puupöly käyttö polttomoottorissa?

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja jussik5 » 14.09.2012 00:22

Unohtanet varmaan että olen seppä syntyjäni ;)
(vaikka nyt sekatyömieheksi itseäni tituleeraankin)
Rautametallien lämpötilat ovat meillä se asia mikä pitää tietää, tuntea ja mitata.

Omassa vermeessä ei ole kohtaa tai yksityiskohtaa jota voisi nimetä tuoksi tulirenkaaksi.
Mutta siitä ei sen enempää.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja mikar » 14.09.2012 00:28

aikaisemmin ainakin biltemassa kahta ir-lämpömittaria, jolla toisella pääsi aika hyviin korkeisiin lämpötiloihin

sittten on näitä tyyriinpiä malleja toki
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... ctID=21696

tuossa jonkun aikaa sitten testailin takkasydäntä kulmalasiluukuilla ja siinä oli ne ilmanottoaukot + tuhkaluukulla voi säädellä, kylläpäs oli komeat liekit ja lasitkin täysin puhtaana, ennen siinä oli ollut kitupolttoinen avotakka
mikar
 
Viestit: 563
Liittynyt: 17.09.2009 17:56

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja Vipunen » 14.09.2012 02:22

Minulla on mekaaninen mittari kattilan ulosmenoputken hormiliitoksen kohdassa tuhanteen asteeseen saakka.
"Kaikkea on opeteltu, mutta kaikkea ei ole käsketty teherä".
Könnin mestari
Vipunen
 
Viestit: 345
Liittynyt: 02.10.2009 01:51

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 14.09.2012 11:04

Jussi seppä ;) mittaa raudan lämpötiloja magneetilla ja raudan hehkun väristä, nappaako nappaako rautaan magneetti vai ei, jos nappaa niin lämpötila on alle 600 cels, ja jos ei nappaa niin lämpötila on yli 600 cels. (curie lämpötila).

Just joo, tommoiset mittausmenetelmät heittää useita kymmeniä prosentteja tarkkuudessa.

Puhuin tulirenkaasta, en tulipesä renkaasta.

kysyin siis jussi sepän puukaasuttimen aktiivisen kaasuuntumisalueen lämpötilaa ja sitä menetelmää millä sait vastaukseksi 500 astetta celsiusta?

ei kai se mittausmenetelmä oo mikään maailman salaisuus vaikka sun puukaasaris onkin.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja jussik5 » 14.09.2012 18:14

Ihan vain tiedoksi, sellainen perustieto: Raudan Curie-piste on 768 astetta C

Ymmärsin mitä tarkoitit tulirenkaalla, sanoin että vastaavaa kohtaa ei löydy
mun värkeistä.

En puhunut mitään 500 asteesta, sanoin että kaasua alkaa muodostua siinä
määrin 550 asteessa että sen saattaa saada palamaan.

On mulla monenlaisia mittareita kuuman mittaamiseen, paras ja yksinkertaisin
on ollu tuollainen tarkistettu kalliinpuoleinen mekaaninen savukaasumittari
joka on peruja siltä ajalta kun huolsin keskuslämmityskattiloita työkseni.
Infrapunamittarit on nykyään kans aika käteviä.

Puun kaasutuksesta ja kaasuttamisesta löytyy mittava määrä tietoa, onhan
arvioitu, että 1945 vuonna mailmassa oli noin 9 miljoonaa ajoneuvoa jotka
kyseisellä prosessilla liikkuivat.
1944 vuonna Suomessa oli 43000 ajoneuvoa jotka käyttivät kyseisistä prosessia.
Joista noin 30000 oli linja- ja kuorma-autoja, 7000 yksityistä autoa,
4000 traktoria ja 600 venettä.

Edit: Hyvä lyhytelokuva vuodelta 1938, varmaan tän linkin joskus aikaisemminkin heittäny.
Materiaali on kuvattu 1937, kyseessä Teknillisen korkeakoulun häkäpönttökehittely.
Huomatkaa työvaatteet ;)
Ja Havannalaiset
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/hakapontot_bensan_korvikkeena_15172.html#media=15173


Kannattaa katsoa, kesto, 11 ja puoliminuuttia.

Kuva
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 14.09.2012 19:30

Jaa jaa, se mittari on siis samaa periaatetta kuin saunan lämpömittari jossa pikkuinen kierukka lämpiää ja vääntää viisaria ns.taaksepäin. (tai joku muu mekaanisesti laajeneva metallipötkö, vaikka lyijyä joka puskee sun viisaria)

Arvailen vaan että se sun puukaasari lienee sitten ilman tulirengasta, sellanen vaan kytevä hakekasa jossa on huuva päällä jolla keräät talteen polttoarvoiset kaasut.

siellä 550 asteen lämpötilassa on kaasuuntuneena terpentiinit, metanolit ja muut sen semmoiset, jos siitä puusta erittyy semmoiset höyryt tuossa lämmössä niin, kyllähän ne palaa jo.

Mutta tuo sinun kaasutusperiaate pitäs testata suoraan puuhiilillä, ennenkuin saa aivan takuuvarman tuloksen siitä että se joka putken päässä palaa, on totta vie häkää.

Elävän arkiston hiilikaasukuormurin (sehän kulki hiilibriketeillä!, mitä energian tärväystä) jossa on keulassa ruuvikompressori, olen jo nähnyt vuosia sitten. siis autossa (Fargo) on ruuviturpo. Manninkin kuorma-auto kuvassa vilahti, harmi vaan ettei sellaisia enään ole suomessa, edes museoon säästetty.
Viimeksi muokannut siviili2003 päivämäärä 14.09.2012 19:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja jussik5 » 14.09.2012 19:46

Kyseinen mittari on ollut kyllä aika tarkka testeissä, älä huolehdi.

Laite on melko monimutkainen ja siinä on vielä monta yksityiskohtaa ratkaistavana,
vastaava ei ole mailmalta tullut vastaan.
Kuvittelin että kyse oli puun kaasuttamisesta, ei hiilen.
Oma vehje on tehty puun kaasuttamiseen (pilke/hake).
Voi sen tietysti testata hiilelläkin mutta sillai siitä ei saa sellasia
hyötysuhteita ulos.

Ja lueppas uudestaan vastaukseni, sanoin että optimi puun kaasuttamisen lämpötila on
se 700 ja 850 välillä.
Sävyäkin keskustelussa vois muuttaa :(
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 14.09.2012 20:01

Oletin että puhuimme puunkaasuttamisesta, häkäkaasuksi, emme sen esikaasuttamisesta hiilibriketeiksi ja metanoliksi, etikkahapoksi, ammoniakiksi, terpentiineiksi... vedyksi.
Kuitenkaan puussa ei ole näitä esikaasuuntuvia, palavia ainesosia niin paljoa että niillä auto kulkisi, vaan hiilimonoksidi antaa sen perusvoiman, vetyä ja muita palavia höyryjä käytetään moottori hetkellisen kiihdytyksen tarpeisiin.

Puupöly sellaisenaan ei männänpäällä töitä tee.

edit: tämä kuvaaja varmaan kertoo kaiken olennaisen, vaikka ei saksankieltä osaisikaan

http://www.oxycoal.de/index.php?id=1243

Löysin lisäksi sellaisen tietolähteen joka voi tukea jussin näkemystä puun kaasuuntumis lämpötilasta, nimittäin jos puukaasuttimen sisä atm vedetään alipaineeseen, esim 0.1 bar, hiili tosiaan kaasuuntuu mieluummin hiilimonoksidiksi kuin hiilidioksidiksi ja alle 500 astetta celsiusta.
Jussilla on siis puukaasari joka kestää vakuumiin imemisen (jälleen arvailua), jussi ei voi kuvaakaan omastaan laittaa, koska muuten vaarantuu mallisuojan saaminen.

Jussin systeemi voi tietysti näiden ongittujen tietojen valossa olla niinkin että hän kaasuttaa puuta vakuumissa (siis kuivatislaa) umpisäiliössä, ulkopuolisella kuumennuksella, sillä puu sisältää näitä alkuaineita näissä prosenttisuhteissa: C 50%, H 6%, O 44%, N 0,1%

jolloin näemme että puun kuivatislaaminen onnistuu niinkin koska puu sisältää 44% sitoutunutta happea, jolla on mahdollisuus yhtyä hiileen jota on 50%

Jussia kuitenkin kiinnosti tämä minun tynnyri puukaasarini ja varsinkin ne liekkikuvat, niin ja se että vakuumia minäkin tässä käytän, vaikka en mitenkään erityisen voimakasta, ehkä vain 0.9 atm, en tiedä, pitäisi kai mitata.

tietolähde: Arvi Talvitie: Kemian teknologia 1 sivut 153 - 159

kyse on Boudouardin tasapainoreaktiosta hiilen kaasuttamisessa.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja jussik5 » 14.09.2012 22:10

Juu meillon ollu varmaan joku murre-ero ymmärtämisessä, toinen hämeestä
ja toinen tolta missä väännetään oikeen kovasti ;)

Ja puupölyn käytöstä polttomoottorissa on tultu säikeessä
sellaseen tulokseen, että se on kuitenkin sekotettava johonkin,
että sitä pystyy käyttään, ja se kaasutus ny varmaan on se järkevin.

Niin mun värkki on sellanen MiniCHP-laitos, siis loppukokonaisuus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cogeneration#MiniCHP
En tiä valmistuuko ikuna.
Sähköpuoli ehkä olis järkevin tuottaa Dieselillä kuin ottomoottorilla.
Dieselhän vaatii sen pienen ruikkauksen naftaa että syttyy, mutta tuntuu
silti jotenkin järkevämmältä..
Toinen vaihtoehto on kaasuturbiini.

Ja kun hiili kaasutuksessa vaatii huomattavasti isomman lämpötilan
kaasuuntuakseen niin se kannattaa käyttää prosessin kaasuttamisen ylläpitoon.
700-900 asteen välillä ei vielä jäännöshiilen määrä vähene juuri ollenkaan.
Alkaa vähentyä vasta jossain 1200 asteen tienoilla.
Kaasun kalorimetrinen arvo ei 700-800 asteen jälkeen nouse enää mitenkään merkittävästi.

Kaasu sisältää keskimäärin:
20 % häkää CO
18 % Vetyä H2
4 % Metaania CH4
8 % Hiilidioksidia CO2
50 % Typpeä N2

100 hevosvoiman ottomoottorissa hevosvoimamäärä kaasulla
on noin 40-50 heppaa.
Mikä sinänsä puoltaa sitä Dieselin käyttöä.

Ja järkevintä puupölyn ja puuhakkeen/pilkkeen käyttö on tuollaissa paikalliskäytöissä
missä käytössä on vakiokierrokset koneella.

Häkäpöntön käyttö autokäytössä on niitä hätäratkaisuja kuten sodan aikana oli,
varmaan kaikki häkäpönttöautolla ajaneet sen varmistavat.
"Jos tietäisit 3, 6 ja 9 suuremmoisuuden, sinulla olisi avain universumiin"
Nikola Tesla
Avatar
jussik5
Site Admin
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 16.09.2009 17:43

Re: puupöly käyttö polttomoottorissa?

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 16.09.2012 21:43

Ainahan ne Hämäläiset ja Karjalaiset on keskenään tapelleet, ja kun risteytetään Hämäläinen ja Karjalainen niin lopputuloksena on Savolainen piällysmies.

;)

On selvästi nähtävissä että pyrolyysi kannattaa suorittaa ilman typpilisäystä, mielellää käyttäen konsentroitua happea, siksi Kemin ajokseen suunnitellussa laitoksessa on myös happikaasutehdas, normaalipaineisena.

Nestehappitehdas ei kannata, koska miksipä ensin tehdä happea nesteeksi, kun sitä voi normaalipaineessakin tuottaa, ja lopuksi se kuitenkin on käytettävä normaalipaineessa vaikka se olisikin nesteenä.

Nestehapella voisi tosin jäähdyttää prosesseja, samalla kun se lämmitetään käyttölämpötilaan.

> eri asia on sitten kuinka pyrolyysilaitteen sisukset kestää sulamatta 90% puhtaan hapen käyttöä, pyrolyysilaitteen sisuksen täytyy silloin olla jonkun metallin tai piin oksidia, joka ei voi enempää oksidoitua.

Raudasta tehty pyrolyysilaite on jo aika "makaroonia" tai "ryyniä" tuossa prosessissa.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

EdellinenSeuraava

Paluu Biopolttoaineet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron