Hyvää uutta vuotta!!!

Valvoja: Yllapito

Hyvää uutta vuotta!!!

ViestiKirjoittaja penttinen » 01.01.2010 01:47

penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Hyvää uutta vuotta!!!

ViestiKirjoittaja jussik5 » 01.01.2010 15:32

Kuten myös kaikille.
Idearikasta vuotta.

Baker Electric Car 1909
http://www.youtube.com/watch?v=O9vC3S8MJPY
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Hyvää uutta vuotta!!!

ViestiKirjoittaja Vipunen » 02.01.2010 04:55

Tällaisen toin Englannista 1987 : http://www.youtube.com/watch?v=v3jBGTc3Ycg&NR=1
Tällaisen olisin saanut tuoda: http://www.youtube.com/watch?v=5MOZpVVHjVM&NR=1
Tällaisen aion vielä tuoda: http://www.youtube.com/watch?v=6_uYf0Knoeg&NR=1

Hyvää uutta vuotta!
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyvää uutta vuotta!!!

ViestiKirjoittaja penttinen » 02.01.2010 12:53

No VAU!
Ei sitä keskimmäistä olisi kannattanut tuoda, koska näytti vuotavan öljyä reippaasti.. heh..
ja alin oli vissiin unohdettu huoltaa.. :mrgreen:

pätkäsi taitaa olla tanskasta, oli tutun näköistä maisemaa.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Hyvää uutta vuotta!!!

ViestiKirjoittaja Vipunen » 02.01.2010 17:17

Kyllä se olisi kannattanut, malli oli tällainen kisaraaseri "Series B" eli 1948 valmistettu HRD-Vincent. Keula siinä oli vielä "risuhaarukka"-tyyppinen. Series C tuli 1950 tuotantoon ja sen keula vaihtui alumiinista valmistettuun girdaulickiin, mielestäni vielä tänä päivänäkin maailman paras moottoripyörän etupää. Se miksi en sitä ostanut silloin, johtui siitä että olin jo ostanut Vincent Cometin ja BSA 650 Spitfire Scramblerin. Series B maksoi saman kuin nuo kaksi yhteensä. Sikäli tuosta öljyvuodosta, se ei olisi aito britti, jonsei se allensa kastelisi. Vincentin suhteen kylläkin harvinaista, mutta todennäköistä on, että siinä on kuivasumpun sijasta kaikenhukkaava öljynkiero. Ainakin viereisessä Norton Manxissa tällainen öljynkierto oli. Vincent on nykyisin keräilypyörä, joka parkkeerataan ajon jälkeen sisälle takan eteen. Pyörän jokainen osa on tarkoin mietitty. Sen suunnitteli ja rakensi kaksi moottoripyörä insinööriä, toisin kuin nykypyörät jotka on enemmän markkinamiesten käsialaa.

Matka Andy Tiermanin putiikiin jo oli sen verran erikoinen viimeisenä päivänä Englannissa, että tuli vahva tunne että joku järjestelee "yhteensattumia" puolestani. Ensimmäisenä matkapäivänä olin Lontoossa ja piipahdin Lutonissa, palasin King´s Crossin asemalle päivällä yhden paikkeilla. Hörppäsin kahvit ennenkuin jatkoin matkaa maanalaisella Geoff Dodkinin Velocette liikkeeseen. Siinä liukuportaita parisataa metriä alaspäin mennessä Pickadillyn laiturille, mieleen tuli että millä täältä pois pääsee jos jotain sattuu. Ja sattuihan sitä, kello oli 13.30 paikkeilla kun vaunu lähti kohti kohti Earl´s Courtia ja samaan aikaan ylemmällä tasolla syttyi tulipalo, jossa menehtyi kolmisenkymmentä ihmistä.

Bässi paljastui vasta myöhemmin Suomessa ja jopa Euroopassa harvinaisuudeksi, jota vietiin vain Amerikkaan. Niillä ajettiin kisaa siellä ruohokentillä ja sellainen "valoton" laite tämäkin oli. Liekö sitten tuotu sieltä takaisin Englantiin. http://www.the-rocketman.com/cycle/BSA-SPITFIRE.jpg
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Hyvää uutta vuotta!!!

ViestiKirjoittaja penttinen » 12.01.2010 16:33

No tuo öljyvuoto oli huuli.. :mrgreen: Komeita pyöriä. Itselläni kokemus -72 vm. honda 450 fourista. Harmi, kun ei ole enään. Oli tutulla, ja tehtiin vaihtareita joskus kesäksi. Se oli kuitenkin vielä moottoripyörä.
Teininä oli suzuki 250 gt. sekin oli vielä moottoripyörä. 2-pyttyinen 2 tahti. Oikeasti sen olisi pitänyt olla 125 kuutioinen, mutta tuli vaihdettua sitten isompi kone, vaikka kortti ei olis riittänyt. :mrgreen:

Tuntuu olevan tyypillistä noissa englannin laitteissa, Perkinsseissäkin. Itselläni on nimittäin aika harski/härski Englannissa tehty Dodge -50 serie kuorma-auto, joka on asuntoautoksi muutettuna. 4-pyttyinen perkins diesel on tunnetumpi mm. massey-feguson traktoreista. Huvittavaa, kun maaseudulla ajelee, niin vanhat viljelijät nostelee korviaan, kun kuuluu tuttu perkinssin saundi..

Tsekkaa kuvat blogistani: http://dodgekoti.blogspot.com/

Siellä on myös kuva, kuinka Dodge merkkaa paikkansa...
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Hyvää uutta vuotta!!!

ViestiKirjoittaja jussik5 » 12.01.2010 22:52

Top tykkänään :D
Tollon kaks perkiisiä pihalla, ekkä kyllä kummankaan alta löydä tipan tippaa.
MF 390 T 4WD A4.248 ja MF 165 vanhemmalla perkiisillä (A4.203 savukorsteeni vasemmalla).

Tiedättekö mistä tuntee Massikkakuskin kylillä (vihje, kaksoiskytkin) ;)

Eiks ne ollu Rojuenkeleiden ja AJSsien murheita, niin ainaskin täälläpäin.

Yks onneton oli seitkytluvun vatkaajajammu (750TX) sillä surullisenkuulusalla lisävatkaajaaksilalla.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Nortoni

ViestiKirjoittaja Vipunen » 10.04.2010 12:13

Nuorena miehenä moottoripyörät kiinnosti kovasti ja silloin sitä tuli kovasti etsittyä sopivaa menopeliä. Tarjolla oli Japanilaisia kolmipuolikkaasta 750 kuutioisiin kaksitahti kawoihin. Mikään niistä ei kuitenkaan sytyttänyt niin kovasti kuin Vaasassa myytävänä ollut Norton 650 SS Dunstall. Myyjä kun veti sen autotallissaan lakanan alta esiin, siinä tuli heti sellainen tunne että tuo pitää saada http://www.youtube.com/watch?v=ZnMLfQDFICI&NR=1 ja parasta oli ne äänet, kun röörit aukaisi oikein kunnolla: http://www.youtube.com/watch?v=9m3fq8v-7ME&NR=1 . Kuustoista vuotta vierähtikin sen kanssa aika. Nyt näitä saa taas ja aivan uusia: http://www.youtube.com/watch?v=HM-07VxQEM8&feature=fvw . Äänet vain on kovin kuristetut joten ensi töiksi pyörän pakotorvet tarvitsee rautakankea tai tilalle vaihdetut truxton putket ja megafoonit.

Parikymmentä vuotta takaperin olin jäsenenä Norton Owners Clupissa ja sen kautta tuli mahdollisuus ostaa Norton Group nimisen yhtiön osakkeita. "Sijoitin" kannatuksen vuoksi tähän yhtiöön tuhannen markkaa, koska kaikki Nortoniin liittyvä tuohon aikaan kovasti kiinnosti. Tuona vuonna tämä yritys toi markkinoille wankkeli koneella olevan matkapyörän ja komian maantiekiiturin http://www.youtube.com/watch?v=2bI3Jsk433s&NR=1 . Oheisessa linkissä oleva on se malli, jota tänä päivänäkin kovasti mielin. Hinnaltaan se on kuitenkin niin arvokas että täytyy vain tyytyä näiden videoiden katseluun.

Nortoni ajoi myös kilpaa, ensin ilmajäähdytteisellä Wankkeli koneella mutta sen luotettavuus ongelmien vuoksi vaihtoi pian vesijäähdytettyyn koneeseen. Yksi suomalainen kilpa-ajaja olisi kovasti halunnut tälläisen, kertoi olleensa viereisessä piltuuussa kun Nortoni testaili ilmajäähdytteistä malliaan. Pyörä liikkui kuin raketti mutta kailahti herkästi, uutta kolmiota vain koneen sisään ja taas mentiin. Vesijäähdytteisen koneen tultua kilpakäyttöön, luotettavuus parani ja tulosta alkoi tulla http://www.youtube.com/watch?v=LWaA40es ... re=related . Norton hakkasi 588 kuutioisena mennen tullen 1200 kuutoiset Japanilaiset ja voitti useana vuonna Suberbike sarjan mestaruuksia. Olipa jopa yhtenä vuonna Kouvolassakin kisaamassa http://www.youtube.com/watch?v=YFX_-iOg ... re=related .

2003 elokuussa Englannista tuli kirje, Norton Gropin tulos oli ollut voitollinen ja sain peräti 1 pennyn verran osinkoa. Parasta oli kutsu Donnington Parkkiin syömään ja ryyppäämään brittiläistä mallasta ja samalla koeajamaan Nortonin Wankkelipyöriä. Elämäntilanne oli vain sellainen ettei matkaan ollut mahdollisuutta ja keväällä olin käynyt viikon reissulla kaveria kattomas.

2004 Norton Group meni konkkaan, koko ajan yhtiötä johtanut toimitusjohtaja oli pistänyt rahat plakkariinsa ja häipynyt Etelä-Afrikkaan mistä oli tullutkin. Nortoni myytiin Kanadalaisille ja Nortonin Euroopan nimioikeudet meni Saksaan Joe Sheifertille, joka pelasti jäämistöstä mitä oli pelastettavissa. Tiettävästi hän valmistaa Saksassa edelleen yksimukisia Nortoneita Bemarin koneella http://www.nortonmotors.de/Norton%20Combat%20gb.htm , no joo... Jostain syystä malli ei vain sytytä...

Englantiin jäi vielä henkiin Norton motors joka huolsi ja valmisti varaosia. Kanadalaiset aikansa vetkuteltuaan, aloittivat suurisuuntaisen ja mahtavan kehitystyön. Formula moottoreita rakennellut Al Mellin palkattiin kehittämään V8- moottoria http://www.improvelife.info/links/v65/s ... emesis.htm ja siitä edelleen puolikasta. Jenkit eivät erityisemmin perusta kyykkypyöristä ja pitihän sitä vielä värkätä V2 Nirvana niillekkin http://www.motorcycledaily.com/norton.html . Tämän jälkeen ei mennytkään pitkä aika, kun taas joku kälttäri käänsi firman rahat ja mahtavat suunnitelmat loppui siihen. Herra hevosvoima Al Melling oli pistänyt omia rahojaan melkoisesta moottoreiden kehitystyöhön ja oli hilkulla menettää ne.

Vaikka amerikan maalla suunnitelmat kaatui siihen siltä erää, pieni porukka alkoi suunnittelemaan Norton Commandon http://www.youtube.com/watch?v=iKqpvriKZuA moottoriin perustuvaa ja siitä uudistettua moottoria. Lopputulos oli jopa onnistunut ja 2005 myyntiin tuli numeroitu 100 kpl nollasarja 15000 dollarin hintaan. Pari vuotta oli taas hiljaista jona aikana Norton siirtyi takaisin vanhalle mantereelle ja syntysijoilleen. No tietysti taas vanhat paikalleen jämähtäneet Nortonin edustajat sun muut tilipööri kauppiaat ottivat nokkiinsa, kuka saa vanhaa ja maineikasta Nortonin nimeä edustaa ja valmistaa. Mitä sitten, uudet pyörät sekä sen koneet on silmiä hivelevän kauniita. Tässä on video Bööminhamin näyttelystä 2010 http://www.youtube.com/watch?v=uxuy2WMr ... r_embedded

Myös wankkelista on saatavissa kisa- ja maantie versio, tällä videolla pyörää testataan röörit punaisena: http://www.youtube.com/watch?v=ph-n7-naQxo&NR=1 . Wankel-koneen äänet on hieman erikoiset, tyhjäkäynnillä kuin rintintin, hieman enemmän rinkiä on kuin sähkömoottori ja täysillä kiertäessään uluvoo: http://www.youtube.com/watch?v=wT0sA_uk ... re=related

Huokaus...son taas tätä kevät aikaa... ;)

Nortonin sivustot: http://www.nortonmotorcycles.com/
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51


Paluu Vapaa keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron