Moni varmasti tietää mikä on ilmajarru?
Lentokoneissa on kahdenlaista ilmajarrua, yksi on siivissä oleva ilmajarru. Ilmajarruvivusta vetämällä ilmajarrut pomppaavat ulos siivestä. Eteen työntämällä ilmajarrut lukkiutuvat sisään. Ilmajarrua käytetään laskussa koneen vajoamisnopeuden muuttamiseen. Toinen ilmajarru tai paremmin pakokaasujarru on suihkumoottorin takana oleva vaippa, joka käännetään suihkumoottorin turbiinin pakosuuttimen eteen ja moottorin pakokaasujen työntövoima ohjataan vaipan avulla eteenpäin, jolloin se hidastaa voimakkaasti lentokoneen nopeutta.
Äitini suku valmisti aikoinaan hevosajokaluja ja sitä kautta kiinnostuin Könnin mestarien hevosajokalutuotannosta, jonka peruja 1869 alkanut ajokaluteollisuus Ilmajoen ja Kurikan seudulla oli. Ajokaluista lähtien Könnin mestarien tuotanto alkoi kiinnostaa laajemmin myös senkin vuoksi, että aloitin kellokaapin tekemisen kansalaisopiston kellopiirissä. Kaappi alkaa olla siinä pisteessä, että saksalainen koneisto ei kiinnosta vaan sen pitää olla aito Könniläänen. Nyt vain ongelmana on se, että mestareita on enää olemassa vain yhdellä kädellä laskettava määrä ja olen päätynyt siihen, että pystyisiköhän koneiston ja koneistoja valmistamaan nykytekniikkaa hyväksi käyttäen hieman laajemmin itse. Syksyllä hain oppia Könnin koulukuntaan kuuluvalta mestarilta, Ilmajoen kotiteollisuus koulun ja könnin kellojen valmistuskurssien vetäjältä, Jaakko Saarimäeltä.
Ihmettelin usein, kun katselin julkisissa paikoissa olevia könnin kelloja, mikä se kumma kloksahdus ensin kuuluu ja sen perään kuuluu erikoinen surina, aina kun könnin kello alkaa lyömään neljännes, puoli tai täysiä tunteja. Aivan kuin sähkömoottori vetääsi ensin jonkin fieterin kireälle ja sitten alkaa pimputus. Saarimäen Jaakoon luona tuo selvisi, kyseessä on erikoinen ilmajarru ja jota en ole muualla nähnyt. Partakoneen terän näköinen siipi alkaa pyörimään vinhaa vauhtia, kellon alkaessa lyödä tunteja. Ilmajarrun tarkoituksena on lyönnin hidastaminen pim....pim....pim.... ja jos jarrua ei olisi, maan vetovoimalla toimiva lyöntikoneisto hakkaisi vasaraa kelloon melkoisella nopeudella pimpimpimim...
Videolla ilmajarru on nähtävissä koneiston vasemmassa yläkulmassa, lovilevy lyöntikoneiston toimintaa näkyy etulevystä:
http://vapaaenergia.ning.com/video/ilmajarru-1