Sähköautot saapuvat

Uutisia liittyen vapaaseen energiaan

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 29.10.2017 10:18

Ja kun polttokenno tuottaa hurjasti hukkalämpöö, niin vielä höyrykone siinä rekkaveturin alustassa parantais hyötysuhdetta entisestään
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2193
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja erkos » 26.03.2018 00:18

Toivottavasti oikeall osiolla?

Sähköautoista ei ole pariin vuoteen ilmeisesti ole ollut kerrottavaa (Teslan auton 'skema' ja Uberin robottiauton aiheuttama kuolonkolari lienevät niitä uudempia?)

Löysin pari uunituoretta 2018 superkonkka artikkelia, julkaisin linkin 'jonkun tarinan yhteydessä', ilmeisesti asia ei ollut tarpeeksi kiinnostava tai jäi huomaamatta, en tarkoittanut lainkaan 'meiltä kaikilta varmaan löytyviä muutaman Faradin konkkia, vaan hieman uudempaa asiaa.

Lyhyesti 2018 ' sähköautouutisista.

* Kiina aloittaa tänä vuonna ainakin 66.000 bussin korvaamisen (+ uushankinnat) sähköbusseilla, joissa voimanlähteinä superkonkat.
Protobussit jo liikenteessä - latausaika 16 km ajoon 60 sekuntia/ 10 km 30 s latauksella ....
(* Kiinasta löytyy jo 'hyllytavarana' superkonkkaa, esim. 2.8 V / 30.000 F ).
https://www.supercaptech.com/graphene-s ... e-in-china

****
* Mennään pykälä eteenpäin eli hyperkonkkiin (= akkujen oikeasti korvaavat vastikkeet)
* Uusi ('jälleen siis uusi') lupaava tekniikka Graphene LSG uhoaa saavansa 'nopeasti tuotantoon hyperkonkkansa! ja 'ennakoi, että bussin 'akusto' saadaan täyteen ladattua 10 sekunnissa! (Itse ajattelen hienona parannuksena valmistuksen ja luotettavuuden kohdalla, että konkan materiaaleilla voidaan tehdä liitännät suoraan lähtönapoihin samalla materiaaleilla, ilman 'lisäkytkentöjä' tai liitoksia)

Ja näitä tämän tekniikan protoja 'poltellaan jo usassakin DVD soittimilla kouluprojekteina!
https://www.supercaptech.com/graphene-l ... dvd-burner

Tässä nyt mielestäni kuitenkin maininnan arvoista tälle hiljaiselle 'sähköautot' osastolle.



Kuva
erkos
 
Viestit: 415
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 26.03.2018 20:00

Minulla on kiinasta tilatut superkonkat, päältäajettavan ruohonleikkurin starttiakun paikalla, sillä ruohonleikkuri käynnistyy puolisen kymmentä kertaa.

500F 2.7 Volttia, 6kpl sarjassa, jolloin varauskyky putoaakin 83 faradiin.

yhden käynnistyksen saa kylmänä ja 5 käynnistystä lämpimänä.

¤
Asiasta toiseen, tiesitkös erkos että LG:n Direct Drive pyykinpesukoneesta saa mainion 500 wattisen kestomagneettimoottorin.

Olen asentanut sellaisen, Wolkswagen golf henkilöauton varapyörän runkoon (se pieni kapeakuminen varapyörä), laakeripukit jouduin kylläkin teettämään.
Vanne ja suoravetomotin ulkokehä käy kuin nakutettu yhteen (suorastaan uskomattoman hyvää tuuria).

ulkokehässä on valmiina 4 kiinnitysreikää, minä vaan porasin niiden kohdalta siihen Vw:n vanteeseen läpireijät, ja vedin pulteilla yhteen.

En ole vielä lähtenyt ajelemaan, siksi minulla on ne 150 Ampeeriset hobbyking säätimet, jotta joskus sähkökinnerin teen (kolmipyörä).
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2193
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja erkos » 27.03.2018 01:10

Täytyypä sanoa Ystävä, että, jos Sinulla on naapurina tai lähiystäväpiirissä yksikin 'mekaniikkaa, tekniikkaa, elektroniikkaa tai mitä tahansa 'hienoa tekemistä ja kokeilemista' ymmärtävä ja tekemisiäsi seurannut henkilö, niin pysyy aivan takuulla 'vireessä ja mielenkiinnossa' maailman menoon! Niin monipuolista on todella tuo sekä tietämyksesi että kaikki kokeilusi ja hienot aikaan saannoksesi!
Kyllä hattua nostan!
erkos
 
Viestit: 415
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja erkos » 27.03.2018 19:04

Sinulle siviili2003

Pakkohan se on mainita, että olen monen monta kertaa katsonut, seurannut, miettinyt 'toimiiko' kuten kertovat' jne. noita, ja nimenomaan esim. pesukoneen moottoreita ym. vastaavista, tehtyjä niin tuulilatureita, 'ikiliikkujia' jne. jne....

En ole lähtenyt kokeilemaan ja 'kolmekin Vanhaa pesukonettamme' meni 'kaatikselle'. Eli en purkanut moottoreita (vaikka mieli toki teki!) varastointiongelman, 'mitä niillä kenties teen NYT jne. syystä.

Nuo uudemmat ja nimenomaan suoravetomoottorien mahdolliset 'jälkikäytöt' toki kiinnostavat oikeestikin', sillä onhan niille netissä 'muitakin sovelluksia' kuin 'kinnerin voimanlähteeksi'!

Toivon, että kun ja jos saat kolmipyöräisesi 'liikenteeseen', on takuuvarmaa, että en ole ainoa asiastasi kiinnostunut!

Vaikka vaihteita ei tarvita - sanon - kerro heti miten vetää 'nelosella'!
erkos
 
Viestit: 415
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 27.03.2018 22:00

Niin tämä direct drive moottorihan on kolmivaihe käämitty, pesukoneen oma ohjauselektroniikka täytyy korvata tuolla mainitsemallani Hobby King säätimellä.

Pesukonemoottorina sillä on tarvittu kierrosnopeuksia: 1 kierros / sekunti, ja sitten linkousnopeutena 17 kierrosta / sekunnissa, moottorin nimellistehoksi on ilmoitettu 500 wattia, voi tarkoittaa että kiihdytyksessä voi olla enemmänkin.

¤
Jo kymmenen vuotta sitten muutin isäni puusta veistämän (1960) polkukinnerin sähkökäytölle, käyttämällä erästä toista pesukoneen moottoria, jossa on myös kestomagneetit, kaivan arkistostani kuvan tähän myöhemmin.

Siinä käytin kolmea auton 12V akkua 55Ah sarjassa siten että matkanopeuden pitämiseksi (10 km/h) oli 2 akkua sarjassa, ja vain kiihdytyksiin (Turbonappi) tarvitsin kolmatta akkua.

Veljen pojalle tein ihan vaan viihdykkeeksi, aikuisen paino oli kyseiselle sähkökinnerille liikaa. (kaksi etupyörää, yksi takapyörä, jolloin painopiste liikaa takana, takarengas lytyssä).

Alla aiempi postaukseni tuolla toisessa narussa Kestomagneettimoottorit:

Whilpoolin päältätäytettävät pesukonemallit 1980 ja 1990 luvuilta.
Numerosarjaa en muista.

Kuva alla ja tyyppikilpi
Kuva

Kuva
#

Suoraveto koneessa 3 -vaihesähköä pääjännitteenä 230 volttia / 1000 kierrosta minuutissa, ampeereita 2 ja tehoa 500 wattia, jos tekee käämikytkentämuutoksen 24 volttiin, niin ampeereita tulee jo 20 Amp.
Pienemmällä kierrosnopeudella tietysti tuottaa vähemmän tehoja

Allamainitun linkin sivuilla kannattaa käydä, sieltä löytyy ohjeet kuinka suoraveto moottorin käämitys muutetaan alemmalle jännitteelle:

http://www.yourgreendream.com/diy_fisher_paykel.php

¤
http://www.yourgreendream.com/diy_fp_rewire.php

#

Ja sitten sen oman sähkökinnerin rakentelukuvia löytyy tästä narusta:

viewtopic.php?f=20&t=438&start=20
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2193
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja erkos » 29.04.2018 00:39

Pakko kommentoida 'sähköauto ym. muita s-ajoneuvoja' ja niihin liittyviä asioita lähitulevaisuudessa jne...

Enpäs tiedä, mistä oikein alkaisin tässä aiheessa!

Joka tapauksessa on esim. Ruotsissa aikomus uusia 'tuhansia ja tuhansia' kilometrejä maanteitä 'sähkökäyttöiseksi'!

Mitä helkkaria. Siis suunnitellaan aivan vakavissaan esim. Upottaa tiehen jotain sähkökiskoja tms.!

1. Ajatellaan esim. Sähkönjakelua lähitulevaisuuden ajoneuvoihin, aivan ensituntumalta:
Siis muka revitään nykytiet auki, rakennetaan tai upotetaan tiehen 'jotain kiskoja, keloja tms., josta ei ole
Vielä minkäänlaista todellista toimivaa faktaa!
Ei hitto! Ensimmäinen vastalause: langaton śähkönsiirto toki suunnitelmiin!

Kaikkialla on jo toimiva tie-/katuvalaistus. Sitä uusitaan kiihtyvään tahtiin (esim. Suomessa vaihdetaan Nyt ainakin miljoona katuvalaisinta Led-valaisimiin. Siitähän jää paljon kapasiteettia esim. Langattomaan energiasiirtoon esim. Ohiajaville ajoneuvoille (kaikki liikennemuodot huomioiden, siis myös kevyt liikenne!).
Langaton sähkönsiirtohan on jo Jopa myynnissä! Esim. Siemens, B&O, Samsung ja Sony! Kaikilla mainituilla on jo myynnissä! TV- ym. laitteita, joissa käyttösähkön siirto toimii jo noin 2 metrin etäisyydellä Kotikäytössä!! Ei liene ylivoimaista lisätä kantomatkaa esim. Ajokaistan leveydelle ohiajavien sähköisten kulkuvälineiden akkujen lataamiseksi ainakin seuraavaan 'katuvalojen tolppaan saakka! Tiekilometrejä on jo Skandinaviassa lähes miljoonia!
Nyt jäitä hattuun ja teiden sähköistämiseen on monta muuta vaihtoehtoa kuin 'repiä ne auki ja edes miettiä 'sähköisiä kiskoja tai vastaavia 'utopistisia muka uusia' rakennelmia, jotka eivät sellaisenaan takuulla ole toteuttamiskelpoisia, ei taloudellisesti, eikä nykykäytäntöä edes sivuavia ratkaisuja. Langaton/nykyisiin katu-/tievalaistuksen tolppiin liittyvät ratkaisut Toimivat! Utopistiset 'tiehen upotettavan, mitkä lie ratkaisut/ehdotukset ovat tuhoon tuomittuja jo syntyessään!
Ja aivan takuulla!

Ainakin siirtymäkausi nykyisestä sähköiseen liikennöintiin tarvitsee realistisia ja toimivia rinnakkaisratkaisuja, mielestäni nykyiseen Tie struktuuriin edes kajoamatta!

Eki
erkos
 
Viestit: 415
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 30.12.2018 20:20

Tämmöinenkin ihmetys piti tulla markkinoille, mutta missä viipyy??

Näyttäs varustetun T-Foordin magneetolla


https://www.youtube.com/watch?v=mtlO72nwZgE


eikös tarina kerro (jussi) että kyseisellä magneetolla varusteltu foordi oli ollut mahdoton pidäteltävä...
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2193
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja TOP » 20.01.2019 15:37

Olen tässä mietiskellyt, että mitähän tuolla sähköautorintamalla tulee lähiaikoina tapahtumaan. Tesla yrittää saada Model 3:n perusmallin kannattavasti tuotantoon ja jos onnistuu siinä, niin se tullee ainakin hetkeksi aikaa valtaamaan ainakin sähköautomarkkinat ja varmaan syömään ihan kohtuullisen määrän polttomoottoriautojen myynnistäkin. Tesla on panostanut ja panostaa paljon litiumakkutuotantoon ja myös kehitykseen ja nykyisessä 2170-kennossa on paljon aiempaa vähemmän ongelmallista kobolttia ja seuraavan sukupolven kennossa ei pitäisi olla yhtään.

Perinteiset autonvalmistajat ovat käyttäneet sähköautoja lähinnä kokonaispäästöjen vähentäjänä, minkä avulla ovat voineet myydä suuripäästöisempiä polttomoottorimalleja hyvällä katteella. Sähköautoja on kannattanut myydä tappiollakin, kunhan tuotantomäärät ovat sopivat. Esim. Chevy Boltia menisi varmaan kaupaksi enemmänkin, mutta GM on eri verukkeiden nojalla rajoittanut sen tuotannon noin 30000 autoon vuodessa. Muu sähköautotarjonta on lähinnä pieniä kaupunkiautoja tai sitten kalliimman pään lataushybridejä, joissa suurin pointti - ainakin Suomessa - lienee pienten laskennallisten päästöjen avittama pienempi verotus ja alempi myyntihinta.

Nissan on ollut hieman poikkeava valmistaja Leafillaan, joka on ihan normaalin auton kokoinen, mutta alkupään mallien pieni akkukapasiteetti rajoitti auton käyttöä. Akut ovat olleet kalliita ja Leafissakin kustannuksia säästettiin tinkimällä akkukapasiteetista. Siltikin Nissan ilmoitti muistaakseni vasta vuonna 2014 Leafin tuotannon muuttuneen kannattavaksi, vaikka auto oli ollut markkinoilla jo useamman vuoden. Uudessa Leafissa on jo huomattavasti suurempi akkukapasiteetti ja siten auto sopii yhä useamman ostajan käyttöön. Sama näyttää olevan tilanne muidenkin valmistajien uudemmissa malleissa. Noin 300 km käytännön ajomatka latauksella riittää useimpiin käyttötarkoituksiin. Varmaan näissä on kuitenkin pienempi kate kuin polttomoottoriautoissa.

Toyota on kulkenut omaa latuaan hybridiensa kanssa, jotka sinänsä ovat ihan käytännössä toimivaa tekniikkaa. Toyota on käytännössä skipannut pelkillä akuilla toimivat sähköautot paitsi, että Toyotahan oli osakkaana Teslassa ja valmisti noin 3000 kpl sähkö-RAV4:ää, jossa oli Teslan Model S:n akku- ja sähkötekniikka. Toyota luopui Tesla-osuuksistaan 2017 ja ilmoitti perustavansa oman sähköauto-osaston. Lataushybridejä Toyota ei suosi mielestäni ihan perustellusta syystä, että kookas akusto tuo turhaa lisäpainoa ja lisäkustannuksia. Sittenhän on tietysti vetypolttokennoauto Mirai. Toyota on antanut hieman ympäripyöreitä kommentteja sähköautosuunnitelmistaan, mutta Toyotahan tekee perustutkimusta varmaan enemmän kuin mikään muu autonvalmistaja. "Toyota says it doesn’t worry about Tesla’s lead, shuns all-electric and goes ‘electrified’ by 2025" - https://electrek.co/2019/01/07/toyota-tesla-lead-shuns-all-electric-electrified-2025/

Perinteisille autonvalmistajille laajempi siirtyminen sähköautoihin merkitsisi myös toimintatapojen uudistusta. Polttomoottoriautojen mukana saadaan aina myytyä huoltopalveluja useaksi vuodeksi, josta tulee säännöllisiä tuloja. Sähköautoja ei juuri tarvitse huoltaa, joten huoltotulojakaan ei tule. Uutena tulokkaana Tesla on pyrkinyt rakentamaan mahdollisimman kevyen huolto-organisaation ja suuri osa "fiksauksista" voidaan hoitaa etänä verkkoyhteyden kautta. Perinteisillä valmistajillahan auto on aina pitänyt viedä korjaamolle ohjelmistopäivityksiäkin varten. Valmistajilla on kuitenkin velvollisuus taata ylläpito toimittamilleen autoille 10 vuoden ajan, joten perinteisten valmistajien täytyy pitää yllä laajaa huoltoverkostoaan, vaikka 50% uusista myytävistä autoista olisikin sähköautoja. Tämäkin on yksi syy, miksi perinteiset valmistajat suosivat hidasta siirtymistä sähköautoihin. Teslalla sen sijaan ei ole tällaista ongelmaa vaan yrittävät saada tehtyä ja toimitettua autoja niin edullisesti ja paljon kuin mahdollista.

Mielestäni tilanne näyttää nyt siltä, että Teslalla on hyvät mahdollisuudet napata kohtuullinen markkinaosuus lähiaikoina. Katselin Joe Roganin Elon Musk -haastatteluvideota ja oli mielenkiintoista havaita Muskin reaktio Roganin kysymykseen, että onko "UFO"-teknologioissa mitään perää: http://www.youtube.com/watch?v=ycPr5-27vSI#t=1h10m00s . Musk vaikuttaa olevan niin lukkiutunut omaan käsitemaailmaansa, että sen ulkopuoliset ideat eivät mene läpi. Työskentelin itse IVOn ja Nesteen sähköautoprojektissa 1990-luvun taitteessa ja silloin alumiini-ilma-akku oli energiatiheydeltään paras tarjolla oleva akkuratkaisu, mutta sen heikkous oli se, ettei se pystynyt antamaan käytännössä riittävää tehoa, joten tarvitsi esim. kiihdytyksiä varten jonkun muun virtalähteen. Lyijyakku oli painostaan huolimatta hyvä ratkaisu, tarjosi hyvän tehon ja oli edullinen. Litiumakkuhan keksittiin 1990-luvulla ja kehittyi köäyttökelpoiseksi vasta 2000-luvulla. Kyllähän litiumakun avulla pystyy rakentamaan ihan käyttökelpoisen auton kuten esim. Teslan Model 3 osoittaa. Kuitenkin on vielä parempi, jos akkumäärää voisi pienentää ja laittaa auton mukaan jonkun muun kätevän energialähteen. Toyotahan on tehnyt muun muassa LENR-tutkimusta ja olisko heillä ajatuksena, että esim. siltä rintamalta saataisiin aikaan jotain käyttökelpoista lähivuosina?

Mitä mieltä olette?

- Olli
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed.
Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident."
-- Arthur Schopenhauer
TOP
 
Viestit: 118
Liittynyt: 08.01.2010 18:46

Re: Sähköautot saapuvat

ViestiKirjoittaja erkos » 20.01.2019 18:22

Kiitos nasevasta sähköautopäivityksestä.

Eki
erkos
 
Viestit: 415
Liittynyt: 11.02.2018 01:25

Edellinen

Paluu Uutiset ja uutislinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa