tee se itse tuulivoimala

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 09.11.2015 01:50

Jos laturia pyörittää yötäpäivää niin se ei ole entinen puolessa vuodessa, sen laakerit varmaan kyllä on, ja niitähän saa IKH:lta ja jälleenmyyjä Konekeskukselta 2- 2,50 euroa kappaleelta uusia, varastoon vaan uudet laakerit aina kun alkaa olla vaihtoväli kohdallaan.
Itse suosisin Windsideä koska windside lähtee liikkeelle jo 0,5 metrin tuulesta ja laakerit kestää 5 vuotta putkeen, ovat samoja halpislaakereita kuin IKH:lla, olen purkanut kokonaisen Windsiden ja tiedän rakenteen läpikotaisin.
Muualta lainattua:
<< Tuulivoimaloiden tuottolukuja vertailtaessa on tiedettävä myös tuulipinta-ala: Windside-tuuliturbiinin halkaisija x korkeus; potkurivoimalan lavan kärjen piirtämän ympyrän pinta-ala. Windside – tuuliturbiinin keskituotto on 700 kWh/m2/v, alle 5 m/s tuulennopeudella, tällöin esimerkiksi WS-4:n (halk. 1m, kork. 4m) vuosituotto on 700 x 4 = 2800kWh. Siten 2,5 m x 10 m WS- turbiini tuottaa vuodessa n.17500 kWh eli sähköenergian omakotitalon tarpeisiin.

WS- turbiinin ainoa huoltotoimenpide on laakerien rasvaus, jonka voi jättää automaattisen voitelujärjestelmän huoleksi. Helposti vaihdettavien vakiotyyppisten laakereiden huoltoväli on useita vuosia.>>

linkki:

http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisu ... en-tilalle
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 09.11.2015 19:09

Ongelma pientuulienergiassa on se, että aina ei tuule ja se, että välillä tuulee liikaa. Tuulta ei saa varastoitua. Sisämaassa keskituuli ei ole 5m/s tuntumassa, vaan keskimäärin alle 3m/s. Tämä tarkoittaa sitä, että tuulen energia putoaa melkein 1/8 osaan samoin saatava sähköteho. Tuulivoimalasta ei koskaan saa tasaista tehoa, mitä esim asuintalon lämmitys vaatii vaan teho vaihtelee säätilan mukaan. Tukienergiana tuuli on kyllä käyttökelpoinen, mutta entä kannattavuus?

WS-mylly on hieno keksintö, mutta se pitäisi saada maanpintaa korkeammalle tuulivyöhykkeelle puiden lauvojen yläpuolelle taikka sitten aukealle paikalle. Eli tötteröstä tulee yksityiskäyttön aika julman nänöinen. WS-turbiineja voisi ajatella kylläkin kerrostalojen katoille ym. vastaaville paikoille. Tosin silloin kattorakenteet pitää olla mitoitettu laitteen aiheuttamalle kuormalle.

WS-turbiini ei ole myöskään ihan halpa. Mitä tuollainen 2,5x10m laitteisto maksaa?

Lainaus:

"Kesämökkiympäristöön sopii Windsiden turbiinimalli WS-030C. Sillä saa 10 valopistettä sekä voi kuunnella radiota ja ladata puhelinta. Tuuliturbiini WS-0,30C:n nimellisteho on 9 ampeeria (A)/12 volttia (V) ja sillä ladataan akustoja. Lataus lähtee käyntiin 2,8 metrin sekuntinopeudella, ja maksimiteho saavutetaan 15 metrin sekuntinopeudella. WC-0,30C -mallin pakettihinta on noin 4 400 euroa, ja siihen sisältyy tuuliturbiini, virranohjain ja laakerirasvaa, jolla laakereita rasvataan pari kertaa vuodessa. Teho 10 m/s tuulella 12V järjestelmässä n. 20W, 3 m/s tuulella 2 W, 14 m/s : 50 W

Windsiden mukaan heidän tekniikallaan on mahdollista rakentaa tuulivoimaloita myös omakotitaloille, mutta sitä ei ole taloudellisesti järkevää. Windside arvioi, että tämäntasoiset järjestelmät maksaisivat 20 000−40 000 euroa."

WS 030C saavuttaa nimellistehonsa 15m/s tuulella. Teho putoaa aina 1/8 osaan aina kun tuulen nopeus puolittuu. Eli tuollaisella 3m/s tuulella se vain pyörii lataamatta mitään. Oulun yliopisto on tehnyt tutkimukseen jossa on saatu pientuulivoimalan vuositeho = pyyhkäisy m2 x 75-100 kWh/ vuosi. Tämä pitänee paikkansa myös WS turbiineille. Eli 20m2 roottori tuottaa vuodessa alle 2000kWh.

WS-turbiinit ovat erittäin korkeatasoisia laitteita ja ne on suunniteltu kovaan ammattikäyttöön. Tämä valitettavasti näkyy myös hinnassa.

Ps. Eivät laturin laakerit paljoa todellakan maksa, mutta monenko luulet pystyvän ne vaihtamaan?
Viimeksi muokannut Kriitikko päivämäärä 09.11.2015 22:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Kriitikko
 
Viestit: 71
Liittynyt: 01.11.2015 11:13

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 09.11.2015 19:43

Nyttemmin kun Windsiden patentti on menny vanhaksi, eli se ei nauti enää patentin suojaa, voi jokainen halukas alkaa laminoimaan lasikuituepoksi menetelmällä omia siipiään, tai tuottaa vaikka kiinasta halpaa kopiota, Kopioimalla esimerkiksi WS 030, kustannusta kertyy muutamasta satasesta ehkäpä 1000 euroon, tarvikkeita menee ehkä satasilla, kun ei laske omalle työlleen mitään, (tai silkkaa voittoahan se on jos osaa itse väsätä), tätähän ei tietystikkään Windsiden valmistaja suin surminkaan toivo tapahtuvan!

Isomman 2.5 m x 10 m kokoisen siivikon rakentaminen itse lasikuitulaminoinnilla on jo suurempi juttu, sellaisen tekijäksi ei uskalla muut kuin lasikuituveneiden ammattilaminoijat ryhtyä, siihen kyllä hupsahtaa tarvikkeisiin helpostikkin 2000 euroa - 4000 euroa.

#
Kuules jos joku osaa rakentaa autonlaturia käyttävän tuulimyllyn, niin kyllä semmoinen seppä osaa vaihtaa laturista laakeritkin, mikäpä estää poraamasta laturiin laakeripesiin reijät ja nipat sekä liittämästä niihin automaattiset voitelulinjat, sitten kyllä laakerit kestää vuosikausia.
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja Kriitikko » 09.11.2015 20:04

Itselleen saa tehdä vaikka mitä tahansa vaikka olisi patenttisuojat. Patenttisuoja koskee vain kaupallista toimintaa.Tee-se-itse miehille tyypillist on yleensä se, että intoa on enemmän kuin tietoa, taitoa ja kokemusta. Harvoja poikkeuksia toki löytyy.

Jos tullaisen WS turbiinin rakentaisi itse, niin lujuuslaskelmat, sähköinen suunnittelu, laitteen testaus eivät juuri keneltäkään onnistuisi. ELi laitteen hyötysuhde ja kestävyys olisi kysymykmerkki, joka selviäisi vasta kun rahaa olisi palanut tuhansia euroja. Kuka tällaisen osaisi tehdä? Täytyisi hallita eri materiaaleja, lujuuslaskentaa, sähköistä suunnittelua ja olla käsityöläinen, jotta projekti onnistuisi. Asian ympärille voisi tietenkin perustaa ryhmän eri alojen ammattilaisista ja rakentaa jokaiselle vuorollaan oma mylly. Pienissä erissä yksin kappalein tehdyt laitteet vaan tahtovat tulla aika kalliiksi. Yksittäiset komponentit ja niiden etsiminen vie aikaa ja rahaa.

Olen taannoin miettinyt pienmyllyn roottorin rakentamista ja laitteen kasaamista itse osista kustannussäästöä tavoitellen. Tulin kuitenkin hyvin nopeasti siihen johtopäätökseen, että kannattaa ennemmin tehdä leipätyössä ylitöitä ja hankki niillä tuloilla se mylly. Itse tehden aikaa olisi palanut aivan mahdottomasti ja laitteen toiminnasta ja kestoiästä ei juuri olisi ollut takeita.

Jokainen voi tietenkin harrastaa mitä haluaa ja sen takia näillä palstoilla keskustellaan. Hommasta kannattaa kuitenkin aluksi tehdä "riskianalyysi" sen onnistumisen tiimoilta. Muutoin vaimoväki saattaa taas päästä sanomaan mielipiteensä keskenjääneestä projektista. ; )
Kriitikko
 
Viestit: 71
Liittynyt: 01.11.2015 11:13

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja Antero Rantanen » 13.11.2015 01:35

p
Viimeksi muokannut Antero Rantanen päivämäärä 16.11.2015 05:34, muokattu yhteensä 2 kertaa
Antero Rantanen
 
Viestit: 31
Liittynyt: 27.10.2015 21:37

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja make » 13.11.2015 17:06

Paljonkos anteron myllyssä on siivenpituus ?
Millä jännitteellä ?
Tee Se Itse rakentelija
Kuva
make
 
Viestit: 71
Liittynyt: 05.11.2015 16:17

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja make » 16.11.2015 17:36

Tee Se Itse rakentelija
Kuva
make
 
Viestit: 71
Liittynyt: 05.11.2015 16:17

Re: tee se itse tuulivoimala

ViestiKirjoittaja siviili2003 » 21.11.2015 11:10

Minä tein jo Viisi vuotta sitten ensimmäisen kopion Savoniusroottorista, mutta alkuperäinen aito Savonius minulla oli jo 20 vuotta.


Kuva

Kuva
Avatar
siviili2003
 
Viestit: 2908
Liittynyt: 16.09.2009 20:08

Edellinen

Paluu Tuulienergia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron