Laitan Teslaturbiinista aiheen tähän Teslan teknologian alle. Vuosi sitten turbiinia tuli tutkittua tarkemmin ja hieman kokeiltua sen toimintaa. Muutama ajatus siitä jäi itämään.
Tässä omia huomioita Teslaturbiinista:
Nykyisen sähkötekniikan isä, Nikola Tesla patentoi turbiinin ensimmäisen kerran muistaakseni 1911 ja 1922 haki toisen patentin parannettuun versioon. Turbiinin toiminta perustuu lähekkäin oleviin sileisiin levyihin jossa ilmavirta turbiinissa kiertää spiraalinmuotoista rataa keskiössä olevaan poistoaukkoon. Turbiini pyörii samalla nopeudella mikä virtauksen nopeus on. Tesla itse mietti, mikä saa aikaan pyörimisen, alkujaan hän arveli sen olevan kitka mutta myöhemmin tuli toisiin aatoksiin sen suhteen. Nykyisin sen oletetaan olevan rajakerros virtaus (boundary layer http://en.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer ) joka saa aikaan voimakkaan imun levyjen pintaan ja siten turbiinin pyörimään tai pumpun imemään. Kaukana ei ole myöskään diffuusori, joka on ilmiönä tutumpi Formula 1 autoissa olevan pohjalevyn muodolla saatava imu. Siinä kuitenkin tie pysyy paikallaan auton liikkuessa eteenpäin.
"Diffuusori on ajoneuvon rakenteellinen osa, jolla lisätään aerodynaamista pitoa. Osaa käytetään pääosin urheiluautoissa, etenkin kilpaurheilussa tällä osalla pystytään saavuttamaan etua muihin kilpailijoihin nähden. Diffuusori voidaan liittää ajoneuvoon myös puskurin osana. Diffuusori käyttää hyväkseen Bernoullin lakia. Aerodynaaminen pito syntyy kun alipaine imee ilmaa ajoneuvon alta. Alipaine syntyy ajoneuvon taakse, koska ajoneuvo nopeassa liikkeessä ollessaan syrjäyttää edestään ilmaa. Ilmasta osa menee ajoneuvon alustan kautta nopeammin kuin päältä ja sivuilta. Mitä suuremmaksi diffuusori saa alipaineen kasvatettua sitä tehokkaammin myös ajoneuvo painautuu kohti maanpintaa. Suurin hyöty diffuusoreista saadaankin ajoneuvoissa, joiden pohjan ja maanpinnan väli on mahdollisimman pieni." http://fi.wikipedia.org/wiki/Diffuusori
Myös golfpallo-efekti saattaa lisätä hyötysuhdetta ja ainakin se jäykistäisi ja vankistaisi levyjä. "Alabaman yliopiston bioinsinöörit ovat huomanneet, että makohai pörhistää suomuja, jotta virtaus irtoaa iholta ja vähentää veden vastusta. Sama periaate kiidättää golfpallon pitkälle. Koloilla on golfpallon aerodynamiikassa erittäin tärkeä tehtävä. Ne pitävät pallon lähellä olevan ilman kiinni pinnassa sen sijaan, että virtaus irtoaisi pallon takaa pyörteinä. Tämä vähentää ilmanvastusta huomattavasti, sillä pallon taakse ei muodostu alipainetta – vaikka pallon muhkuraisuus hieman lisääkin vastusta tuulen puolella."
Käytettäessä taipuisia CD-levyjä, ilmiö saa levyjen pintaan melkoisen voiman joka suorastaan repii sen pinnoituksen hienona pilppuna irti. Lisäksi levyt taipuu toisiaan vasten voiman vaikutuksesta. Tesla ratkaisi tämän myöhemmässä patentissaan siten, että niittasi levyt yhteen n. puolesta välistä kehää. Itse ratkaisin tuon uudella tavalla käyttäen apuna sirkkelin teriä. Teristä on myös se hyöty, että käynnistettäessä turbiinia ne toimii jo vähäisemmällä paineella. Lisäksi poistoilma voidaan ohjata täysin keskiöön ja levyt on niputetaan vähintään kolmella pinnapultilla yhteen. Keskellä oleva poistoaukko mahdollistaa levyjen sisäreunaan diffussorin tekemisen ja joka kuohutti viime keväänä Formula piirejä. Tämä tarkoittaa sitä että levyjen keskiön reunasta toinen puoli viistetään. Viiste tehostaa imua levyjen välistä. Paineilmaa jaksottamalla on myös myönteinen merkitys, turbiini saadaan sekä käynnistymään että kiihtymään nopeammin. Jaksottamisella sen tasaista käyntiä voidaan ylläpitää.
Tesla kun suunnitteli turbiininsa, hän ajatteli sen ilman, nesteen tai kaasun kierron hyvin luonnonmukaiseksi ja joka esiintyy usein luonnossa spiraalin muotoisena ilmiönä mm. veden pyörteilyssä, linnunradan keskuksessa ja katsottaessa esim. lavuaarista poistuvaa vettä. Samoja ajatuksia sovelsi myöhemmin mm. itävaltalainen keksijä ja tiedemies Viktor Schauberg. Teslaturbiinin toimiessa pumppuna, levyjen pyöriessä se imee ilman tmv. levyjen keskiön kautta tai sen ympärillä levyissä olevista reijistä spiraalinmuotoista rataa kiertäen reunoille. Vastaavasti turbiinina toimiessaan ilma tmv. puhalletaan hieman viistosti kapeasta aukosta levyjen reunalta, jolloin ilma kiertyy spiraalin muotoista rataa levyjen välissä keskiössä oleviin reikiin ja joista poistuu ulos.
Ohessa oleva turbiinin pumppu sekä turbiinipuolen levyjen vahvuus on 1,5 mm, ilmaväli levyillä 2-4 mm ja halkaisija 165 mm. Kasattuna kokonaisvahvuus on 23 mm. Teslan mukaan "levyjen väli ei ole mikroskooppisen tarkka" .