Kun vettä lisätään dieselmoottorin imuun, niin siitä on saatu hyviä kokemuksia, nim. tehot lisääntyy arviolta 10%.
mutta sitten kun sotketaan dieseliä ja vettä yhteen (onnistuu kun lisätään hitusen syanidia sekaan veden pintajännityksen poistamiseksi) siitä tulee kuin kermaa ja diiselistä ei lopu veto ikinä, tiedän tyypin joka kokeili sitä turvesuolla traktoriin (noin 200 hv), sanoi että kun normaalisti konetta kuormitti voimakkaasti niin traktori tukehtui aivan saletisti, mutta kun hän ajoi tuolla vesilöpö seoksella niin kone veti kuin härkä, ja tyyppiä alkoi pelottamaan jotta kohta laukiaa kone.
joku jenkkilässä on muistaakseni kehittänytkin yllämainitun systeemin ihan julkisesti myyntiin, olisko se ollu:
http://www.rbbi.com/folders/fuel/a-21.htm Ruutolppi Gunnerman.
#
Vetyä tottavie syntyy kun puukaasutin laitteessa puhalletaan 1000 asteen hiilipatjaan vesisumua tai höyryä, mutta sitä tulee vaan vähän aikaa, koska se veden hajottaminen vie energiaa hiilipatjasta, vaikka se hiilipatja haukkaakin siitä vedestä vapautuneen hapen itseensä.
Oliskohan hyvä jos sen fresnel linssin kautta tuleva auringon valo pantas suojakaasussa kohdistaen hehkuvaan hiilimassaan, auringon valo pitäs sen hiilimassan kuumana, niin silloin vois sitä vesisumua työntää jatkuvasti siihen hiilipatjaan.
#
olen muuten lukenu muistaaksen yhdestä vanhasta tieteen kuvalehdestä seuraavaa; kun auringon valoa annetaan lasiputkeen jossa on vettä ja titaanioksidia, niin auringonvalo siinä olosuhteessa hajoittaa veden, vedyksi ja hapeksi.
se kuinka tuollaisen vetyhapen sais toisistaa erotelluksi, niin on tunnettua että magneetti vetää puoleensa happea mutta karkoittaa läheisyydestään vetyä. Joku Rhodes niminen heppu on tiettävästi patentoinu sen.
#
sitten vetyhapen puristuskestävyydestä sen verran että, sitä seosta voidaan puristaa enemmänkin, mutta ehdottomaasti pimeässä, ultravioletti valon välähdys riittää laukaisemaan itsesyttymisen.
itseasiassa kun auton moottorissa sytytystulppa antaa kipinän niin se tuottaa itsessään juuri sitä uv-valoa.
Jossain Joecell demonstraatiossa näytettiin että kone kävi vaikka virranjakajasta irroitettiin puolan johto ja sillä johdolla vaan siveltiin auton jäähdyttimen kumiletkua, johon se räpsi kipinää, kone ilmiselvästi "dieselöi", sylinteriin tosiaan riittää vain minimaalinen uv-valon välähdys tai vaikka radiosignaali (jota ilmeisesti kipinälähetinkin on).
#
Sen BMW:n vetyversiosta on kiittäminen keksijää nimeltä Roger Billings, ei ne bemari tehtaan tumpelot saanu mitää aikaseks, ennenkuin Rooger tuli avuksi.
¤
Roger Billings, who built the world's first hydrogen-powered car as a high school science project in 1965, has reformed Billings Energy Corp. (26900 East Pink Hill Road, Independence, MO 64057; Tel: 816/229-0017). The new company will continue the development and commercialization of the Billings Fuel Cell and other hydrogen energy technologies, including metal hydride storage, and hydrogen production equipment.
Billings Energy Corp., the company he formed in 1973 as the vehicle for his pioneering work in hydrogen energy technology, was sold by Billings in 1984 when, a......
#
alla historiikkia vety autoilusta, kiintoisaa tuo Norsk Hydron testi jossa ammoniakkia reformatoitiin, siis hajotettiin ja typpi päästettiin pois mutta ammoniakin sisältämä vety käytettiin.
minun mielestäni paras vedyn säilytysmuoto on nestemmäinen ammoniakki.
http://hydrogenfuelco.com/CarHistory.html