'kielivirheelliset' yhteysjuttelut! Hiljainen ja suut tukkoon foorumi toki toimii!
erkos
 
Viestit: 770
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

EdellinenSeuraava

Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron