Jussi ja Nikola

Nikola Teslan patentteja ja keksintöjä sivuavat aiheet

Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja Vipunen » 18.06.2010 13:27

Vipunen kirjoitti: Naapurin poijan isä on mitä ilmeisemmin tavannut aikoinaan Nikola Teslan. Muistan kun hän kävi meillä veikkaamassa isäni kanssa ja hänellä oli tapana kertoa tarinoita amerikan matkaltaan sotajuttujen lisäksi. Jussi toimitti monesti, että hän on tavannut ja haastatellut amerikassa miestä, joka sanoi että -"Salamoissa on paljon voimaa, koko taivas ja maa on täynnä sähköä. Jos me saamme vangittua tämän sähkön, siitä riittäisi energiaa kaikille ja HÄN tietää miten se saadaan sieltä". Jussi kertoi myös mystisestä laatikosta jota sen keksijä oli esitellyt sotaherroolle. Kenut olivat naureskelleet ensin, mutta kun höökivaunut oli laitettu vyörymään kohti miestä. Nauru oli loppunut siihen, kun mies käytti lootaansa ja vaunut pysähtyi niille sijoilleen, äijät vaunujen sisällä olivat tajuttomina. Kuulemma tämä ei antanut sotaherrojen käyttöön lootaansa vaan hävitti sen. Suomalaisesta keksijästä, Emil Tigerstedistä Jussi sanoi yksioikoisesti miten hänen kävi -"Kas, hänet tapettiin, autolla ajettiin päälle kun hän ylitti katua". Poika oli saanut hiljattain tietää, kun joku tekee historiikkiä ja oli kysellyt sekä kertonut että Suomeen palattuaan Jussi vaikutti merkittävästi Vaasanläänissä puhelin- ja sähköjärjestelmien hankintoihin.


Kalttasin selekäni pari viikkoa takaperin kun hain naapurinni kanssa hevooskärryjä ja ne piti nostella laron orsilta pois. Heti perään olin kökäs kenttäsirkkelillä ja samalla teetin itselleni veistopuita. Kenttäsirkkeli on muuten mainio keksintö, vartissa se on käyttökunnossa ja purettuna kuljetettavaksi. Taivuttelu ja istuminen on tehnyt sen jälkeen pikkusen kipiää, mutta sain lopulta puketitkin matkaan, toivottavasti ovat tulleet ehjinä perille?

Siinä kenttäsirkkelillä "lautapoikana" ollessani, kotitaloni naapurista oli vanhempi poika tukkeja kelkkaan nostelemassa. Mainio tarinoiden kertoja ja pikkasen paljon "mualmaa kiertänyt" - lottovoittaja kas. Tauoilla tuli juttua hänen isästään Jussista, joka toimitti usein tarinoita ameriikan matkaltaan. Siinä sitten selvisi tuokin, miten Jussi tapasi ja tunsi Nikola Teslan. Samalla selvisi mitä yhteistä on "Johanteerillä" ja ameriikkaan 1800-luvulla Jurvasta muuttaneella Johan Peuralla. Nikola Tesla ei ollut ainut, joka keksi "kuolemansäteen", myös mystisen "mustan laatikon" keksijä tarkentui, nimi vain on vielä hukassa kun ei sillä hetkellä muistanut sitä.

Jussi lähti ameriikkaan noin viistoista vuotiaana kloppina, hänen veljensä Vihtori oli siellä kerran käynyt ja piipahti välillä Suomessa. Vihtorin mennessä ensimmäisen kerran ameriikkaan, Suomi oli vielä Venäjään kuuluva maa ja kun Vihtorin passista puuttui leima, hän otti ruplan kolikon ja kastoi kalkkeerikynän pään märäksi, värjäsi kolikon sillä ja leimasi itse passinsa kaksoispää kotkalla. Tuohon aikaan kaikki rajaviranomaiset eivät vielä tienneet millainen leima Venäjällä oli käytössä, niin kolikkokin kelpasi. Myöhemmin toisen kerran Vihtorin mennessä ameriikkaan, kolikkotemppu ei enää kelvannut joten hänen oli mentävä Kanadan kautta. "- Vihtori oli Kanadassa metsätöissä ja lähellä USA:n rajaa, muutamaa päivää aikaisemmin rajaa erottava järvi oli jäätynyt ja Vihtori päätti vaihtaa puolta. Yöllä hän oli hiipinyt järven jäälle joka ritisi jalkojen alla, samaan aikaan rannalta lähti liikkeelle isompi porukka ja samassa alkoi kuulua ammuskelua. Vihtori pisti juoksuksi luotien viuhuessa ympärillä. Paluuta ei ollut, jää ritisi alla ja nirri olisi lähtenyt helposti pois, meni sitten kumpaan suuntaan hyvänsä. Ympärillä kuului kun juoksijoitten alta petti jää ja osa lyyhistyi matkalle saatuaan luodeista osuman.

Jussi asettui aluksi asumaan Michicaniin ja työskenteli siellä muiden suomalaisten tapaan metsätöissä. Samalla vähäistä vapaa-aikaa kulutettiin pokeria pelaten ja jonka taidon hän oppi perusteellisesti. Yhtenä tilipäivänä Jussi kaverinsa kanssa päätti putsata metsurit pelaamalla ja sitä varten lähtivät hakemaan läheisestä kaupungista litratolkulla viinaa ja vuokrasivat samalla pari hevosta, jos tulee kiire. Metsäkämppällä äijillä oli runsaasti rahaa jolle ei ollut siellä suuremmin käyttöä, sitä vastoin poijilla oli viinaa ja siinä sitten istuttiin pöyrän ääreen korttia iskemään. Kukin äijä veti aseensa pöyrälle, joillakin oli pistooli ja toiset löi puukon pystyyn nenänsä eteen, jos joku sattuisi pelaamaan väärin ja jäi siitä kiinni, laki oli yksinkertainen ja kuoppa orotti valamiina pihalla. Jussi juotti ukkoja kaverinsa kanssa ja samalla pelasivat häviten aluksi, metsurien juopuessa aina vain enemmän alkoi pelikin luistaa poikien taskuun. Aamuun mennessä kaikki oli putsattu ja humalainen väki alkoi väsymyksestä simahdella yksi toisensa jälkeen. Pojat otti voittamansa rahat ja pakkasivat ne satulalaukkuun, hakivat hieman syrjemmällä olevat hevosensa ja karauttivat kaupunkia kohti. Metsäkämpällä joku oli herännyt kavioiden kopinaan ja epäillys alkoi heräämään että heidät oli tarkoituksella juotettu ja pelaamalla jollain tapaa kusetettu. Vihaisia äijiä lähti takaa-ajoon ja poikien saapuessa kaupunkiin ja asemalle, Bostoniin menevä juna oli jo liikkeellä. Viimme tingassa klopit ehtivät hypätä liikkuvaan junaan kun takaa-ajajat karauttivat asemalle. Siinä oli nirrin lähtö lähellä mutta kuten Jussi tapasi sanoa, "-rahan tuloa ei voi estää". Pelaamalla voittamillaan rahoilla olisi ostanut kaksi A-mallin Foorttia.

Seuraavaksi Jussi aloitti siistimmät ja kevyemmät hommat hotellipoikana mm. New Yorkissa. Vielä vanhoilla päivillään hän oli tyyliltään boheemi, taskussa oli aina kolmenlaista tupakkaa, norttia, työmiestä ja pilliklupia. Selkä suorana istuessaan, holkkiin asetettu tupakka teki tyylikkäästi suuren kaaren korkealta suuta kohti kahden leviästi harottavan sormen välissä. Jussin veli Vihtori meni naulatehtaalle töihin ja iltaisin oli sutenöörinä. Kas, - siinä hommassa Vihtori tienasikin hyvin, paremmin kuin naulatehtaalla. Amerikassa alkoi kieltolaki ja Jussinkin hotellissa viinan saanti loppui. No hotellin johto päätti aloittaa viinan tislauksen itse ja kellariin tehtiin pontikkapannu ja kaksi 500 litran tynnyriä, jotka tislattiin täyteen viinaa. Johtajana toimi Italialainen piällysmies, muuten mukava mies mutta alkoi juoda kuormasta vähän liikaa. Yhtenä iltana hotellin johto kutsui Italialaisen luokseen ja saattoi kahden gorillan välissä ovelle. Gorillat hoiti italialaiselle napin ottaan ja sementtikengät jalkaan. Raaka peli kuten siihen aikaan oli tapana. Jussi määrättiin mestariksi italialaisen tilalle, kas kun tuo ei viinaa juonut. Päivä- ja iltatanssit veti hotellin tanssisalonkiin yli 2000 henkeä ja paikalle saapui aina kaupungin kerma pyörähtelemään pankkiireista ganstereihin. Tarjoiltavana oli tavallista ja väkevää teetä, johon hotellin kellarissa Jussin johdolla tislattiin kyytipoikaa.

Vihtori meni sirkukseen jonglööriksi,toimi edelleen sutenöörinä ja tislasi myös pontikkaa. Hän jäi sittemmin ratsiassa pontikan keitosta kiinni joutui oikeuteen siitä. Tietäen että seuraava etappi on joku pahamaineisista työlaitoksista, Vihtori tekeytyi hulluksi. Jonglöörinä hän venytti kaulaansa oikein pitkälle ja alkoi pyöritellä päätään ja silimiään, katseli ylös taivaalle ja ihmetteli kovin, - "kyl on korkeeta rakennuksia, onpa täällä on korkeeta rakennuksia". Aikansa tuomarit katseltuaan Vihtorin esitystä, tulivat siihen tulokseen että hullu mikä hullu ja pistivät ensimmäiseen Suomea kohti menevään laivaan, "- kas ameriikkahan ei hulluja oteta eikä haluta".

Nikola Tesla asui elämänsä aikana useammissa hotelleissa ja kas, näin hotellipoikana ja juomamestarina Jussi tuli myös tuntemaan ja tietämään Teslan keksinnöistä. Kuten Jussi itse kertoi, että hän on tavannut ja haastatellut miestä, joka tietää miten sähköä saadaan taivaalta". Jussi tunsi myös miehen, joka rakensi mystisen mustan laatikon ja saattaapi olla, että se on ollut Teslalle innoituksen lähde hänen 1930-luvulla julkaisemalle "kuoleman säteelle". "Mustan laatikon" keksijä oli renkinä Sydänojan talossa täällä Topuperällä ja muutti muiden mukana Kanadaan jossa teki keksintönsä. Taloa täällä ei ole enää olemassa, siitä on kuitenkin jäljellä vielä Sydänoja niminen oja. Myöhemmin Jussin palattua Suomeen ja avioiduttua, hänen vanhin tyttärensä meni samaisen talon pojan kanssa naimisiin. Minulla on nykyisin tämän valmistamat kilpakärryt...
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja penttinen » 18.06.2010 16:10

Ei se maailma niin suuri ole, kuin monesti ajattelee.. Minua kiinostaisi tämä Mr. Savo. Nimi on aika suomalainen. Hänhän haastatteli Nikolaa mm. sähköautosta.
penttinen
 
Viestit: 779
Liittynyt: 16.09.2009 22:13

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja jussik5 » 18.06.2010 20:40

Tigerstedtin kuolemasta on puhuttu silloin aikoinaan, että hänen kilpailijansa olisi järjestänyt
auto-onnettomuuden.
Tigerstedtin päällehän ei ajettu autolla, vaan autoon jossa hän matkusti, törmäsi toinen auto.
Lopullisesti Tigerstedt kuoli tuperkkelin aiheuttamaan tilan heikkenemiseen.
Lisäksi hänellä oli vakava munuaisvaiva, joka ilmeisesti hoidettiin leikkauksella.
Mutta ilmeisesti autokolarin aiheuttamat vaivat nopeuttivat lähtöä.
Jokatapauksessa hän luultavasti olisi kuollut tuperkkeliin, ennemmin tai myöhemmin.

Nuo Jussin pojaan jutut pitäis ottaa nauhalle talteen, senverran mielenkiintosta juttua lykkää ;)

Tuo Mister Savo ei ole suomalaista sukua, vaan Teslan sisarenpoika Jugoslaviasta, syntynyt 1899 nimellä Petar Savo ;)
Eikä Peter (Petar) haastatellut Teslaa, vaan oli kokeissa fyysisesti mukana, hän oli se jota haastateltiin.
Peter nimittäin ajoi sitä autoa.
Suurin osa noista haastatteluista ja jutuista on peräisin Derek Ahlers (insinööri/ilmailu) nimiseltä henkilöltä.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Jussi ja Nikola - Mustan looran keksijä

ViestiKirjoittaja Vipunen » 09.07.2010 04:19

Täs kävi naapurin Pena viikolla ja pyhänä mennään kahtelemaan jättilääsen maisemia äijän- ja ämmänpellolle. Paikalla on myös kivkautinen satama laitureineen ja luola. Tiettävästi toinen luola menee vuoren läpi mutta sen sijainista ei ole monellakaan tietoa. Aikoinaan Rahanaaston Jussi tapasi kertoa, että äijän- ja ämmän pellolta löytyy jopa trooppisia kasvilajeja. Pena kertoi että hän käväisi siellä jokunen vuosi sitten ja kasvit on hävinneet ihmisten matkoihin.

Joka tapauksessa mustan laatikon keksijään tuli lisää valaisua, viimme kesänä Penan sukulaismies tiesi kertoa kuka on tämän jäläkikasvua ameriikassa. Ei muuten mikään turha mies kun sputnikin perään juoksi. Juttu lähti liikkeelle siitä kun tämän piti hakea emäntä Seinäjoelta ja navikaattoriin piti näppäillä kadun nimi. Kun "Mustan lootikon" keksijä oli renkinä Sydänojan talossa, tämän miehen ja Penan vanhemmat ovat sen talon vierestä lähtöösin ja kotoosin. Talokin on olemassa, nimi ja asukkaat ovat vain vaihtuneet. Laitanpa tähän mustan looran keksijän jäläkelääsen tekemän keksinnön koordinaatit:

http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... AQ&split=0

Aijoo, kuka tuo jäläkeläänen on: http://www.youtube.com/watch?v=LRThNWLo ... tube_gdata

Mielenkiintoista on myös se, että tämän mustan looran suku ei ole ensimmäistä kertaa asialla. Kovasti ovat taivaalle katsoneet silloinkin. Menneisyydessä inkvisition uhrina kuolleen esi-isän viimeiset sanat kerrotaan olleen; -"se pyörii sittenkin". Hänen tunnetuin teos oli Discorsi e Dimostrazioni Matematiche, intorno a due nuoue scienze (suomeksi Kaksi uutta tiedettä). Modernin fysiikan isän teosta arvostivat Sir Isaac Newton ja Albert Einstein: http://fi.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja jussik5 » 09.07.2010 22:07

Putosin vähän kärryiltä. ;)
Siis ei puhutakkaan Teslan mustasta laatikosta, vai puhutaanko siitä
että Tesla kössi tältä Sydänojan talon rengilta, Andersonin sukulaiselta mustan laatikon "reseptin"?
Vai puhutaanko kahdesta eri mustasta laatikosta?

Tää Anderson on muuten syntysin Bataviasta, Illinoisista.
Elikkä jos oikein ymmärrän niin hänen juurensa ovat suomalaiset, en löytänyt kyllä viitteitä.

Elikä jos lopun ýmmärsin oikein niin Sydänojan rengin sukua olis myös tuo Pisassa syntynyt herra ;)
Jos tarkemmin ajattelen niin ymmärsin varmaan väärin (olisko mulla lukihäiriö).
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja Vipunen » 10.07.2010 04:44

Putosin vähän kärryiltä. ;)
Siis ei puhutakkaan Teslan mustasta laatikosta, vai puhutaanko siitä
että Tesla kössi tältä Sydänojan talon rengilta, Andersonin sukulaiselta mustan laatikon "reseptin"?
Vai puhutaanko kahdesta eri mustasta laatikosta?


Renki teki oman laatikon jonka esitteli. Siitä on yli 40 vuotta kun Jussi kertoi tarinoitaan ja nämä tarinat on nyt hiljakseen loksahdelleet kohdalleen. Valitettavasti kaikkea yksityiskohtia ei enää muista, mm. Jussin mainitsemia nimiä. Tuohon aikaan tilasin ensimmäisen C-kasetti soittimeni Anttilan Kallen postimyynnistä ja toosan huudattamisen sijasta kumpa olisin ymmärtänyt taltioida Jussin juttuja paremmin silloin. Itse olin kesän alkuun asti siinä uskossa että laatikko on Teslan tekosia, vasta kun Jussin poika kertoi sen olevan Kanadaan muuttaneen rengin keksintö.

Jussi muutti myös ensin Kanadaan Vancouverin liepeille ja aloitti siellä metsätyöt ennenkuin siirtyi jenkkilän puolelle, matkarahat kerättiin talosta taloon lainaamalla ja omaisuutta myymällä. Sekä rengin että Teslan "laatikossa" on huomioitavissa yhtäläisyyttä ja kummassakin keksinnössä lamaannutetaan hyökkääjä. Kumpi sen rakensi ensin, siihen en osaa ainakaan vielä vastata, renki kuitenkin tuhosi esityksen jälkeen omansa ja tiettävästi ei enää toista tehnyt. Jussin mukaan "kun ensin sotaherrat olivat nauraneet hänelle ja esityksen jälkeen oli nähnyt näiden kiiluvat silmät, hän päätyi sen hävittämiseen". Minä olen metsästänyt tämän rengin nimeä, Jussin poika ei sitä sillä hetkellä muistanut ja Pena taasen kertoi kuulleensa tarinan äitinsä veljen pojalta viimme kesänä. Tämä veljenpoika asuu toisella puolella Suomea ja pitäisi olla tässä heinäkuun aikana tulemaan tänne päin. Pyrin olemaan kuulolla silloin.

Tää Anderson on muuten syntysin Bataviasta, Illinoisista.
Elikkä jos oikein ymmärrän niin hänen juurensa ovat suomalaiset, en löytänyt kyllä viitteitä.


Hain myös viitteitä ja ainoa viite renkiin ja tähän on navigaattori sekä Penan kertomus. Piti mennä monta äijää läpi ennenkuin "Antinpoika" alkoi kohdistua Penan kertomaksi henkilöksi: -"Tämä navigaattorin keksijä on samaa sukua kuin se mustan laatikon keksijä ja se on tehnyt sitä ennen useampiakin jotain avaruuteen liityviä keksintöjä". Kävin GPS:n historiikkia läpi jossa Roger L. Easton mainitaan pääasialliseksi keksijäksi. Mietin pitkään, voisiko se olla Easton. Sattumoisin Easton mainitsi yhdessä artikkelissa Roy E.Andersonin antaen tälle tunnustusta. Ruotsinkielisestä ja Pohjanmaalla yleisestä patronyymi nimestä osalle siirtolaisista tuli sukunimi rapakon takana, kuten esimerkiksi paremmin muista avuista tunnetulle Pamela Andersonin esivanhemmilla. Lähdin seuraamaan tätä polkua mutta lopullinen varmistus tälle tulee vasta Penan sukulaismieheltä, joten pidetään jännitystä yllä ;-).

Elikä jos lopun ýmmärsin oikein niin Sydänojan rengin sukua olis myös tuo Pisassa syntynyt herra ;)
Jos tarkemmin ajattelen niin ymmärsin varmaan väärin (olisko mulla lukihäiriö).


Näin se kuulemma on, koko maata kymmenen vuotta takaperin kuohuttanut erakon surma saattaa olla paremmin vielä muistissa, mutta myös tämän esi-isä oli Venetsiasta lähtöisin ja niitä harvoja Italiasta saakka tulleita, joita minä tiedän. Sukututkimuksen tiedot päättyy Venetsiaan, suullinen perinnetieto menee pidemmälle kuin kirjallinen dokumentointi, mutta kuinka paljon siinä sitten on sitä faktaa ja fiktiiviä... Padovasta (1592-1610) on vain parikymmentä kilometriä Venetsiaan... sekä "vaikka Galileo Galilei oli harras katolinen, hänellä oli kolme aviotonta lasta Marina Gamban kanssa: tyttäret Virginia (s. 1600) ja Livia (s. 1601) sekä poika Vincenzio (s.1606)."

"Petter Rein sukukirjassa mainitaan että entinen sukunimi on voinut olla "Ceier" tai jotain sinne päin. Ennen tuota päivää, jolloin Petteri on otettu palvelukseen, 20.7.1758, hän oli tullut vuonna 1755 Kaarlelan pitäjään, ja palveli siellä Närvilän talossa nähtävästi koko sen kolme vuotta, jolloin hänellä on ripilläkäyntejä siellä. Rippikirjajaksolla 1750-55 hänellä on ripilläkäyntejä vuonna 1755 ja hänet on kirjattu renki Petteri Petterinpojaksi, italialaiseksi, vuonna 1732 syntyneeksi. Rippikirjajaksolla 1756-62, hänellä on ripilläkäyntejä 1757-58 ja on edelleen Petteri Petterinpoika, syntynyt 1732. Mutta nyt hänet yliviivataan ja on huomautus "Lohtajalla sotam.".Petteri Petterinpoika ei siis tullut Italian Venetsiasta vartavasten tai suoraan sotamieheksi Ruotsiin, kuten on ymmärretty, vaan hän palveli vähintään kolme vuotta renkinä kuten kuka tahansa työmies, jonka jälkeen hänet värvättiin monien muiden mukana ruotusotamieheksi Pommerin sodan aikaan." Lähde: Matti Lund http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-3078.html
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja jussik5 » 12.07.2010 22:12

Vielä olis hauska tietää mitä tämä Jussin musta laatikko teki, onko sillä yhtymäkohtia
Teslan mustaan laatikkoon jota hän demosi Pierce-Arrow autolla.
Tiedetäänhän jopa aika pitkälle mitä Teslan musta laatikko sisälsi, koska hän piti tarkkaa
kirjanpitoa ja säilytti kaikki kuitit tilaamistaan tavaroista.
Tietääkseni Tesla ei ole sitä mustaa laatikkoa missään muussa yhteydessä esitellyt.
Kuolemansäteellä ei ole mitään tekemistä mustan laatikon kanssa, siitä
löytyypi jonkin verran aineistoa Teslan ajoilta.

Siihen aikaan moni laatikko oli musta ;)
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 12.07.2010 22:25

No entäs tämän italiaanon MUSTA LAATIKKO?

http://blog.modernmechanix.com/2007/06/ ... death-ray/

Teslallahan oli samanlainen aiemmin.

Tuossa GPSr paikannuksessa mitkään laskukaavat ei pijä paikkaansa ellei valonnopeutta kerrota 1.6 lla, tämmöstä sain tietää jo vuosia sitten alan osaajilta. se vakio on suurin salaisuus koko GPSsässä.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2911
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja Vipunen » 13.07.2010 15:48

jussik5 kirjoitti:Vielä olis hauska tietää mitä tämä Jussin musta laatikko teki, onko sillä yhtymäkohtia Teslan mustaan laatikkoon jota hän demosi Pierce-Arrow autolla.


Jussi ei "mustaa laatikkoa" tehnyt, vaan Syränojan renki. Jussi kertoi kylläkin usein juuri "mustasta laatikosta" mutta Teslan autosta en muista Jussin koskaan kertoneen mitään ja yhtymäkohtia laatikolla siihen tietääkseni ei ole. Mutta yhtymäkohta sillä on Teslan kuoleman säteeseen siten, että se oli "vaikutuksiltaan" saman kaltainen. Sotaherroista Jussi mainitsi yhden nimeltä, kun siitä on viimeisiä kertoja hänen kanssaan toimiteltu. En ole sitä aikaisemmin laittanut, koska itse saatan nyt muistaa väärin, mielikuvani on että se olisi ollut itse Dwight David "Ike" Eisenhower http://fi.wikipedia.org/wiki/Dwight_D._Eisenhower joka palveli ensimmäisen maailmansodan ajan panssarivaunujoukkojen kouluttajana. "Rengin musta laatikko pysäytti panssarivaunut ja niiden sisällä olevat miehet olivat tajuttomia." Mahtoiko sitten olla tälläinen bensiinimoottorilla varustettu "ronsoni" http://fi.wikipedia.org/wiki/M4_Sherman , jonka sytytys- ja sähköjärjestelmän laatikko lamaannutti.

Senverran Syränojan miehistä, naapurin Penan kertoman mukaan näitä oli kolme veljestä ja ottopoika josta tuli Jussin vävy. Mahtoivatko olla kaukaasta Kalajaasten äijän sukua joka oli jättiläänen, ei niin suurta ovea ollut ettei veljesten pitänyt mennä sivuttain sisään ja kynnyksellä kumartaa. Jokainen heistä oli reippaasti yli kaksimetriä pitkiä. Ottopoika oli taitava käsistään, kuten mainitsin, minulla on hänen valmistama kilpakärry. "Eikka" teki myös lentokoneita, purjekoneita ennen sotaa ja sodan jälkeen myös moottorikoneita aina kun kirvesmiehen töistä harrastuksen pariin ehti. Hänen tuvan katossa oli siivenkärjistä mitaten noin metrin levyinen, punaiseksi maalattu kaksitasoinen lennokki. Itse tehty Fokkeri mikä lie, siinä oli tähtimoottori ja kyljissä sekä siivissä Suomen sodanaikaiset hakaristi tunnukset http://pp.kpnet.fi/jukka.kolppanen/inde ... avok2.html . Eikan poika "Sytky" ja Jussin toiseksi nuorin poika "Maija", rakentelivat kloppina liidokkeja ja kuminauhalla toimivia lennokkeja, radiolaitteita, sähkömootoreita, höyrykoneita sun muuta. Kerran alkoivat tekemään luonnollisen kokoista "suihkukonetta" mäntyrimoista, aihio muistutti kovasti Folland Gnattia http://fi.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat_Mk.1 . Homma loppui kuitenkin siihen, kun klopeille tuli erimielisyyttä voimalaitteesta ja rungon päällystämisestä. Kaippa tää munkin "pöyrääly" on täältä perua... ;). Kas thyi, virikkeelinen ympäristö.

Sen verran Jussi teki vaikutuksen hotellipoikana ameriikassa, että joku hemmetin rikas amerikkalainen ja lapseton pariskunta olisi halunnut adoptoida Jussin. Jussi ei innostunut asiasta ja lähti takaisin Suomeen. Alkoi talvisota, ulkomailta tuli runsaasti vapaaehtoisia Suomeen sotimaan ja Jussi komennettiin Amerikassa asuneena paimentamaan Italialaasia. Ei Jussi Italiaa puhunut, englantia osasi kyllä. Jussi kertoi, että hyviä olivat Italialaiset sotilaat ja mukavia miehiä. Kylymä niiden oli, päällä olevat varusteet olivat Suomen oloihin onnettomat ja hän hommasi näille villasukkia, housuja ja paitoja. Hän ihmetteli ettei edes Italiasta asti tulleita kirjeitä ja sanomalehtiä oltu luettu. Sen verran Italialaisten porukoista joku osasi sitten sanoa näillä olevan kova koti-ikävä ja kukaan heistä ei osaa lukea. Ei Jussi siinä kauaa ihmetellyt, otti lehden käteensä ja alkoi lukea näille. Jussi ei itse ymmärtänyt lukemaansa, mutta kovasti sotilaiden ilme kirkastui ja mieliala nousi kun kuulivat kotimaansa kuulumisia.

Sodan jälkeen Jussi sai valtavan perinnön Amerikasta, hän ei siitä kuitenkaan itse hyötynyt mitään, sillä sen aikainen perintövero olisi vienyt kaiken ja vieläpä metsääkin olisi pitänyt kaataa. Jussi neuvotteli kunnan kanssa ja ohjasi saamansa perinnon sinne. Kunta rakensikin saamallaan rahoilla vesijohdon, urheilu- ja lentokentän.

Kuvassa "metsien miehet" ameriikassa kaatamassa justeerilla puuta. Toinen kuvassa olevista on Jussi:

Kuva
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: Jussi ja Nikola

ViestiKirjoittaja Vipunen » 21.07.2010 17:32

Jussinpoika käväisi ja kertoi tietävänsä yhyren mustan laatikon keksijän. Ei muistanut keksijän nimeä, mutta tuumas että soitetaan Syränojan Sytkylle. Sytky tavoitettiin taivaalta kiertelemässä ja kaartelemassa. Hän ja isänsä Eikka käväisi ameriikoissa kymmenkunta vuotta takaperin katsomassa rippikoulu kaveria, jonka kanssa Eikka oli nuoruudessaan rakentaneet lentokoneita.

"Siihen aikaan moni laatikko oli musta" - kuten jussiK mainitsi ja on hyvinkin oikeassa.

Siviili-ilmailu alkoi Etelä-Pohjanmaalla 1937, kun Etelä-Pohjanmaan llmapuolustuyhdistys hankki eduskunnan myöntämillä varoilla Klemm- merkkisen koneen. Kone tuhoutui jo 1938 Oulun lähistöllä. Sotien jälkeen llmapuolustusyhdistykset jouduttiin lopettamaan. Samaan aikaan toimi Seinäjoen lennokkikerho, joka rakensi liitokoneita, silloisia purjelentokoneita joilla lennettiin kumiköysillä pelloilta. llmajoen rippikoulupojat rakensivat 1936-39 Grünau 9 tyyppisen liitokoneen. Koneen nimeksi tuli ILKAN POIKA. Koneen kyljessä omistajian nimi: llmajoen Purielentokerho. Sota katkaisi monen pojan haaveet lentää koneella. 200 tunnin henkilökohtainen rakentamistyö antoi oikeuden kokeilla lentämistä. Monet ilmajokiset saivat tuntumaa lentämiseen Lauroselan larvassa. Sodan jälkeen aloitettiin myös Harakka merkkisen koneen rakentaminen. Kone ei tullut koskaan valmiiksi. Sen puuosat ovat Rauno Sydänojan hallussa. Grünau 9 kone "löytyi" 70-luvun alkupuolella Kiikkalan-pappilan navetan vintiltä. Sen kunnostivat Eino Varpuluoma, Eino Sydänoja ja Tapio Aura. Eino Sydänoja oli rakentamassa samaa konetta ennen sotia. Kone lahjoitettün Suomen llmailumuseolle Vantaalle 1981

(lähde ja lainaus: http://www.netikka.net/luomankylaseura/Mammutti.pdf )

Minun kotoani vajaan puolenkilometrin päässä oli Ilikkalan kartano, jonka tunnetuin isäntä oli 1500-luvulla silloisia Suomen herroja kurittanut Jaakko Ilkka. Hänelle kävi vähän köpelösti, kuten myös toiselle esi-isälleni Isonkyrön Kontsaan saarella. Talo ja kartano oli mahtava vielä 1950-luvulla, jolloin tulipalo tuhosi sen maantasalle. Ilikkalan taloa isännöi minun nuoruudessani Harjan Onni ja hänen veli Harjan Aarne, Syränojan Eikan rippikoulu kaveri, lähti Kanadaan 1930-luvun lopussa Ilmajoen Luoman kylästä. Kanadasta matka jatkui Seatleen ja ameriikan nimeltään Arne M Harja keksi "mustan laatikon" myös ja tästä keksinnöstä johtuen, Boieng-yhtiö halusi hänet aivan väkisin sinne töihin. Harjun keksinnöt liittyy lentoturvallisuuteen ja lennon tapahtumien taltioimiseen lentokoneissa. Yli 90 vuotias Harju on nykyisin eläkkeellä ja asuu Kaliforniassa.

Artikkeli "Back box": http://www.americanheritage.com/article ... 2_26.shtml

Kuukkeli käännös Suomeksi: http://translate.google.fi/translate?js ... l=en&tl=fi

Patentteja: http://pipl.com/search/?FirstName=Arne& ... terface=46

Mata hari

Ensimmäinen "musta laatikko" lentokoneissa oli "mata hari", joka oli kuuluisan naisvakoojan mukaan nimetty. Tämän mustan laatikon keksi Veijo Hietala vuonna 1940 Härmälässä.

http://www.freewebs.com/20matti2/must.laa.JPG

"Luxembourg musta laatikkko" on suomalainen keksintö, kehityskaaren jäljet johtaa Tampereelle, valtion lentokonetehtaalle. Siellä Dipl. Ins. Veijo Hietala alkoi vuonna 1942 kehittämään laitetta, joka pystyisi lennon aikana taltioimaan useita lentokoneeseen vaikuttavia voimia ja lentäjän tekemiä toimenpiteitä. Tampereella kehitelty laite oli koelentopiirturi, jota ryhdyttiin kutsumaan "Mata Hariksi" ensimmäisen maailmansodan kuuluisan naisvakoojan mukaisesti. Lentokoneisiin mustat laatikot alkoivat ilmestyä 1950-luvulla.

Yksi "mustan laatikon" keksijöitä on myös Austaralialainen tohtoori Daavid Warren joka teki vuonna 1957 proton FDR nimeltään "ARL Flight Memory Unit" Varsinaiset laitteet (Flight Recorder ja Cockpit Voice Recorder) ovat nykyään oranssin värisiä löytämisen helpottamiseksi. Niitä kutsutaan yhä mustiksi laatikoiksi, sillä aikaisemmin ne olivatkin väriltään mustia ja yhden tarinan mukaan sen nimityksen olisi antanut joku toimittaja, joka halusi kuvata laatikkoa ja sen sisältöä hieman salaperäisenä.

http://www.questacon.edu.au/html/black_ ... order.html

Niin se kloppien suihkari, Sytky kertoi että tuli se talven aikana valmiiksi, tosin ilman moottoria kas, siitä tuli liitokone. Sitä sitten kevään kesän aikana koeajettiin jokirannassa. Lentoa varten valkattiin talon nopein härkä vetämään lentokone ilmaan. Konehan olisi lentäny mutta ongelmana oli tuo onneton vetojuhta, se oli liian hidas hinaamaan konetta ilmaan, muutenhan poikien lento olisi onnistunut vallan mainiosti.

Jk. lisäys: Kas kummaa... Mustan laatikon keksijä kuollut
julkaistu tänään klo 17:00 http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/07/ ... 47547.html

Australialainen tiedemies David Warren, joka keksi mustan laatikon lentokoneen tapahtumien tallentamiseksi, on kuollut. Warren sai idean ohjaamon keskustelujen äänittämisestä tutkiessaan vuonna 1953 lentokoneen maahansyöksyä. Haastattelussa vuonna 2003 Warren kertoi, että onnettomuuteen ei ollut mitään selitystä, ei yhtään todistajaa eikä yhtään henkiin jäänyttä. - Se oli todella hämmentävä arvoitus, Warren sanoi. Warren kehitti mustan laatikon prototyypin vuonna 1956. Se pystyi tallentamaan neljän tunnnin ajan tietoa ja ääntä. Kesti kuitenkin usean vuoden, ennen kuin mustaa laatikkoa alettiin käyttää maailman laajuisesti lentokoneissa. Australian puolustusministeriö sanoi lausunnossaan, että David Warrenin lentotietojen tallennin on lisännyt merkittävästi lentoturvallisuutta.

David Warren oli kuollessaan 85-vuotias.

AP, AFP, Reuters
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Seuraava

Paluu Teslan teknologia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa