Merivedestä polttoainetta
Lähetetty: 02.10.2012 13:28
Pisti silmään Tekniikka ja Talous-lehdestä jenkkien suunnitelmat tehdä polttoainetta merivedestä. Tästä jutusta huomionarvoisin on katalyytti josta täälläkin on toimiteltu:
Armeijan versio menetelmästä erottaa merivedestä hiilidioksidia ja vetyä kolmikammioisella sähkökemiallisella hapotuskennolla. Kun vesi virtaa laitteiston läpi, siihen johdetaan sähkövirta. Anodi saa vetyionit vaihtumaan natriumioneiksi, ja merivesi hapottuu. Katodilla vesi muuttuu vetykaasuksi ja natriumhydroksidiksi (Huom. Reaktiossa syntyy myös polttoaineeksi kelpaavaa klooria, mahtaneeko sille olla sitten "muuta käyttöä"...)
Aineet johdetaan kennoihin, joissa hapotetun meriveden sisältämät karbonaatit ja bikarbonaatit tasapainotetaan ja muutetaan hiilidioksidiksi ja vedyksi. Lisäksi natriumhydroksidia lisätään ulos pumpattavaan meriveteen happamuuden neutraloimiseksi.
Seuraavaksi vety ja hiilidioksidi menevät lämmitettyyn reaktiokammioon, jossa on rautaa katalyyttinä. Kaasut yhdistyvät ja muodostavat pitkiä tyydyttymättömiä hiilivetyjä sekä sivutuotteena metaania. Hiilivedyt oligomeroidaan eli ne saadaan muodostamaan pitkiä hiilivetymolekyylejä, joissa on kuudesta yhdeksään hiiliatomia. Käyttämällä nikkeliä katalyyttinä näistä valmistetaan polttoainetta.
Artikkeli kokonaisuudessaan: http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/yhd ... ta/a843031
Armeijan versio menetelmästä erottaa merivedestä hiilidioksidia ja vetyä kolmikammioisella sähkökemiallisella hapotuskennolla. Kun vesi virtaa laitteiston läpi, siihen johdetaan sähkövirta. Anodi saa vetyionit vaihtumaan natriumioneiksi, ja merivesi hapottuu. Katodilla vesi muuttuu vetykaasuksi ja natriumhydroksidiksi (Huom. Reaktiossa syntyy myös polttoaineeksi kelpaavaa klooria, mahtaneeko sille olla sitten "muuta käyttöä"...)
Aineet johdetaan kennoihin, joissa hapotetun meriveden sisältämät karbonaatit ja bikarbonaatit tasapainotetaan ja muutetaan hiilidioksidiksi ja vedyksi. Lisäksi natriumhydroksidia lisätään ulos pumpattavaan meriveteen happamuuden neutraloimiseksi.
Seuraavaksi vety ja hiilidioksidi menevät lämmitettyyn reaktiokammioon, jossa on rautaa katalyyttinä. Kaasut yhdistyvät ja muodostavat pitkiä tyydyttymättömiä hiilivetyjä sekä sivutuotteena metaania. Hiilivedyt oligomeroidaan eli ne saadaan muodostamaan pitkiä hiilivetymolekyylejä, joissa on kuudesta yhdeksään hiiliatomia. Käyttämällä nikkeliä katalyyttinä näistä valmistetaan polttoainetta.
Artikkeli kokonaisuudessaan: http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/yhd ... ta/a843031