Minua on suuresti huvittanut Amerikassa kovasti esitelty toronoid- eli rengasmoottori. Moottorin on "keksinyt" Raphial Morgado ja se sai jokunen vuosi sitten jopa NASA:n palkinnon. Kooltaan 850-kuutioinen moottori, vastaisi 32 sylinteristä kuorma-auton moottoria. http://fuel-efficient-vehicles.org/energy-news/?p=531
Moottorin sisällä kiertää esim. kahdeksan mäntää ympyrän muotoista kehää. Männistä neljä on laakeroitu keskelle akseliin ja toiset neljä toiseen akseliin. Jotta moottorin toimintaperiaatteesta saa jonkinmoisen kuvan, täytyy tarkistella sen kolmea mäntää jotka olen jakanut etummaiseen, keskimmäiseen ja takimmaiseen. Imuvaihe tapahtuu siten että etummainen ja takimmainen mäntä liikkuu keskimmäisen pysyessä paikalla. Samaan aikaan keskimmäisen männän takana oleva takimmainen mäntä puristaa polttoaineen keskimmäistä mäntää vasten. Sytytyksen tapahtuessa, etummainen ja takimmainen mäntä pysähtyy, mutta nyt keskimmäinen aloittaa työtahdin lähtien liikkeelle ja samalla puristaa polttoaineen sen etupuolelle pysähtyneeseen ensimmäiseen mäntään. Vuorotellen tapahtuvat palotapahtuma pulssit käyttää moottoria. http://www.youtube.com/watch?v=_MBYg1NP ... r_embedded
Kuinka moni muuten tietää, että Pori-Vaasa-Pietarsaari-Kokkola välisellä alueella on rakennettu satoja erilaisia polttomoottoreita. Voisi sanoa, että melkein jokainen kyläseppä valmisti omanlaisensa, mutta myös teollista valmistusta oli mm. Vaasassa Suomen moottoritehtaalla, Wiksromin veljesten moottoritehtaalla ja Porin moottoritehtaalla (PMW) jne. Mallit käsitti pääasiassa maa- ja merimoottoreita. Näiden moottoritehtaiden perinnettä jatkaa nykyisin Wärtsilä, ollen 1970-luvulla vielä pieni "paja" ja kasvaen siitä Maailman suurimmaksi keskinopeiden laivamoottoreiden valmistajaksi.
Miten sitten tämä Raphial Morgadon MYT moottori liittyisi Pohjanmaan rannikon moottori osaamiseen. Tuskinpa äijä on siellä käynyt. Vein 1988 kolme moottoripyörää Kokkolan moottoripyörä näyttelyyn. Paluumatkalla tuli sitten poikettua Pietarsaaren moottoripyörä-salongissa. Lillkvistin Pelle sattui olemaan paikalla ja heti ensimmäisenä esitteli erikoisen polttomoottorin. Tämä oli avattuna ja sen sisusta oli nähtävissä. Moottori oli juuri samanlainen kuin Raphial Morgadon rengasmoottori, mutta sillä erolla että kone oli valmistettu Vaasassa jo vuonna 1934. Alumiinisesta moottorista oli nähtävissä käytön jälkiä mutta Pellen mukaan, se ei olisi polttomoottorina toiminut kovinkaan hyvin. Sitä vastoin höyrykoneena sitäkin paremmin. Netissä moottorista löytyi tutun miehen, Takalan Vesan ottama valokuva, kolmas rivi toinen kuva: http://www.pohjanmaachapter.fi/index.ph ... ttorimuseo
Toisen maailmansodan jälkeen Englannissa, lentokone- ja moottoripyörä moottorien suunnitelija Granville Bradshawille rakensi rengasmoottorin ja se oli suoranainen intohimo hänelle. http://www.realclassic.co.uk/books/gran ... dshaw.html
Tuskin hänkään oli käynyt Pohjanmaalla.
Mitä tästä pitäisi sitten oppia? Viitisen vuotta takaperin sain muka hyvän oivalluksen ja piirtelin erikoisen kampikoneiston. Sikäli olin nähnyt vastaavia, mutta hoksottimet ei pelannut ja patenttitiedostot jäi tonkimatta. Lähetin tutulle miehelle esityksen Vaasan suuntaan, - "komia esitys ja animaatiot pelaa hyvin. Heillä on juuri tuolla systeemillä 1980-luvulla tehty soutuvene joka pyörittää potkuria, niistä on tehty ainakin 80 patenttia" oli vastaus.
No, sattuuhan sitä tekevälle ks. Wiipotin: http://vapaaenergia.ning.com/photo/phot ... qbq03qs8yt
ks. http://www.dself.dsl.pipex.com/museum/P ... ial-IC.htm .