Kirjoittaja penttinen » 28.09.2009 15:52
kelattiin asiaa tuossa tutun kanssa. Polttomoottorin puristuspaine nousee ainakin 15 baariin koneen käydessä. Tämä 2 bar maksimi ei oikein täsmää. Jos vety-happi tösähtää ennen 15 bar paineta ja kuumuudessa, niin sitä ei voi käyttää polttomoottorissa. Syntyy nakutus-ilmiö, jossa polttoaine syttyy ennen tulpan kipinää. Ja monesti bensallakin nakutus johtuu hehkuvasta karstan palasesta, joka saa aikaan hallitsemattoman syttymisen. Koitin etsiä netistä asiaa, mutta laihoin tuloksin.
Noo, jos kuvitellaan tiheä kenno, johon kylläinen vesisumu ohjattaisi kuumassa lämpötilassa. Onkos kellään tietoa, miten vesihöyry käyttäytyy vaikkapa 800 asteen lämpötilassa. Höyryturbiinilaitoksissa pyritän kuivaan kaasuun, (höyry tulistetaan) eli jälkilämmitetään, jolloin pisaroita ei pääse syntymään. Pisarat ovat käsittääkseni tuhoisaa turbiinille. Mutta nythän pitäisi kehittaa kuumaa höytyä, joka olisi ylikylläistä, eli alkaisi tiivistymään jo pisaroiksi.
Paine? hmm.. Jos jäähdytetään vesikaasua, niin se tulee kylläisen pisteen jälkeen höyryksi. Onko terminologia oikein? Vesihöyry on siis jo tiivistyneitä pieniä pisaroita. Vaikkapa hellalla kattilasta nouseva näkyvä höyry. kaasuksi tämä muuttuu haihtuessaan ilmaan, ja tulee näkymätömäksi.
Kysymykseksi tulee tietenkin paine. Paljonko paineen pitää olla, että vaikkapa 800 asteinen vesikaasu alkaa pisaroitua. Siis tiivistymään pisaroiksi. Nämä pisarat sitten voisi ehkä ohjata kennoon samaisessa paineessa. netistä löysin seuraavaa: paine 375 ºC lämpötilassa 221.29 bar. Eli aika kovissa paineissa mennään.
Tämä lämmön käyttö sähkön säästäjänä taitaa osoittautua mahdottomaksi yhtälöksi. Ainoa olisi, että vesi pidettäisi paineessa ja kuumennettaisi. Tällöin voitaisi käyttää U mallista elektrolyysiä, joka samalla erottelee vedyn ja hapen paineen alla. silloin ei tarvitsisi pelätä räjähdysvaaraa.