Lueskelin tuossa eilisen illan noista häkägeneraattoreista. Moottorin teho tippuu n 40 % verrattuna bensaan. Ei hyvä. Kumin pitää sutia, siitä lähdetään..
Kun ajattelee kokonaisuudessaan tuota prosessia, niin vaatiihan se valtavat laitteet. Peräkärry-kaasutin on mielestäni aika typerä, koska se syö hyvin paljon niitä vähäisiäkin tehoja, jotka moottorista on saatavilla häkäkaasun avulla. Jokainen on varmaan huomannut, miten paljon tyhjäkin kärry pistää vastaan, saatikaan jos siellä on monen sadan kilon painoiset laitteet.
Kaasun tuottamisen kapasiteetti on ongelma, mikäli laitteita pienennettäisi. Siis jos sitä CO:ta ei voi varastoida. (Miksei sitä voi varastoida, koska sitä myydään pulloissa kaasukaupassakin? Tarviiko se jonkin imeytysaineen, kuten asetyleeni, tms?
Joten tulin tulokseen, että en edes yritä häkäkaasua. Tehonpuute ja laitteiden iso koko tuo miinusta.. ja kun tarkkailee koko prosessia: ensin puupilke lämmitetään jonnekin 600-800 asteeseen, sen jälkeen jäähdytetään, ja taas annetaan lämmitä (palaa moottorissa). Tuon ensivaiheen lämmityksen energia tulee suoraan polttoaineesta, jolloin heti menetetään energiasisältöä n kolmannes, joka muuten kohdistuisi moottoriin nestemäisellä polttoaineella.