Jos vielä sais nolla -piste energiaa halvalla että vois tehdä omat löpöt:
http://www.co2-raportti.fi/index.php?pa ... ws_id=3866Kanadalaisen Laval-yliopiston tutkijat ovat raportoineet uudesta tehokkaasta prosessista, jossa hiilidioksidia muutetaan metanoliksi. Tutkimustulokset julkaistiin American Chemical Society -lehdessä.
- Metanolin ja hapen reagoidessa syntyy hiilidioksidia ja vettä. Tiedemiehet ovat jo pitkään etsineet keinoa, jolla reaktio saadaan tehokkaasti toimimaan toiseen suuntaa. Oikeanlaisen katalyytin avulla voidaan tuottaa liikennekäyttöön soveltuvaa vähäpäästöistä polttoainetta hiilidioksidista ja vähentää yhteiskuntien riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, professori Frédéric-Georges Fontaine sanoi.
Fontainen mukaan hänen tutkijaryhmänsä kehittämän katalyytin avulla metanolin tuotanto toimii jo tehokkaasti.
- Käytämme hydroboraania ja fosfiinia katalyyttina. Toisin kuin tähän asti käytetyt katalyytit, meidän menetelmässä ei tarvita metalleja. Tämä vähentää myrkyllisen jätteen määrää, Fontaine sanoi.
Hiilidioksidin muuttaminen metanoliksi vaatii happea ja tietynlaisen kemiallisen reaktion. Tutkijat saivat idean hydroboraanin käytöstä katalyyttina, ja tulokset ovat olleet hyviä. Tutkijoiden mukaan uuden katalyytin teho on kaksinkertainen verrattuna aiemmin käytettyihin katalyytteihin. Lisäksi jätettä syntyy vähemmän.
- Menetelmän ainoa miinuspuoli ovat kustannukset. Kemiallisesta näkökulmasta prosessi toimii erittäin hyvin, mutta kustannukset nousevat toistaiseksi liian suuriksi. Hydroboraanin tuotanto on vielä kallista. Selvitämme, voisiko reaktion saada aikaan edullisemmalla yhdisteellä, Fontane sanoi.
# ja sitten vielä toinen tuoreempi uutinen:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/i ... ta/a950568Ilmastoa lämmittävistä hiilidioksidipäästöistä halutaan päästä eroon. Svartsengi-yhtiö aikoo ensimmäisenä maailmassa tuottaa kannattavasti kasvihuonekaasun avulla polttoainetta.
Vuonna 1976 Islannissa perustettiin kylpylä kuumasta lähteestä voimaa tuottavan laitoksen viereen. Nyt kasvuyhtiö aikoo hyödyntää saman voimalan hukkaan menevää hiilidioksidia.
Metanolintuotanto on ollut toistaiseksi kannattavaa vain paikoissa, joissa on saatavilla halpaa energiaa ja hiilidioksidia. Lisäksi kannattavuus on vaatinut sitä, että hiilidioksidin päästämisestä ilmaan tulee riittävän kalliiksi.
Islannissa ehdot täyttyvät. Sähkö maksaa noin kolme eurosenttiä kilowattitunnilta, mikä on noin kolmannes Saksan tai Yhdysvaltojen hinnoista. Hiilidioksidin sitominen on lisäksi halvinta juuri geotermisissä voimaloissa. Esimerkiksi hiilivoimaloissa hiilidioksidin erotteleminen typestä on kallista.
Hiilidioksidi nousee kivestä
Geotermisen voimalan lämpö syntyy vulkaanisesta toiminnasta. Hiilidioksidi muodostuu maan alla olevien hiilipitoisten kivien hajoamisesta.
Hiilidioksidia muodostuu suhteellisen vähän, vain kahdeskymmenesosa siitä, mitä kilowattitunnin tuottaminen hiilivoimaloissa aiheuttaa. Geoterminen laitos tuottaa kuitenkin rikasta hiilidioksidikondensaattia, joka on halpaa ottaa talteen.
Metanoli vaatii vetyä
Metanolin valmistus hiilidioksidista vaatii vetyä, koska se on yksi metaanin ainesosista. Vedystä saadaan kemiallista energiaa, jota tarvitaan metanolin muodostukseen. Vetyä saadaan pilkkomalla vettä geotermisellä voimalla.
Yhtiö uskoo, että toiminnasta saadaan kannattavaa ensi vuonna, kun sen viiden miljoonan litran metanolilaitos alkaa toimia täydellä kapasiteetilla.
Tekniikka voi kannattaa myös muissa maissa, vaikka vulkaanista energiaa ei olisi saatavilla. Vetyä kannattaisi muodostaa esimerkiksi Saksassa, jossa tuulivoima tuottaa öisin paljon halpaa energiaa.
# Ja VIELÄ kolmas uutinen:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/y ... ta/a849143Brittiläinen Air Fuel Synthesis -yhtiö kertoo valmistaneensa viisi litraa polttoainetta elokuun jälkeen. Vaikka määrä on vähäinen, sen lähde on erikoinen: polttoaineen raaka-aineet on erotettu tavallisesta ulkoilmasta.
Tekniikan avulla ilmassa oleva hiilidioksidi otetaan talteen sekoittamalla sitä natriumhydroksidiin. Seoksesta syntyy natriumkarbonaattia eli soodaa, josta erotetaan puhdas hiilidioksidi elektrolyysillä.
Vesihöyrystä erotetaan elektrolyysin avulla vety, johon puhdas hiilidioksidi sekoitetaan. Näin syntyy hiilivetyä, metanolia.
Kun metanoli viedään polttoainereaktoriin, siitä saadaan valmista polttoainetta. Se voidaan jalostaa käytettäväksi bensiinin, dieselin, kerosiinin tai metanolin tapaan. Vaihtoehtoisesti polttoainetta voidaan käyttää jopa muovien raaka-aineena.
Jos yhtiö onnistuu tekemään keksinnöstä kaupallisesti kannattavan, ihmiskunnan riippuvuus öljystä voi loppua.
Yhtiön tavoitteena on lisätä tuotantoa niin, että kahden vuoden kuluttua polttoainetta syntyisi tonni päivässä.
Jos elektrolyysiin tarvittava sähkövirta saadaan uusiutuvista lähteistä, polttoaineen valmistaminen ei aiheuta lainkaan hiilidioksidipäästöjä, ja keksintö voi hidastaa ilmastonmuutosta.