Nuorena miehenä moottoripyörät kiinnosti kovasti ja silloin sitä tuli kovasti etsittyä sopivaa menopeliä. Tarjolla oli Japanilaisia kolmipuolikkaasta 750 kuutioisiin kaksitahti kawoihin. Mikään niistä ei kuitenkaan sytyttänyt niin kovasti kuin Vaasassa myytävänä ollut Norton 650 SS Dunstall. Myyjä kun veti sen autotallissaan lakanan alta esiin, siinä tuli heti sellainen tunne että tuo pitää saada
http://www.youtube.com/watch?v=ZnMLfQDFICI&NR=1 ja parasta oli ne äänet, kun röörit aukaisi oikein kunnolla:
http://www.youtube.com/watch?v=9m3fq8v-7ME&NR=1 . Kuustoista vuotta vierähtikin sen kanssa aika. Nyt näitä saa taas ja aivan uusia:
http://www.youtube.com/watch?v=HM-07VxQEM8&feature=fvw . Äänet vain on kovin kuristetut joten ensi töiksi pyörän pakotorvet tarvitsee rautakankea tai tilalle vaihdetut truxton putket ja megafoonit.
Parikymmentä vuotta takaperin olin jäsenenä Norton Owners Clupissa ja sen kautta tuli mahdollisuus ostaa Norton Group nimisen yhtiön osakkeita. "Sijoitin" kannatuksen vuoksi tähän yhtiöön tuhannen markkaa, koska kaikki Nortoniin liittyvä tuohon aikaan kovasti kiinnosti. Tuona vuonna tämä yritys toi markkinoille wankkeli koneella olevan matkapyörän ja komian maantiekiiturin
http://www.youtube.com/watch?v=2bI3Jsk433s&NR=1 . Oheisessa linkissä oleva on se malli, jota tänä päivänäkin kovasti mielin. Hinnaltaan se on kuitenkin niin arvokas että täytyy vain tyytyä näiden videoiden katseluun.
Nortoni ajoi myös kilpaa, ensin ilmajäähdytteisellä Wankkeli koneella mutta sen luotettavuus ongelmien vuoksi vaihtoi pian vesijäähdytettyyn koneeseen. Yksi suomalainen kilpa-ajaja olisi kovasti halunnut tälläisen, kertoi olleensa viereisessä piltuuussa kun Nortoni testaili ilmajäähdytteistä malliaan. Pyörä liikkui kuin raketti mutta kailahti herkästi, uutta kolmiota vain koneen sisään ja taas mentiin. Vesijäähdytteisen koneen tultua kilpakäyttöön, luotettavuus parani ja tulosta alkoi tulla
http://www.youtube.com/watch?v=LWaA40es ... re=related . Norton hakkasi 588 kuutioisena mennen tullen 1200 kuutoiset Japanilaiset ja voitti useana vuonna Suberbike sarjan mestaruuksia. Olipa jopa yhtenä vuonna Kouvolassakin kisaamassa
http://www.youtube.com/watch?v=YFX_-iOg ... re=related .
2003 elokuussa Englannista tuli kirje, Norton Gropin tulos oli ollut voitollinen ja sain peräti 1 pennyn verran osinkoa. Parasta oli kutsu Donnington Parkkiin syömään ja ryyppäämään brittiläistä mallasta ja samalla koeajamaan Nortonin Wankkelipyöriä. Elämäntilanne oli vain sellainen ettei matkaan ollut mahdollisuutta ja keväällä olin käynyt viikon reissulla kaveria kattomas.
2004 Norton Group meni konkkaan, koko ajan yhtiötä johtanut toimitusjohtaja oli pistänyt rahat plakkariinsa ja häipynyt Etelä-Afrikkaan mistä oli tullutkin. Nortoni myytiin Kanadalaisille ja Nortonin Euroopan nimioikeudet meni Saksaan Joe Sheifertille, joka pelasti jäämistöstä mitä oli pelastettavissa. Tiettävästi hän valmistaa Saksassa edelleen yksimukisia Nortoneita Bemarin koneella
http://www.nortonmotors.de/Norton%20Combat%20gb.htm , no joo... Jostain syystä malli ei vain sytytä...
Englantiin jäi vielä henkiin Norton motors joka huolsi ja valmisti varaosia. Kanadalaiset aikansa vetkuteltuaan, aloittivat suurisuuntaisen ja mahtavan kehitystyön. Formula moottoreita rakennellut Al Mellin palkattiin kehittämään V8- moottoria
http://www.improvelife.info/links/v65/s ... emesis.htm ja siitä edelleen puolikasta. Jenkit eivät erityisemmin perusta kyykkypyöristä ja pitihän sitä vielä värkätä V2 Nirvana niillekkin
http://www.motorcycledaily.com/norton.html . Tämän jälkeen ei mennytkään pitkä aika, kun taas joku kälttäri käänsi firman rahat ja mahtavat suunnitelmat loppui siihen. Herra hevosvoima Al Melling oli pistänyt omia rahojaan melkoisesta moottoreiden kehitystyöhön ja oli hilkulla menettää ne.
Vaikka amerikan maalla suunnitelmat kaatui siihen siltä erää, pieni porukka alkoi suunnittelemaan Norton Commandon
http://www.youtube.com/watch?v=iKqpvriKZuA moottoriin perustuvaa ja siitä uudistettua moottoria. Lopputulos oli jopa onnistunut ja 2005 myyntiin tuli numeroitu 100 kpl nollasarja 15000 dollarin hintaan. Pari vuotta oli taas hiljaista jona aikana Norton siirtyi takaisin vanhalle mantereelle ja syntysijoilleen. No tietysti taas vanhat paikalleen jämähtäneet Nortonin edustajat sun muut tilipööri kauppiaat ottivat nokkiinsa, kuka saa vanhaa ja maineikasta Nortonin nimeä edustaa ja valmistaa. Mitä sitten, uudet pyörät sekä sen koneet on silmiä hivelevän kauniita. Tässä on video Bööminhamin näyttelystä 2010
http://www.youtube.com/watch?v=uxuy2WMr ... r_embeddedMyös wankkelista on saatavissa kisa- ja maantie versio, tällä videolla pyörää testataan röörit punaisena:
http://www.youtube.com/watch?v=ph-n7-naQxo&NR=1 . Wankel-koneen äänet on hieman erikoiset, tyhjäkäynnillä kuin rintintin, hieman enemmän rinkiä on kuin sähkömoottori ja täysillä kiertäessään uluvoo:
http://www.youtube.com/watch?v=wT0sA_uk ... re=relatedHuokaus...son taas tätä kevät aikaa...
Nortonin sivustot:
http://www.nortonmotorcycles.com/